Skip to main content

Uniparentale Disomien und Mosaike

Bedeutung für die Diagnostik

Uniparental disomy and mosaicism

Relevance for the diagnostic work-up

Zusammenfassung

Für die Entstehung von uniparentalen Disomien (UPD) sind verschiedene Mechanismen bekannt, von denen insbesondere der häufigste, der „trisomy rescue“, mit Mosaiken aus einer trisomen Zelllinie und einer disomen 46,XN-Zelllinie mit UPD einhergehen kann. Daher wird diskutiert, ob ein Großteil der UPD schwache oder nichterkannte Mosaike sein könnten. Inwieweit eine trisome Zelllinie den Phänotyp beeinflusst, hängt wahrscheinlich vom Chromosom und v. a. vom prozentualen Anteil im jeweiligen Gewebe ab. Möglicherweise haben die trisomen Zellen mancher UPD-Mosaike sogar einen Selektionsnachteil, sodass sie zumindest postnatal in der Routineanalytik aus Lymphozyten nicht darstellbar sind. Bei Beteiligung eines Chromosoms, für das „Imprinting“-Phänomene bekannt sind, muss die entsprechende Erkrankung berücksichtigt werden. Während die postnatale molekulare Abklärung einer UPD bei Vorliegen einer entsprechenden klinischen Symptomatik und/oder chromosomaler bzw. molekularer Vorbefunde indiziert ist, sind im Rahmen der pränatalen Testung auf UPD und Imprinting-Erkrankungen die Konsequenzen eines positiven Befunds vor der Diagnostik im Rahmen einer genetischen Beratung mit den Eltern zu diskutieren. Die Bedeutung von Mosaiken für die UPD-Diagnostik muss vor dem Hintergrund des beteiligten Chromosoms bzw. der assoziierten Erkrankung, des zugrunde liegenden Entstehungsmechanismus und der verwendeten Methode bewertet werden.

Abstract

Of the various mechanisms of formation of uniparental disomy (UPD) discussed in the literature, the mechanism of trisomy rescue is mostly prone to mosaicism from a trisomy cell line and from a disomy 46, XN uniparental cell line. Therefore, low level or undetected mosaicism has been assumed for a significant number of UPD cases. The clinical consequences of trisomy/UPD mosaicism probably depend on the chromosome involved and the proportional content in individual tissues. As the trisomy cell line of some mosaics might have a disadvantage in biological selection it might not be detected in routine lymphocyte investigations. For evaluation of the clinical relevance in the case of an imprinted chromosome the associated imprinting disorder must also be considered. In a postnatal setting analysis of UPD is indicated in the case of clinical, cytogenetic and molecular data. In the prenatal setting genetic counseling of the parents should be offered prior to any laboratory testing. In total, the impact of mosaicism associated with UPD has to consider the affected chromosome, the associated phenotype, the mechanism of formation and the laboratory method used.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. 1

    Alders M, Maas SM, Kadouch DJ et al (2014) Methylation analysis in tongue tissue of BWS patients identifies the (EPI)genetic cause in 3 patients with normal methylation levels in blood. Eur J Med Genet 57:293–297

    PubMed  Article  Google Scholar 

  2. 2

    Beygo J, Elbracht M, de Groot K et al (2014) Novel deletions affecting the MEG3-DMR provide further evidence for a hierarchical regulation of imprinting in 14q32. Eur J Hum Genet. doi:10.1038/ejhg.2014.72 (Epub ahead of print)

  3. 3

    Eggermann T, Curtis M, Zerres K, Hughes HE (2004) Maternal uniparental disomy 16 and genetic counseling: new case and survey of published cases. Genet Couns 15:183–190

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. 4

    Eggermann T, Kotzot D (2010) Uniparentale Disomien. Med Genet 4:439–449

    Google Scholar 

  5. 5

    Eggermann T, Begemann M, Soellner L et al (2013) Molekulargenetische Diagnostik von Imprintingerkrankungen: Relevanz von Multilocusmethylierungsdefekten. Med Genet 25:5–14

    CAS  Google Scholar 

  6. 6

    Kalish JM, Conlin LK, Bhatti TR et al (2013) Clinical features of three girls with mosaic genome-wide paternal uniparental isodisomy. Am J Med Genet A 161A:1929–1939

    PubMed  Article  Google Scholar 

  7. 7

    Keren B, Chantot-Bastaraud S, Brioude F et al (2013) SNP arrays in Beckwith-Wiedemann syndrome: an improved diagnostic strategy. Eur J Med Genet 56:546–550

    PubMed  Article  Google Scholar 

  8. 8

    Kotzot D, Balmer D, Baumer A et al (2000) Maternal uniparental disomy 7 - review and further delineation of the phenotype. Eur J Pediatr 159:247–256

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  9. 9

    Kotzot D, Utermann G (2005) Uniparental disomy (UPD) other than 15: phenotypes and bibliography updated. Am J Med Genet A 136:287–305

    PubMed  Article  Google Scholar 

  10. 10

    Kotzot D (2008) Prenatal testing for uniparental disomy: indications and clinical relevance. Ultrasound Obstet Gynecol 31:100–105

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  11. 11

    Liehr T, Klein E, Mrasek K et al (2013) Clinical impact of somatic mosaicism in cases with small supernumerary marker chromosomes. Cytogenet Genome Res 139:158–163

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  12. 12

    Reddy K, Bass H, Keni J (2012) Genetics of precocious puberty: a proband with Klinefelter syndrome, maternal uniparental disomy 14 and precocious puberty. Am J Hum Genet 91(Suppl 4):3059W

    Google Scholar 

  13. 13

    Zilina O, Kahre T, Talvik I et al (2014) Mosaicism for maternal uniparental disomy 15 in a boy with some clinical features of Prader-Willi syndrome. Eur J Med Genet 57:279–283

    PubMed  Article  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

T. Eggermann und D. Kotzot geben an, dass kein Interessenskonflikt besteht.

Dieser Beitrag enthält keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Thomas Eggermann.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Eggermann, T., Kotzot, D. Uniparentale Disomien und Mosaike. medgen 26, 315–323 (2014). https://doi.org/10.1007/s11825-014-0004-4

Download citation

Schlüsselwörter

  • Uniparentale Disomie
  • Mosaike
  • Trisomie
  • Genetische Testung
  • Genetische Beratung

Keywords

  • Uniparental Disomy
  • Mosaicism
  • Trisomy
  • Genetic Testing
  • Genetic Counselling