Skip to main content

Ionenkanalerkrankungen des Gehirns – monogene Migräneformen

Ion channelopathies of the brain—monogenic forms of migraine

Zusammenfassung

Im Gegensatz zu den häufigen genetisch komplexen Formen der Migräne existieren auch einige seltene monogene Migränevarianten. Klassischer Vertreter ist die sog. familiäre hemiplegische Migräne (FHM), eine schwere Unterform der Migräne mit Aura, für die mittlerweile 3 ursächliche Gene (FHM1–3; allesamt Ionenkanäle bzw. -transporter) bekannt sind. Dieser Artikel stellt den derzeitigen Wissensstand über Klinik, (Differenzial-)Diagnostik, Therapie, Genetik sowie Pathophysiologie der FHM kompakt dar. Dabei werden auch klinisch bzw. genetisch überlappende Erkrankungen, wie episodische Ataxie Typ 2 (EA-2), spinozerebelläre Ataxie Typ 6 (SCA-6), alternierende Hemiplegie der Kindheit (AHC), besprochen und neue Gene, die in Einzelfällen mit der HM oder Migräne in Verbindung gebracht werden, kritisch beleuchtet. Ergänzend werden monogene vaskuläre Syndrome besprochen, bei denen als Teil des Phänotyps eine Migräne auftritt.

Abstract

As opposed to the common, genetically complex types of migraine, there are a few rare monogenic migraine variants. The prototype is familial hemiplegic migraine (FHM), a severe subtype of migraine with aura, for which three causative genes (FHM1–3), all of which are involved in ion translocation in the CNS, have been identified. This review summarizes the current knowledge about the clinical symptomatology, (differential) diagnosis, treatment, genetics, and pathophysiology of FHM. Clinically and genetically overlapping disorders, such as episodic ataxia type 2 (EA-2), spinocerebellar ataxia type 6 (SCA-6) and alternating hemiplegia of childhood (AHC) are briefly discussed, and novel genes which have been occasionally associated with HM or migraine are critically evaluated. Finally, monogenic (vascular) syndromes, in which migraine is part of the phenotypic spectrum, are discussed.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1

Literatur

  1. 1.

    Artto V et al (2007) Treatment of hemiplegic migraine with triptans. Eur J Neurol 14:1053–1056

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  2. 2.

    Anttila V et al (2013) Genome-wide meta-analysis identifies new susceptibility loci for migraine. Nat Genet 45:912–917

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  3. 3.

    De Fusco M et al (2003) Haploinsufficiency of ATP1A2 encoding the Na+/K+ pump alpha2 subunit associated with familial hemiplegic migraine type 2. Nat Genet 33:192–196

    Article  Google Scholar 

  4. 4.

    Vries B de et al (2007) Systematic analysis of three FHM genes in 39 sporadic patients with hemiplegic migraine. Neurology 69:2170–2176

    PubMed  Article  Google Scholar 

  5. 5.

    Dichgans M et al (2005) Mutation in the neuronal voltage-gated sodium channel SCN1A in familial hemiplegic migraine. Lancet 366:371–377

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  6. 6.

    Ducros A et al (2002) The clinical spectrum of familial hemiplegic migraine associated with mutations in a neuronal calcium channel. N Engl J Med 345:17–24

    Article  Google Scholar 

  7. 7.

    Freilinger T et al (2010) A novel mutation in SLC1A3 associated with pure hemiplegic migraine. J Headache Pain. 11:90

    Google Scholar 

  8. 8.

    Lafrenière RG et al (2010) A dominant-negative mutation in the TRESK potassium channel is linked to familial migraine with aura. Nat Med 16:1157–1160

    PubMed  Article  Google Scholar 

  9. 9.

    Moskowitz MA et al (2004) Deciphering migraine mechanisms: clues from familial hemiplegic migraine genotypes. Ann Neurol 55:276–280

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  10. 10.

    Ophoff RA et al (1996) Familial hemiplegic migraine and episodic ataxia type-2 are caused by mutations in the Ca2+ channel gene CACNL1A4. Cell 87:543–552

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  11. 11.

    Riant F et al (2012) PRRT2 mutations cause hemiplegic migraine. Neurology 79:2122–2124

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  12. 12.

    Todt U et al (2005) Rare missense variants in ATP1A2 in families with clustering of common forms of migraine. Hum Mutat 26:315–321

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  13. 13.

    Maagdenberg A van den et al (2004) A Cacna1a knockin migraine mouse model with increased susceptibility to cortical spreading depression. Neuron 41:701–710

    PubMed  Article  Google Scholar 

  14. 14.

    Diener H-C (2012) Therapie der Migräne. In: Diener H-C, Weimar C (Hrsg) Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie. Herausgegeben von der Kommission „Leitlinien“ der Deutschen Gesellschaft für Neurologie. Thieme, Stuttgart

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. T. Freilinger und M. Dichgans geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to T. Freilinger.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Cite this article

Freilinger, T., Dichgans, M. Ionenkanalerkrankungen des Gehirns – monogene Migräneformen. medgen 25, 440–447 (2013). https://doi.org/10.1007/s11825-013-0421-9

Download citation

Schlüsselwörter

  • Familiäre hemiplegische Migräne
  • Aura
  • Genetik
  • „Cortical spreading depression“
  • Diagnose

Keywords

  • Familial hemiplegic migraine
  • Aura
  • Genetics
  • Cortical spreading depression
  • Diagnosis