Skip to main content
Log in

Pupillographischer Schläfrigkeitstest zur Therapiekontrolle beim Schlafapnoe-Syndrom nach drei Monaten nächtlicher Beatmung

Pupillographic sleepiness test for therapy control in obstructive sleep apnea syndrome after three months nCPAP

  • Published:
Somnologie - Schlafforschung und Schlafmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Der pupillographische Schläfrigkeitstest (PST, AMTech, Weinheim) konnte in einer früheren Studie Erfolge nach zwei Nächten Anwendung einer Therapie mit nasalem kontinuierlichem positivem Atemwegsdruck (nCPAP) objektivieren. In der vorliegenden Studie sollte der Effekt einer dreimonatigen Therapie mit nCPAP mittels PST erfaßt werden. Der PST mit einer Meßdauer von 11 Minuten wurde in kompletter Dunkelheit (Infrarotbrille) und unter Reizabschirmung durchgeführt. Die Patienten saßen auf einem bequemen Stuhl, der Kopf ruhte auf einer Kinnstütze. Zur Bewertung dienten die beiden Parameter Pupillenunruhe-Index und das Amplitudenspektrum ≤0,8 Hz, ermittelt durch eine schnelle Fourier Transformation. Bei 35 männlichen Patienten im Alter von 30 bis 70 Jahren (Mittelwert 52,7) mit obstruktivem Schlafapnoe-Syndrom (OSAS) wurde in der Klinik Löwenstein nach polysomnographischer Diagnostik (System Alice 1.20, Heinen und Löwenstein, Bad Ems) eine nCPAP-Therapie angepaßt. Vor der Einstellung und bei der Kontroll-Polysomnographie nach drei Monaten fanden jeweils um 10 Uhr, 14 Uhr und 18 Uhr PST-messungen statt. In die Auswertung gingen nur Daten von denjenigen Patienten ein, die konsequent und ausreichend (mindestens 5h/Nacht) ihr Gerät benutzt hatten. Der Apnoe-Hypopnoe-Index (AHI) der Patientengruppe vor Therapiebeginn betrug im Mittel 35,5/h (15–67,7), die prozentuale Schlafzeit bei weniger als 90% Sauerstoffsättigung (T90) betrug 19,4%, die unter 95% (T95) 59,9%. Der Vergleich der Vormittagsmessungen mit dem PST ergab einen signifikanten Rückgang des Pupillenunruhe-Index, die mittlere Reduktion betrug 21%. Vor der Therapie lag der Vormittagswert bereits auf dem Nachmittagsniveau, nach drei Monaten zeigte dieser Wert die höchste zentralnervöse Aktivierung im Tagesverlauf. Dagegen wurden die Nachmittags-und Abendwerte des PST durch drei Monate nCPAP-Therapie nur unwesentlich beeinflußt. Mit dem PST konnte der Therapieeffekt von nCPAP nach drei Monaten objektiviert werden. Günstigster Meßzeitpunkt entsprechend den Ergebnissen dieser und der früheren Therapiestudie ist der Vormittag.

Summary

In an earlier study the pupillographic sleepiness test (PST, by AMTech, Weinheim) could demonstrate the effect of nCPAP after two nights with nasal mask. The aim of the present study was to investigate the effect of nCPAP after three months. The PST measurement (duration 11 minutes) was performed in complete darkness (infrared goggles) and quiet. The patients were examined sitting in a comfortable chair, their heads placed on a chin-rest. Parameters of evaluation were pupillary unrest index and the amplitude spectrum ≤0,8 Hz after Fast Fourier Transformation. 35 male patients, aged 30 to 70 years, with obstructive sleep apnea syndrome were examined polysomnographically (Alice 1.20 by Heinen and Loewenstein) and treated with nCPAP in Klinik Löwenstein. Before therapy and after three months nCPAP the patients had PST measurements at 10 a.m., 2 p.m. and 6 p.m. Patients were only included into the evaluation if the nCPAP therapy had been used consequently and at least 5 hours per night. Patients had an average apnea-hypopnea-index (AHI) of 35,5 (15–67.7), average percentage of sleep time at oxygen saturation below 90% (T90) was 19.4%, the mean T95 was 59.9%. Comparison of morning values in PST showed significant reduction (mean 21%) of the pupillary unrest index. Before therapy, the morning PST-results had been already at the afternoon level, the evening values were the “alertest” of the day. After three months nCPAP the measurement in the morning showed the highest central nervous activity of the day. There was very little change of PST results in the afternoon and the evening. Therapy effect of nCPAP could be measured objectively by the PST. According to the results of this and an earlier therapy study morning is the best time of day for the measurement.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Dement WC, Carskadon MA, Richardson G: Excessive daytime sleepiness in the sleep apnea syndrome. In: Guilleminault C DW ed. Sleep Apnea Syndromes, New York, Liss, pp 23–46, 1978.

    Google Scholar 

  2. Koerner A, Wilhelm B, Luedtke H, Wilhelm H: Pupillographic sleepiness test in normals. Sleep 21 (suppl): 53, 1998.

    Google Scholar 

  3. Lüdtke H, Wilhelm B, Adler M, Schaeffel F, Wilhelm H: Mathematical procedures in data recording and processing of pupillary fatigue waves. Vision Res 38: 2889–2896, 1998.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Weeß H-G, Lund R, Gresele C, Böhning WCS, Steinberg R: Vigilanz, Einschlafneigung, Daueraufmerksamkeit, Müdigkeit, Schläfrigkeit. Die Messung müdigkeitsbezogener Prozesse bei Hypersomnien. Theoretische Grundlagen. Somnologie 2: 32–41, 1998.

    Google Scholar 

  5. Wilhelm B, Luedtke H, Widmaier D, Wilhelm H, Ruehle K-H: Therapy control in sleep apnea patients by means of a pupillographic sleepiness test. Sleep 21 (suppl): 266, 1998.

    Google Scholar 

  6. Wilhelm B, Rühle K-H, Widmaier D, Lüdtke H: Objektivierung von Schweregrad und Therapieerfolg beim obstruktiven Schlafapnoe-Syndrom mit dem pupillographischen Schläfrigkeitstest. Somnologie 2: 51–57, 1998.

    Google Scholar 

  7. Wilhelm H, Lüdtke H, Wilhelm B: Pupillographic sleepiness test applied in hypersomniacs and normals. Graefe's Arch Clin Exp Ophthalmol 236: 725–729, 1998.

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Wilhelm H, Luedtke H, Wilhelm B: Pupillary fatigue waves: objective assessment of sleepiness. Sleep 21 (suppl): 62, 1998.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Barbara Wilhelm.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wilhelm, B., Neugebauer, P., Lüdtke, H. et al. Pupillographischer Schläfrigkeitstest zur Therapiekontrolle beim Schlafapnoe-Syndrom nach drei Monaten nächtlicher Beatmung. Somnologie 3, 53–56 (1999). https://doi.org/10.1007/s11818-999-0009-4

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11818-999-0009-4

Schlüsselwörter

Key words

Navigation