Abstract
Background
Insomnia is a prevalent disorder. There is a need for brief, easily manageable, and valid questionnaires to support practitioners in the clinical evaluation of insomnia.
Objective
This paper assesses the psychometric properties, the discriminatory power and the optimal clinical cut-off point of a German version of the Insomnia Severity Index (ISI) with both a sample of patients with primary insomnia as well as a non-clinical sample.
Methods
Two datasets were used (N = 700). The first dataset is from an initial screening for a sleep training program for patients with insomnia (n = 416). The second dataset consists of a general sample (n = 284). The internal consistency, the factor structure, the construct validity, the discriminatory power and the optimal clinical cut-off point were calculated.
Results
The internal consistency of the German ISI was good (α = 0.83) and test–retest reliability (n = 143) was satisfactory (r = 0.78). Significant correlations between the ISI and measures of sleep quality, depression and stress reactivity confirmed the expectations regarding construct validity. The discriminatory power was excellent and the optimal cut-off point was >10 (sensitivity: 91%, specificity: 83%).
Conclusion
The findings demonstrate that the German version of the ISI has good psychometric properties and can be recommended as a measurement tool to quantify symptom severity for both research and clinical practice.
Zusammenfassung
Hintergrund
Insomnie ist eine weitverbreitete Störung. Es besteht ein Bedarf an kurzen, leicht handhabbaren und validen Fragebögen, um Praktiker bei der klinischen Bewertung von Schlafschwierigkeiten zu unterstützen.
Zielsetzung
Im vorliegenden Artikel werden die psychometrischen Eigenschaften und die diskriminatorische Fähigkeit evaluiert und der optimale klinische Cut-off einer deutschen Version des Insomnia Severity Index (ISI) an einer Stichprobe von Patienten mit primärer Insomnie sowie an einer nichtklinischen Stichprobe bestimmt.
Methoden
Es wurden 2 Datensätze verwendet (N = 700). Der erste Datensatz stammt aus einem Screening für ein Schlaf-Trainingsprogramm für Patienten mit Insomnie (n = 416). Der zweite Datensatz besteht aus einer allgemeinen Stichprobe (n = 284). Die interne Konsistenz, die Faktorenstruktur, die Konstruktvalidität, die diskriminatorische Fähigkeit und der optimale klinische Cut-off wurden berechnet.
Ergebnisse
Die interne Konsistenz der deutschen Version des ISI war gut (α = 0,83) und die Test-Retest-Reliabilität (n = 143) war zufriedenstellend (r = 0,78). Signifikante Korrelationen zwischen dem ISI, Schlafqualität, Depressivität und Stressreaktivität entsprachen den Erwartungen hinsichtlich der Konstruktvalidität. Die diskriminatorische Fähigkeit war ausgezeichnet und der optimale Cut-off lag bei >10 (Sensitivität: 91 %, Spezifität: 83 %).
Schlussfolgerungen
Die Ergebnisse zeigen, dass die deutsche Version des ISI gute psychometrische Eigenschaften hat und als Messinstrument zur Bestimmung der Symptomschwere sowohl für die Forschung als auch für die klinische Praxis empfohlen werden kann.
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References
American Psychiatric Association (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5), 5th edn. American Psychiatric Publishing, Arlington
Schlack R et al (2013) Häufigkeit und Verteilung von Schlafproblemen und Insomnie in der deutschen Erwachsenenbevölkerung. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 56(5–6):740–748
Daley M, Morin CM, LeBlanc M et al (2009) The economic burden of insomnia: direct and indirect costs for individuals with insomnia syndrome, insomnia symptoms, and good sleepers. Sleep 32:55–64
Morin CM, Belleville G, Bélanger L et al (2011) The insomnia severity index: psychometric indicators to detect insomnia cases and evaluate treatment response. Sleep 34:601
Riemann D et al (2017) S3-Leitlinie Nicht erholsamer Schlaf/Schlafstörungen. Somnologie (Berl) 21:2–44
Sateia M, Doghramji K, Hauri PJ et al (2000) Evaluation of chronic insomnia. An American Academy of Sleep Medicine review. Sleep 23:243–308
Schutte-Rodin S, Broch L, Buysse D et al (2008) Clinical guideline for the evaluation and management of chronic insomnia in adults. J Clin Sleep Med 4:487
Bastien CH, Vallières A, Morin CM (2001) Validation of the Insomnia Severity Index as an outcome measure for insomnia research. Sleep Med 2:297–307
Savard MH, Savard J, Simard S et al (2005) Empirical validation of the Insomnia Severity Index in cancer patients. Psychooncology 14:429–441
Sierra JV, Guillén-Serrano V, Santos-Iglesias P (2007) Insomnia Severity Index: some indicators about its reliability and validity on an older adults sample. Neurologia 47:66–570
Fernandez-Mendoza J, Rodriguez-Munoz A, Vela-Bueno A et al (2012) The Spanish version of the Insomnia Severity Index: a confirmatory factor analysis. Sleep Med 13:207–210
Chung KF, Kan KK, Yeung WF (2011) Assessing insomnia in adolescents: comparison of insomnia severity index, athens insomnia scale and sleep quality index. Sleep Med 12:463–470
Yu DS (2010) Insomnia Severity Index: psychometric properties with Chinese community-dwelling older people. J Adv Nurs 66:2350–2359
Gerber M, Lang C, Lemola S et al (2016) Validation of the German version of the insomnia severity index in adolescents, young adults and adult workers: results from three cross-sectional studies. BMC Psychiatry 16:1
Buysse DJ, Reynolds CF, Monk TH et al (1989) The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Res 28:193–213
Beaulieu-Bonneau S, Morin CM (2012) Sleepiness and fatigue following traumatic brain injury. Sleep Med 13:598–605
Dilling H, Freyberger H (2014) Taschenführer zur ICD-10-Klassifikation psychischer Störungen. 7., überarbeitete Auflage unter Berücksichtigung der Änderungen entsprechend ICD-10-GM. Huber, Bern
Morin CM, Barlow DH (1993) Insomnia: psychological assessment and management. Guilford, New York
Backhaus J, Junghanns K, Broocks A et al (2002) Test-retest reliability and validity of the Pittsburgh Sleep Quality Index in primary insomnia. J Psychosom Res 53:737–740
Kuehner C, Buerger C, Keller F et al (2007) Reliability and validity of the Revised Beck Depression Inventory (BDI-II). Results from German samples. Nervenarzt 78:651–656
Beck A, Steer R, Brown G (1996) Manual for the BDI-II. Psychological Corporation, San Antonio
Schulz P, Jansen LJ, Schlotz W (2005) Stressreaktivität: Theoretisches Konzept und Messung. Diagnostica 51:124–133
Chen PY, Yang CM, Morin CM (2015) Validating the cross-cultural factor structure and invariance property of the Insomnia Severity Index: evidence based on ordinal EFA and CFA. Sleep Med 16:598–603
Flora DB, Curran PJ (2004) An empirical evaluation of alternative methods of estimation for confirmatory factor analysis with ordinal data. Psychol Methods 9:466
Holgado-Tello FP et al (2010) Polychoric versus Pearson correlations in exploratory and confirmatory factor analysis of ordinal variables. Qual Quant 44:153–166
Hu LT, Bentler PM (1999) Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Struct Equ Modeling 6:1–55
Christ O, Schlüter E (2012) Strukturgleichungsmodelle mit Mplus: eine praktische Einführung. Walter de Gruyter, Berlin
Fawcett T (2006) An introduction to ROC analysis. Pattern Recognit Lett 27:861–874
Carpenter JS, Andrykowski MA (1998) Psychometric evaluation of the Pittsburgh sleep quality index. J Psychosom Res 45:5–13
Brislin RW (1970) Back-translation for cross-cultural research. J Cross Cult Psychol 1:185–216
Tabachnick BG, Fidell LS (2013) Using multivariate statistics, 6th edn. Pearson, Boston
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A. Dieck, C.M. Morin and J. Backhaus declare that they have no competing interests.
This article does not contain any studies with human participants or animals performed by any of the authors.
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Dieck, A., Morin, C.M. & Backhaus, J. A German version of the Insomnia Severity Index. Somnologie 22, 27–35 (2018). https://doi.org/10.1007/s11818-017-0147-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s11818-017-0147-z