Zusammenfassung
Die REM-Schlafverhaltensstörung („REM sleep behavior disorder“; RBD) wird in der „International Classification of Sleep Disorders 3“ (2014) operationalisiert und die Auswerteregeln entsprechend der „American Academy of Sleep Medicine“ (2012) beschrieben. Die Auswertungen orientieren sich an der Erfassung der Muskelaktivität im REM-Schlaf, dem „REM sleep without atonia“ (RSWA). Bisher wurde zwischen phasischer und tonischer Muskelaktivität im REM-Schlaf unterschieden, die neuere Literatur zeigt, dass die Messung jeglicher Muskelaktivität vergleichbare Ergebnisse erzielt. Bis vor wenigen Jahren musste die Muskelaktivität noch manuell bestimmt werden. Semiautomatische Auswertealgorithmen erlauben es mit hoher Genauigkeit schnell und sicher die Auswertungen von RSWA durchzuführen. Italienische und deutsche Algorithmen beruhen im Wesentlichen auf der Erstellung von Hüllkurven der Muskelaktivität, während ein dänischer Algorithmus auf einer Methode der Outlier-Detektoren beruht, wobei die „outlier“ dem RSWA und die „inlier“ dem normalen REM-Schlaf entsprechen. Die Polysomnographie weist bei RBD Veränderungen auf, wie eine Verlangsamung der Grundaktivität und eine Verminderung der Spindeldichte. Diese Veränderungen zeigen Ähnlichkeiten mit den Veränderungen die bei neurodegenerativen Erkrankungen zu finden sind, in die bis zu 90 % der idiopathischen RBD im Laufe von 10–20 Jahren übergehen.
Die neuen semiautomatischen Auswertealgorithmen erlauben ein deutlich schnelleres Auswerten der Polysomnographie für RSWA und andere Graphoelemente, die als Prädiktoren für neurodegenerativer Erkrankungen dienen können.
Abstract
The REM sleep behavior disorder (RBD) has been newly classified in the International Classification of Sleep Disorders 3 (2014) and the scoring rules are described by the American Academy of Sleep Medicine (2012). The scoring rules for RBD are based on the detection target muscle activity in REM sleep as REM sleep without atonia (RSWA). Until now a differentiation was made between phasic and tonic muscle activity in REM sleep but recent literature has shown that the scoring of any muscle activity leads to comparable results. Until recently muscle activity was scored manually but semiautomatic scoring algorithms now allow exact and fast scoring of RSWA. Italian and German algorithms are based on the creation of envelope curves of muscle activity, whereas a Danish algorithm uses an outlier detection method, where the outliers represent RSWA and the inliers normal REM sleep atonia. A polysomnographic (PSG) analysis of RBD shows slowing of the electroencephalography (EEG) basal activity and reduction of spindle density. These changes are similar to those seen in neurodegenerative disorders, into which up to 90 % of idiopathic RBD convert within 10–20 years after onset.
The new semiautomatic scoring algorithms allow faster evaluation of PSGs not only for RSWA but also for other graphoelements which can serve as predictors for neurodegenerative diseases.
Literatur
Berry RB, Brooks R, Gamaldo CE et al (o J) The AASM Manual for the scoring of sleep and associated events: rules, terminology and technical specifications. Version 2.0. American Academy of Sleep Medicine, Darien. http://www.aasmnet.org
Bonanni L, Thomas A, Tiraboschi P et al (2008) EEG comparisons in early Alzheimer’s disease, dementia with Lewy bodies and Parkinson’s disease with dementia patients with a 2-year follow-up. Brain 131:690–705
Boser BE, Guyon IM, Vapnik VN (1992) A training algorithm for optimal margin classifiers. In: Proceedings of the Fifth Annual Workshop on Computational learning theory. S 14
Christensen JAE, Kempfner J, Zoetmulder M et al (2014) Decreased sleep spindle density in patients with idiopathic REM sleep behavior disorder and patients with Parkinson’s disease. J Clin Neurophysiol 125:512–519
Comella CL, Tanner CM, Ristanovic RK (1993) Polysomnographic sleep measures in Parkinson’s disease patients with treatment-induced hallucinations. Ann Neurol 34:710–714
Fantini ML, Gagnon JF, Petit D et al (2003) Slowing of electroencephalogram in rapid eye movement sleep behavior disorder. Ann Neurol 53:774–780
Ferri R, Bruni O, Fulda F et al (2012) A quantitative analysis of the submentalis muscle electromyographic amplitude during rapid eye movement sleep across the lifespan. J Sleep Res 21:257–263
Ferri R, Manconi M, Plazzi G et al (2008) A quantitative statistical analysis of the submentalis muscle EMG amplitude during sleep in normal controls and patients with REM sleep behavior disorder. J Sleep Res 17:89–100
Ferri R, Marelli S, Ferini-Strambi L et al (2013) An observational clinical and video-polysomnographic study of the effects of clonazepam in REM sleep behavior disorder. Sleep Med 14:24–29
Ferri R, Rundo F, Manconi M et al (2010) Improved computation of the atonia index in normal controls and patients with REM sleep behavior disorder. Sleep Med 11(9):947–949
Frauscher B, Iranzo A, Gaig C et al (2012) Normative EMG values during REM sleep for the diagnosis of REM sleep behavior disorder. Sleep 35(6):835–847
Frauscher B, Iranzo A, Högl B et al (2008) Quantification of EMG activity during REM sleep in multiple muscles in REM sleep behavior disorder. Sleep 31:724–731
Iber C, Ancoli-Israel S, Chesson A et al (2007) The AASM manual for the scoring of sleep and associated events: rules, terminology and technical specifications, 1. Aufl. American Academy of Sleep Medicine, Westchester
Iranzo A, Ratti PL, Casanova-Molla J et al (2009) Excessive muscle activity increases over time in idiopathic remsleep behavior disorder. Sleep 32(9):1149–1153
Iranzo A, Rye DB, Santamaria J et al (2005) Characteristics of idiopathic REM sleep behavior disorder and that associated with MSA and PD. Neurology 65:247–252
Jung K-Y, Cho J-H, Ko D et al (2012) Increased corticomuscular coherence in idiopathic REM sleep behavior disorder. Front Neurol
Klassen BT, Hentz JG, Shill HA et al (2011) Quantitative EEG as a predictive biomarker for Parkinson disease dementia. Neurology 77:118–124
Kempfner J, Sorensen G, Zoetmulder M et al (2010) REM behaviour disorder detection associated with neurodegenerative diseases. Conf Proc IEEE Eng Med Biol Soc 2010:5093–5096
Lapierre O, Montplaisir J (1992) Polysomnographic features of REM sleep behavior disorder: development of a scoring method. Neurology 42:1371–1374
Mahowald MW, Schenck CH (2013) REM sleep behaviour disorder: a marker of synucleinopathy. Lancet Neurol 12:417–419
Mallat SG, Zhang Z, Franaszczuk PJ, Jouny CC (2008) Matching pursuit software. http://erl.neuro.jhmi.edu/mpsoft/
Mayer G, Kesper K, Ploch S et al (2008) Quantification of tonic and phasic muscle activity in REM sleep behavior disorder. J Clin Neurophysiol 25(1):48–55
Montplaisir J, Gagnon J, Fantini M et al (2010) Polysomnographic diagnosis of idiopathic REM sleep behavior disorder. Mov Disord 25(13):2044–2051
Neikrug AB, Ancoli-Israel S (2012) Diagnostic tools for REM sleep behavior disorder. Sleep Med Rev 16(5):415–429
Olde Dubbelink KT, Stoffers D, Deijen JB et al (2013) Cognitive decline in Parkinson’s disease is associated with slowing of restingstate brain activity: a longitudinal study. Neurobiol Aging 34:408–418
Rodrigues Brazète J, Montplaisir J, Petit D et al (2013) Electroencephalogram slowing in rapid eye movement sleep behavior disorder is associated with mild cognitive impairment. Sleep Med 14(11):1059–1063
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. G. Mayer ist Mitglied im Advisory Board bei UCB GmbH, Genzyme und hat bezahlte Vorträge für UCB, Desitin und Mundipharma gehalten. Weiter ist er am Project Core für „The Parkinson’s Progression Markers Initiative“ der Michael J. Fox Foundation beteiligt. K. Kesper gibt an, dass kein Interessenkonflikt vorliegt. Dieser Beitrag enthält keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Mayer, G., Kesper, K. Aktuelle semiautomatische und automatische polysomnographische Auswertemethoden und Klassifikationsmodelle der REM-Schlafverhaltensstörung. Somnologie 18, 172–178 (2014). https://doi.org/10.1007/s11818-014-0681-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s11818-014-0681-x
Schlüsselwörter
- REM-Schlaf-Parasomnien
- International Classification of Sleep Disorders 3
- Semiautomatische Auswertealgorithmen
- Muskeltonus
- Polysomnographie