Zusammenfassung
Die obstruktive Schlaf-Apnoe (OSA) ist ein unabhängiger Risikofaktor für ein weites Spektrum kardio-und zerebrovaskulärer Erkrankungen wie z. B. arterielle Hypertonie, Herzinsuffizienz und Schlaganfall. Die pathophysiologische Grundlage dieser kausalen Beziehung ist eine spezifische Störung des „vaskulären Mikromilieus“ durch die intermittierende nächtliche Hypoxie mit den Hauptkennzeichen von sympathischer Aktivierung, oxidativem Stress und Inflammation. Diese Vorgänge führen zu einer endothelialen Dysfunktion, d. h. einer Einschränkung der endothelabhängigen Vasodilatation, die schließlich in die klinischen Manifestationen der OSA im kardiovaskulären System einmündet. Unter einer effektiven CPAP-Beatmung sind die genannten Veränderungen reversibel, wodurch die bekannten kardioprotektiven Effekte dieser Therapie zum Tragen kommen.
Abstract
Obstructive sleep apnea (OSA) is an independent risk factor for a wide spectrum of cardio- and cerebrovascular diseases such as hypertension, heart failure, and stroke. The pathophysiological basis for this causal relationship is a specific disturbance of the “vascular micromilieu” by intermittent nocturnal hypoxia with the main features being sympathetic activation, oxidative stress, and inflammation. These changes lead to endothelial dysfunction, i.e., a reduction of endothelial-dependent vasodilation, which finally gives rise to the clinical manifestations of OSA within the cardiovascular system. Importantly, effective continuous positive airway pressure (CPAP) therapy reverses these abnormalities and thereby exerts its well known cardioprotective effects.
Literatur
Carlson JT, Rangemark C, Hedner JA (1996) Attenuated endothelium-dependent vascular relaxation in patients with sleep apnoea. J Hypertens 14:577–584
El Solh AA, Akinnusi ME, Baddoura FH, Mankowski CR (2007) Endothelial cell apoptosis in obstructive sleep apnea: a link to endothelial dysfunction. Am J Respir Crit Care Med 175:1186–1191
El Solh AA, Saliba R, Bosinski T et al (2006) Allopurinol improves endothelial function in sleep apnoea: a randomised controlled study. Eur Respir J 27:997–1002
Grebe M, Eisele HJ, Weissmann N et al (2006) Antioxidant vitamin C improves endothelial function in obstructive sleep apnea. Am J Respir Crit Care Med 173:897–901
Ip MS, Tse HF, Lam B et al (2004) Endothelial function in obstructive sleep apnea and response to treatment. Am J Respir Crit Care Med 169:348–353
Jelic S, Padeletti M, Kawut SM et al (2008) Inflammation, oxidative stress, and repair capacity of the vascular endothelium in obstructive sleep apnea. Circulation 117:2270–2278
Ohike Y, Kozaki K, Iijima K et al (2005) Amelioration of vascular endothelial dysfunction in obstructive sleep apnea syndrome by nasal continuous positive airway pressure: possible involvement of nitric oxide and asymmetric NG, NG-dimethylarginine. Circ J 69:221–226
Randby A, Namtvedt SK, Hrubos-Strøm H et al (2013) Gender-dependent impact of obstructive sleep apnea on digital vascular function. Chest (Epub ahead of print)
Schulz R (2005) The vascular micromilieu in obstructive sleep apnoea. Eur Respir J 25:780–782
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. R. Schulz gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schulz, R. Pathophysiologische Grundlagen der OSA-assoziierten Herz-Kreislauf-Erkrankungen. Somnologie 18, 29–30 (2014). https://doi.org/10.1007/s11818-013-0654-5
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11818-013-0654-5
Schlüsselwörter
- Schlaf-Apnoe
- Kardiovaskuläre Erkrankungen
- Vaskuläres Mikromilieu
- Kontinuierlicher positiver Atemwegsdruck
- Hypoxie