Abstract
Background
Although the diagnosis of restless legs syndrome (RLS) is largely based on the presence of the four essential criteria, no validated diagnostic questionnaire exists for use in epidemiological studies or clinical practice.
Methods
For this purpose we validated a 10-item patient self-rating questionnaire (maximum total score 10 points) covering the clinical features of RLS and including the essential criteria (items 1–5). The essential criterion 1 was divided into two questions to separately address the unpleasant sensations (item 1) and the urge to move (item 2). The RLS screening questionnaire (RLSSQ) was administered to 329 patients with RLS (213 female; mean age 62.6±11.8 years), 187 control subjects from the general population (113 female; mean age 50.0±13.3 years), and 118 patients with Parkinson’s disease (44 female; mean age 65.1±9.8 years) in whom RLS was excluded.
Results
The mean RLSSQ score in the RLS group was 8.5±1.0 points, compared with 2.2±2.1 points in the general population control group (p<0.0005). Considering an RLSSQ score of 7 points as a positive test result, we found a sensitivity of 97.9% and a specificity of 96.2%. In the Parkinson’s disease control group, the mean RLSSQ score (3.72±2.04) was also significantly lower than in the RLS group (p<0.0005), revealing a specificity of 93.2%.
Conclusion
Because of its high sensitivity and specificity, the RLSSQ proved to be a useful diagnostic instrument.
Zusammenfassung
Hintergrund
Obwohl die Diagnose des Restless-legs-Syndroms (RLS) weitgehend auf dem Vorliegen der 4 Hauptkriterien basiert, gibt es keinen validierten diagnostischen Fragebogen zum Einsatz in epidemiologischen Studien oder klinischer Praxis.
Methoden
Daher validierten wir einen Selbstbeurteilungs-Patientenfragebogen mit 10 Unterpunkten (Gesamthöchstwert: 10 Punkte), der die klinischen Merkmale des RLS abdeckt und die Hauptkriterien enthält (Unterpunkt 1–5). Das Hauptkriterium 1 wurde in 2 Fragen unterteilt, die getrennt auf die unangenehmen Empfindungen (Unterpunkt 1) und den Bewegungsdrang (Unterpunkt 2) abzielen. Eingesetzt wurde der RLS-Screening-Fragebogen (RLSSQ) bei 329 Patienten mit RLS (213 w.; Alter im Mittel 62,6±11,8 Jahre), 187 Kontrollen aus der Allgemeinbevölkerung (113 w.; Alter im Mittel 50,0±13,3 Jahre) und 118 Parkinson-Patienten (44 w.; Alter im Mittel 65,1±9,8 Jahre), bei denen ein RLS ausgeschlossen worden war.
Ergebnisse
Im Mittel betrug der RLSSQ-Wert in der RLS-Gruppe 8,5±1,0 Punkte im Vergleich zu 2,2±2,1 Punkten in der Kontrollgruppe aus der Allgemeinbevölkerung (p<0,0005). Betrachtet man einen RLSSQ-Wert von 7 Punkten als positives Testergebnis, so stellten wir eine Sensitivität von 97,9% und eine Spezifität von 96,2% fest. In der Kontrollgruppe mit Parkinson-Krankheit war der mittlere RLSSQ-Wert (3,72±2,04) ebenfalls signifikant niedriger als in der RLS-Gruppe (p<0,0005), was einer Spezifität von 93,2% entspricht.
Fazit
Wegen seiner hohen Sensitivität und Spezifität erwies sich der RLSSQ als nützliches diagnostisches Instrument.
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References
Allen R, Picchietti D, Hening W et al (2003) Restless legs syndrome: diagnostic criteria, special considerations, and epidemiology. A report from the restless legs syndrome diagnosis and epidemiology workshop at the National Institutes of Health. Sleep Med 4:101–119
Allen RP, Walters AS, Montplaisir J et al (2005) Restless legs syndrome prevalence and impact: REST general population study. Arch Intern Med 165(11):1286–1292
Auger C, Montplaisir J, Duquette P (205) Increased frequency of restless legs syndrome in a French-Canadian population with multiple sclerosis. Neurology 65:1652–1653
Bergmann L, Behrens M, Dietl M, Banik N (2006) Prävalenz und Charakterisierung des Restless-Legs-Syndroms in deutschen Allgemeinarztpraxen. Munch Med Wochenschr 148:107–113
Ferri R, Lanuzza B, Cosentino FII et al (2006) A single question for the rapid screening of restless legs syndrome in the neurological clinical practice. Eur J Neurol 14:1016–1021
Hening W, Walters AS, Allen RP et al (2004) Impact, diagnosis and treatment of restless legs syndrome (RLS) in a primary care population: the REST (RLS epidemiology, symptoms, and treatment) primary care study. Sleep Med 5:237–246
Lesage S, Hening WA (2004) The restless legs syndrome and periodic limb movement disorder: a review of management. Sem Neurol 24(3):249–259
Rijsman R, Neven AK, Graffelman W et al (2004) Epidemiology of restless legs in the Netherlands. Eur J Neurol 11:607–611
Stiasny-Kolster K, Kohnen R, Möller JC, Oertel WH (2006) Validation of the “L-DOPA test” for diagnosis of restless legs syndrome. Mov Disord 21(9):1333–1339
Walters AS (1995) Toward a better definition of the restless legs syndrome. The International Restless Legs Syndrome Study Group. Mov Disord 10(5):634–642
Walters AS, Allen RP, Hening W et al (2003) The impact of restless legs syndrome symptoms on quality of life: a population-based survey in the USA. Sleep 26:A329
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Stiasny-Kolster, K., Möller, J., Heinzel-Gutenbrunner, M. et al. Validation of the restless legs syndrome screening questionnaire (RLSSQ). Somnologie 13, 37–42 (2009). https://doi.org/10.1007/s11818-009-0402-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s11818-009-0402-z