Summary
Introduction
Despite optimal therapy of obstructions and exclusion of other causes approximately 10% of patients with obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) suffer from residual sleepiness. Efficacy and tolerability of a symptomatic therapy with modafinil in patients with OSAS and persisting daytime sleepiness despite optimised nasal continuous positive airway pressure (nCPAP) treatment were documented in a non-interventional multicentre study.
Patients and methods
A total of 282 patients with pronounced daytime sleepiness despite optimized nCPAP treatment were included in this study. Patients were treated with daily doses of 50–400mg modafinil. Subjective daytime sleepiness was measured at the start of therapy, after 2–4 weeks and after 4–8 weeks by the Epworth Sleepiness Scale (ESS). Furthermore, qualitative changes in duration and frequency of using the nCPAP treatment and in cognitive function were assessed in comparison to the initial visit. Tolerability was evaluated by documentation of all adverse events during the observation period.
Results
Starting with a median ESS score of 14.5, daytime sleepiness decreased during treatment with modafinil to 10 after 2–4 weeks and to 8 after 4–8 weeks (p<0.0001). The percentage of patients with normal ESS scores (≤ 10) increased from 19.0 % to 77%. The majority of patients (82.7 %) reported improved cognitive function. Satisfaction with modafinil therapy was high. Duration and frequency of nCPAP-usage remained mostly unaffected. Reported adverse events were consistent with the known safety profile of modafinil. No serious adverse events were reported.
Conclusion
These results in common clinical practice confirm the efficacy, tolerability and safety of modafinil in the treatment of persisting daytime sleepiness in obstructive sleep apnea and reveal a high therapeutic value in this patient population.
Zusammenfassung
Fragestellung
Trotz optimierter Therapie und Ausschluss anderer Ursachen leiden etwa 10 % der Patienten mit obstruktivem Schlafapnoe-Syndrom (OSAS) weiterhin an residualer Schläfrigkeit. In einer nicht-interventionellen Studie sollte die Wirksamkeit und Verträglichkeit einer symptomatischen Therapie mit Modafinil bei Patienten mit OSAS und persistierender Tagesschläfrigkeit trotz optimierter kontinuierlicher positiver Überdrucktherapie (nCPAP) dokumentiert werden.
Patienten und Methoden
Insgesamt wurden 282 Patienten mit ausgeprägter Tagesschläfrigkeit trotz adäquater nCPAP-Therapie in die Untersuchung eingeschlossen. Die Patienten erhielten 50–400 mg Modafinil pro Tag. Die subjektive Tagesschläfrigkeit wurde zu Beginn der Therapie, nach 2–4 Wochen und nach 4–8 Wochen mittels der Epworth Schläfrigkeits-Skala (ESS) bestimmt. Darüber hinaus wurden qualitativ Veränderungen in der Dauer und Häufigkeit der nCPAP-Nutzung sowie subjektiv Veränderungen in der Konzentrations- und Leistungsfähigkeit im Vergleich zur Voruntersuchung abgefragt. Die Verträglichkeit wurde durch Dokumentation aller unerwünschten Ereignisse innerhalb des Beobachtungszeitraumes evaluiert.
Ergebnisse
Die Tagesschläfrigkeit sank im Median im Behandlungsverlauf mit Modafinil von 14,5 Punkten auf der ESS-Skala auf 10 Punkte nach 2–4 Wochen bzw. 8 Punkte nach 4–8 Wochen (p<0.0001). Der Anteil der Patienten mit ESS-Werten im Normwertbereich (≤ 10) stieg von 19,0% auf 77,0%. Ein Anteil von 82,7% der Patienten gab eine subjektiv empfundene Verbesserung der Konzentrations- und Leistungsfähigkeit an. Die Zufriedenheit der Patienten mit der Therapie war hoch. Die Dauer und Frequenz der nCPAP-Therapie blieb meist unbeeinflusst. Das Nebenwirkungsspektrum entsprach dem für Modafinil bekannten Sicherheitsprofil. Es traten keine schwerwiegenden Nebenwirkungen auf.
Schlussfolgerung
Die Ergebnisse der klinischen Praxis bestätigen die Wirksamkeit, Verträglichkeit und Sicherheit von Modafinil bei der Behandlung persistierender Tagesschläfrigkeit beim OSAS und zeigen einen hohen therapeutischen Nutzen für dieses Patientenkollektiv auf.
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Konermann, M., Grüger, H. & Warmuth, R. Modafinil zur Behandlung exzessiver Tagesschläfrigkeit trotz nCPAP-Therapie beim obstruktiven Schlafapnoe-Syndrom (OSAS) – Ergebnisse einer multizentrischen Beobachtungsstudie. Somnologie 11, 291–298 (2007). https://doi.org/10.1007/s11818-007-0321-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s11818-007-0321-9