Zusammenfassung
Bislang haben nur wenige Studien die speziellen Aspekte der suchtmedizinischen Behandlung unter Haftbedingungen systematisch untersucht. Auch sind dabei die Datenqualität und Vergleichbarkeit bei einer heterogenen Versorgungslandschaft immer wieder zu diskutieren. Dies steht in starkem Kontrast zur Relevanz der Thematik. Angesichts der hohen Prävalenz substanzbezogener Störungen extramural wie auch in Haft kommt gerade der suchtmedizinischen Behandlung in den Justizvollzugsanstalten eine wichtige Funktion zu, die sowohl individualmedizinische als auch Public-Health-Ansätze beinhaltet und von gesundheitsökonomischer Relevanz ist. So gilt es nicht nur im Sinne des Äquivalenzprinzips durch spezifische medizinische (inkl. psychiatrisch- psychotherapeutische) und soziotherapeutische Interventionen den Gesundheitszustand der Patienten zu stabilisieren zu verbessern und das Überleben sicherzustellen, sondern auch weitergehende Maßnahmen einzuleiten, um die individuelle Lebensqualität zu verbessern und eine gesellschaftliche Teilhabe wieder zu ermöglichen. Dadurch wird auch indirekt zur Erfüllung des gesetzlichen Auftrags des Strafvollzuges beigetragen, die Gefangenen zu befähigen, „künftig ein Leben in sozialer Verantwortung ohne Straftaten zu führen“ (§ 2 StVollzG). Das differenzierte extramurale Suchthilfesystem mit seinen vielfältigen Akteuren findet sich allerdings nur eingeschränkt auch intramural wieder. Unter dem Aspekt, dass ein Großteil der abhängigkeitserkrankten Inhaftierten nur kurze Haftstrafen verbüßt oder auch eine Verzahnung nach extramural z. B. bei Zurückstellung der Strafvollstreckung nach § 35 BtMG („Therapie statt Strafe“) infrage kommt, muss ein viel intensiverer Austausch mit größerer Durchlässigkeit zwischen intra- und extramuralen Settings gefordert werden. Im Bereich der Prävention ist anzumerken, dass Präventionsprojekte in Haft sich vornehmlich auf Opioiddrogenkonsumenten und diesbezüglich auch mehrheitlich auf die Substitutionsbehandlung beschränken und weniger auf Alkohol, Tabak oder auch Cannabinoide fokussieren.
Abstract
Until now only few studies exist that have systematically evaluated specific aspects of addiction medicine treatment in correctional settings. In addition, the quality and comparability of data within such a heterogeneous setting always need to be critically questioned. This is in stark contrast to the relevance of the subject. In view of the high prevalence of substance-related disorders outside and within correctional settings, medical treatment of addiction plays an important role in prisons comprising individual and public health approaches and is of health economic relevance. Following the equivalence principle, the aim is to stabilize and improve the health status of the patient, to secure survival, to improve the individual quality of life and to reenable social participation through specific medical, psychiatric, psychotherapeutic and sociotherapeutic interventions. This additionally contributes indirectly to fulfil the legal mandate of the penal system “to live a socially responsible life without any offences in the future” (§ 2 Prison Act, § 2 StVollzG); however, only limited parts of the differentiated extramural addiction aid system with its diverse players can be found within the prison setting. Given the fact that the majority of prisoners who suffer from addiction disorders only have short-term sentences or are candidates for the exemption of a prison sentence based on § 35 of the Controlled Substances Act (§ 35 BtMG, “therapy instead of penalty”), there is a need for more intensified exchange and higher permeability between extramural and intramural settings. Regarding prevention it must be noted that prevention projects in prisons primarily focus on opioid drug consumers and less on alcohol, tobacco and cannabinoids and are mainly limited to opioid substitution therapy.
Literatur
Amato L et al (2011) Psychosocial combined with agonist maintenance treatments versus agonist maintenance treatments alone for treatment of opioid dependence. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD004147.pub4
Binswanger IA et al (2013) Mortality after prison release: opioid overdose and other causes of death, risk factors, and time trends from 1999 to 2009. Ann Intern Med 159(9):592–600
Bird SM et al (2016) Effectiveness of Scotland’s National Naloxone Programme for reducing opioid-related deaths: a before (2006–10) versus after (2011–13) comparison. Addiction 111(5):883–891
Bremer V et al (2016) Infektions- und Verhaltenssurvey bei injizierenden drogenbrauchenden in Deutschland, Drogen und chronische Infektionskrankheiten in Deutschland – Ergebnis der DRUCK-Studie
Bundesärztekammer (BÄK) (2017) Richtlinie der Bundesärztekammer zur Durchführung der substitutionsgestützten Behandlung Opioidabhängiger
Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte (BfArM) (2019) Bericht zum Substitutionsregister
Buth S, Ritter C (2013) Tabakprävention in Gefängnissen. Eine Befragung von Gefangenen zum Tabakgebrauch und zu Möglichkeiten und Hindernissen einer Reduktion des Rauchens in Haft. Suchttherapie 14(04):160–169
Ciccarone D (2017) Fentanyl in the US heroin supply: a rapidly changing risk environment. Int J Drug Policy 46:107–111
Dauber H et al (2017) Jahresbericht der deutschen Suchthilfestatistik (DSHS). Suchthilfe in Deutschland
Die Drogenbeauftragte der Bundesregierung beim Bundesministerium für Gesundheit (2019) Drogen- und Suchtbericht
Dutra L et al (2008) A meta-analytic review of psychosocial interventions for substance use disorders. Am J Psychiatry 165(2):179–187
ECHR (2016) Judgment Wenner v. Germany—denial of drug substitution therapy in prison. ECHR 272 application no. 62303/13
Europäische Beobachtungsstelle für Drogen und Drogensucht (EMCDDA) (2018a) Europäischer Drogenbericht
Europäische Beobachtungsstelle für Drogen und Drogensucht (EMCDDA) (2018b) Perspectives on drugs—the misuse of benzodiazepines among high-risk opioid users in Europe
Fazel S et al (2006) Substance abuse and dependence in prisoners: a systematic review. Addiction 101(2):181–191
Fazel S et al (2017) Substance use disorders in prisoners: an updated systematic review and meta-regression analysis in recently incarcerated men and women. Addiction 112(10):1725–1739
Fernandes RM et al (2017) Effectiveness of needle and syringe Programmes in people who inject drugs—An overview of systematic reviews. BMC Public Health 17(1):309
Forsyth SJ et al (2018) Incidence and risk factors for mortality after release from prison in Australia: a prospective cohort study. Addiction 113(5):937–945
Frank MR et al (2017) Tobacco use among people who have been in prison: relapse and factors associated with trying to quit. J Smok Cessat 12(2):76–85
Gomes de Matos E et al (2018) The consumption of new psychoactive substances and methamphetamine—analysis of data from 6 German federal states. Dtsch Arztebl Int 115:49–55
Haight BR et al (2019) Efficacy and safety of a monthly buprenorphine depot injection for opioid use disorder: a multicentre, randomised, double-blind, placebo-controlled, phase 3 trial. Lancet 393(10173):778–790
Hedrich D et al (2012) The effectiveness of opioid maintenance treatment in prison settings: a systematic review. Addiction 107(3):501–517
Håkansson A, Berglund M (2012) Risk factors for criminal recidivism—a prospective follow-up study in prisoners with substance abuse. BMC Psychiatry 12(1):111
Johnson RE et al (1992) A controlled trial of buprenorphine treatment for opioid dependence. JAMA 267(20):2750–2755
Karakaya S (2009) Auswirkungen der Spritzenvergabe im Justizvollzug auf Drogenkonsumverhalten und Neuinfektionen mit Hepatitis B, C und HIV
Kinlock TW et al (2007) A randomized clinical trial of methadone maintenance for prisoners: results at 1‑month post-release. Drug Alcohol Depend 91(2–3):220–227
Larney S et al (2017) Global, regional, and country-level coverage of interventions to prevent and manage HIV and hepatitis C among people who inject drugs: a systematic review. Lancet Glob Health 5(12):e1208–e1220
Ling W et al (1998) Buprenorphine maintenance treatment of opiate dependence: a multicenter, randomized clinical trial. Addiction 93(4):475–486
MacAskill S et al (2011) Assessment of alcohol problems using AUDIT in a prison setting: more than an ‘aye or no’ question. BMC Public Health 11:865
Marsden J et al (2017) Does exposure to opioid substitution treatment in prison reduce the risk of death after release? A national prospective observational study in England. Addiction 112(8):1408–1418
Mattick RP et al (2009) Methadone maintenance therapy versus no opioid replacement therapy for opioid dependence. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD002209
Merrall EL et al (2010) Meta-analysis of drug-related deaths soon after release from prison. Addiction 105(9):1545–1554
Mir MU et al (2018) A meta-analysis of the association between needle exchange programs and HIV seroconversion among injection drug users. Cureus 10(9):e3328
Mundt AP et al (2018) Substance use during imprisonment in low- and middle-income countries. Epidemiol Rev 40(1):70–81
Nielsen S et al (2016) Opioid agonist treatment for pharmaceutical opioid dependent people. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD011117.pub2
Opitz-Welke A et al (2018) Medicine in the penal system. Dtsch Arztebl Int 115(48):808–814
Orth B (2016) Die Drogenaffinität Jugendlicher in der Bundesrepublik Deutschland 2015. Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung, Köln
Parmar MK et al (2017) Randomized controlled pilot trial of naloxone-on-release to prevent post-prison opioid overdose deaths. Addiction 112(3):502–515
Perry AE et al (2015) Pharmacological interventions for drug-using offenders. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD010862.pub2
Platt L et al (2016) Effectiveness of needle/syringe programmes and opiate substitution therapy in preventing HCV transmission among people who inject drugs. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD012021
Robert Koch-Institut (RKI) (2017) Ergebnisse GEDA 2014/2015-EHIS: Gesundheitsverhalten in Deutschland und Europa. J Health Monit 3(17). https://doi.org/10.17886/RKI-GBE-2017-030
Rosenthal RN et al (2013) Buprenorphine implants for treatment of opioid dependence: randomized comparison to placebo and sublingual buprenorphine/naloxone. Addiction 108(12):2141–2149
Schneider S et al (2019) Prison Health is Public Health: 6‑Eck-Punkte-Papier—Initiative Gesundheit in Haft
Stoll K et al (2019) Länderübergreifende Arbeitsgruppe Stoffgebundene Suchtproblematik“ Bundeseinheitliche Erhebung zur stoffgebundenen Suchtproblematik im Justizvollzug, Auswertung der Stichtagserhebung (31.03.2018) zur Konsumeinschätzung und Substitution
Strang J et al (2014) Take-home emergency naloxone to prevent deaths from heroin overdose. BMJ 349:g6580
Uyei J et al (2017) Effects of naloxone distribution alone or in combination with addiction treatment with or without pre-exposure prophylaxis for HIV prevention in people who inject drugs: a cost-effectiveness modelling study. Lancet Public Health 2(3):e133–e140
Vogel M et al (2013) Treatment or “high”: benzodiazepine use in patients on injectable heroin or oral opioids. Addict Behav 38:2477–2484
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
J. Krebs, N. Konrad und A. Opitz-Welke geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Ethische Standards
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Krebs, J., Konrad, N. & Opitz-Welke, A. Suchtmedizin unter kustodialen Bedingungen am Beispiel des Berliner Justizvollzuges. Forens Psychiatr Psychol Kriminol 14, 85–94 (2020). https://doi.org/10.1007/s11757-019-00573-0
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11757-019-00573-0