Summary
Background
Standardized prognostic instruments in the assessment of the dangerousness of mentally ill offenders have gained in significance in the last years. Yet, the lack of empirical validated clinical prognostic criteria has remained unchanged.
Methods
In the Essen prospective Multi-Centre Prognosis Study (N=255) data have been collected and examined by descriptive and multivariate analysis after a follow-up of at least 2 years.
Results
A high number of valid clinical prognostic criteria has been found while comparably few historical characteristics could be proved. The prediction accuracy (ROC analysis) of the relevant clinical items is even higher than those of presently used and well-known prediction scores.
Conclusions
Structured clinical prognostic criteria are adequate to identify the „dangerous“ mentally ill patient and his risk of falling back into delinquent behaviour. Applying those criteria methodical problems and prognostic limits have to be noticed.
Zusammenfassung
Hintergrund
Standardisierte Prognoseinstrumente haben zunehmend an Bedeutung bei der Gefährlichkeitseinschätzung forensischer Patienten gewonnen. Klinischen Beurteilungen indes haftet mitunter der Eindruck der „geringeren Wissenschaftlichkeit“ an.
Patienten und Methode
In der Essener Prognosestudie konnten 255 entlassene Probanden erhoben und über einen Zeitraum von mindestens zwei Jahren katamnestisch beobachtet werden. Mittels multivariater Statistik wurden Prognosekriterien analysiert.
Ergebnisse
Es fanden sich eine Vielzahl valider klinischer Prognosekriterien. Die mittels ROC-Analysen berechnete Vorhersagekraft zeigte gute Werte; zum Teil lag die Treffergenauigkeit höher als bei den bislang geläufigen Prognosintrumenten.
Schlussfolgerung
Strukturiert erfasste klinische Prognosemerkmale leisten einen Beitrag zur Differenzierung Rückfall gefährdeter forensischer Patienten. Bei Anwendung in der Praxis sollten prognostische Grundregeln sowie methodische Limitierungen nicht außer Acht gelassen werden.
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Seifert, D. Helfen uns klinische Prognosekriterien bei der Gefährlichkeitseinschätzung behandelter forensischer Patienten (§ 63 StGB)?. Forens Psychiatr Psychol Kriminol 1, 27–33 (2007). https://doi.org/10.1007/s11757-006-0005-5
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DOI: https://doi.org/10.1007/s11757-006-0005-5