Zusammenfassung
Ligamentäre Luxationen des Ellenbogens stellen komplexe Gelenkverletzungen dar. Sowohl die klinische Untersuchung als auch bildgebende Verfahren wie die dynamische Durchleuchtung, Sonographie und MRT helfen, diese detailliert zu analysieren und ermöglichen die Abwägung zwischen den Behandlungsoptionen. Eine genaue Kenntnis der anatomischen und biomechanischen Grundlagen sowie Verständnis der Pathomechanismen der Ellenbogenluxation sind hierbei essentiell. Ziel der Therapie akuter Instabilitäten des Ellenbogens ist die Wiederherstellung einer stabilen und schmerzfreien Gelenkfunktion mit einem freien Bewegungsausmaß. Um dieses zu erreichen, stehen konservative und operative Therapieoptionen zur Verfügung, welche abhängig von der Verletzungsschwere und Instabilität zur Anwendung kommen. Bei korrekter Therapie können gute funktionelle Ergebnisse erwartet werden.
Abstract
Elbow dislocations are complex injuries and present with various patterns of ligamentous and soft tissue injuries. The clinical examination as well as fluoroscopy, ultrasound and MRI help to analyze the pathologies in detail and help in the decision making between nonoperative and operative treatment. Therefore, a detailed understanding of joint anatomy, biomechanics and pathomechanics is mandatory. The aim of treatment is to achieve unrestricted, stable and pain-free range of motion. Depending on the severity of the soft tissue damage, this can be achieved by nonsurgical and surgical treatment. With proper therapy, good functional results can be expected.
Literatur
Adolfsson LE, Nestorson JO, Scheer JH (2017) Extensive soft tissue lesions in redislocated after simple elbow dislocations. J Shoulder Elbow Surg 26:1294–1297
Cohen MS, Hastings H 2nd (1997) Rotatory instability of the elbow. The anatomy and role of the lateral stabilizers. J Bone Joint Surg Am 79:225–233
Coonrad RW, Roush TF, Major NM et al (2005) The drop sign, a radiographic warning sign of elbow instability. J Shoulder Elbow Surg 14:312–317
Dugas JR, Walters BL, Beason DP et al (2016) Biomechanical comparison of ulnar collateral ligament repair with internal bracing versus modified Jobe reconstruction. Am J Sports Med 44:735–741
Dunning CE, Zarzour ZD, Patterson SD et al (2001) Muscle forces and pronation stabilize the lateral ligament deficient elbow. Clin Orthop Relat Res 388:118–124
Geyer M (2009) Ligamentäre Ellbogeninstabilitäten. Orthopäd Unfallchir Up2date 4:395–418
Goodwin D, Dynin M, Macdonnell JR et al (2013) The role of arthroscopy in chronic elbow instability. Arthroscopy 29:2029–2036
Hackl M, Beyer F, Wegmann K et al (2015) The treatment of simple elbow dislocation in adults. Dtsch Arztebl Int 112:311–319
Hackl M, Wegmann K, Ries C et al (2015) Reliability of magnetic resonance imaging signs of posterolateral rotatory instability of the elbow. J Hand Surg Am 40:1428–1433
Hildebrand KA, Patterson SD, King GJ (1999) Acute elbow dislocations: simple and complex. Orthop Clin North Am 30:63–79
Josefsson PO, Johnell O, Gentz CF (1984) Long-term sequelae of simple dislocation of the elbow. J Bone Joint Surg Am 66:927–930
Josefsson PO, Johnell O, Wendeberg B (1987) Ligamentous injuries in dislocations of the elbow joint. Clin Orthop Relat Res 221:221–225
Josefsson PO, Nilsson BE (1986) Incidence of elbow dislocation. Acta Orthop Scand 57:537–538
Morrey BF, Tanaka S, An KN (1991) Valgus stability of the elbow. A definition of primary and secondary constraints. Clin Orthop Relat Res 265:187–195
O’Driscoll SW, Bell DF, Morrey BF (1991) Posterolateral rotatory instability of the elbow. J Bone Joint Surg Am 73:440–446
O’Driscoll SW, Jaloszynski R, Morrey BF et al (1992) Origin of the medial ulnar collateral ligament. J Hand Surg Am 17:164–168
O’Driscoll SW, Jupiter JB, King GJ et al (2001) The unstable elbow. Instr Course Lect 50:89–102
O’Driscoll SW, Morrey BF, Korinek S et al (1992) Elbow subluxation and dislocation. A spectrum of instability. Clin Orthop Relat Res 280:186–197
Schmidt-Horlohé K (2016) Bewegungsfixateur – akut. In: Müller L‑P, Hollinger B, Burkhardt K (Hrsg) Ellenbogen. Thieme, Stuttgart, S 334–348
Schnetzke M, Aytac S, Studier-Fischer S et al (2015) Initial joint stability affects the outcome after conservative treatment of simple elbow dislocations: a retrospective study. J Orthop Surg Res 10:128
Schreiber JJ, Paul S, Hotchkiss RN et al (2015) Conservative management of elbow dislocations with an overhead motion protocol. J Hand Surg Am 40:515–519
Schreiber JJ, Potter HG, Warren RF et al (2014) Magnetic resonance imaging findings in acute elbow dislocation: insight into mechanism. J Hand Surg Am 39:199–205
Sheps DM, Hildebrand KA, Boorman RS (2004) Simple dislocations of the elbow: evaluation and treatment. Hand Clin 20:389–404
Stoneback JW, Owens BD, Sykes J et al (2012) Incidence of elbow dislocations in the United States population. J Bone Joint Surg Am 94:240–245
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
K. Schmidt-Horlohé und A. Klug geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schmidt-Horlohé, K., Klug, A. Ligamentäre Luxation des Ellenbogens. Obere Extremität 15, 260–267 (2020). https://doi.org/10.1007/s11678-020-00611-y
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11678-020-00611-y