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Doctor, when can I drive

Die Beweglichkeit des Handgelenks beim Autofahren

Doctor, when can I drive

Pattern and range of motion of the wrist while driving a car

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die zum Führen eines Kfz notwendigen Funktionen erfordern ein noch nicht hinreichend charakterisiertes Maß an Gelenkbeweglichkeit, sodass die Frage nach der Fahrtauglichkeit nach Verletzungen nicht allgemein beantwortet werden kann. Ziel der Studie war es, qualitative Ergebnisse über die Beweglichkeit des gesunden Handgelenks beim Führen eines Kfz zu gewinnen.

Material und Methodik

Eine dreidimensionale (3D-)Bewegungsanalyse wurde an 20 gesunden Probanden am rechten Handgelenk während des Führens eines Kfz durchgeführt und mit dem individuell maximalen aktiven Bewegungsmaß, durch Zirkumduktion des Handgelenks, verglichen. Ergänzend wurde die Fläche des Bewegungsraums (Verkehrsfläche) bestimmt. Zur Charakterisierung des Bewegungsmusters bei der Fahrt wurden die Handgelenkpositionen nach ihrer Aufenthaltswahrscheinlichkeit in aufsteigender Reihenfolge in 5 Stufen unterteilt.

Ergebnis

Es zeigte sich kein signifikanter Unterschied des Bewegungsausmaßes in den Hauptbewegungsachsen. Dennoch konnte eine signifikant kleinere Verkehrsfläche bei der Fahrt gegenüber der Zirkumduktion festgestellt werden, und die Extension war erst auf Stufe 5, die Ulnarabduktion auf Stufe 4 signifikant kleiner als bei der Zirkumduktion.

Schlussfolgerung

Es konnte gezeigt werden, dass das maximale aktive Bewegungsausmaß in den Hauptbewegungsachsen eines gesunden Handgelenks beim Führen eines Kfz vollständig genutzt wird. Die signifikant kleinere Verkehrsfläche deutet darauf hin, dass die möglichen Bewegungsrichtungen des Handgelenks zwar nicht alle angesteuert werden, bestimmte Extrempositionen aber regelmäßig zu finden sind. Ferner deuten die Ergebnisse darauf hin, dass besonders die Extension und Ulnarabduktion beim Führen eines Kfz signifikant häufiger und über das aktive Bewegungsmaß hinaus genutzt werden.

Abstract

Background

The range of joint motion which is necessary to drive a car has not been sufficiently characterized yet. In this study, we tried to define the characteristic pattern and range of motion of the wrist while driving a car.

Materials and methods

A 3D motion analysis of the right wrist of 20 healthy subjects was performed while driving a car. To define the characteristic range of motion, the results were compared with the individual maximum active range of motion of the wrist. In addition, the area of wrist movement was calculated. In order to define the characteristic pattern of motion while driving a car, the wrist positions were subdivided according to their location probability in five levels (25%, 50%, 75%, 90%, 99%).

Results

There were no significant differences of the range of motion in the main axes between driving a car and the individual maximum active range of motion. However, a significantly smaller area of wrist movement was observed. Remarkably, extension was not significantly smaller until level 5 and ulnar abduction until level 4.

Conclusion

Maximum active range of motion of the wrist is used in the main axes while driving a car. The significantly smaller area of wrist movement suggests that not all possible wrist movements are used while driving a car but certain maximum movements in the main axes are regularly found. Furthermore, the results indicate that extension and ulnar abduction are used significantly more often and beyond active range of motion while driving a car.

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Literatur

  1. Gehrmann SV, Windolf J, Kaufmann RA (2008) Distal radius fracture management in elderly patients: a literature review. J Hand Surg Am 33:421–429. https://doi.org/10.1016/j.jhsa.2007.12.016

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Madea B, Mußhoff F, Berghaus G (2007) Verkehrsmedizin – Fahreignung, Fahrsicherheit, Unfallrekonstruktion. Deutscher Ärzte-Verlag, Köln

    Google Scholar 

  3. Gräcmann N, Albrecht M (2009) Begutachtungs-Leitlinien zur Kraftfahrereignung. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen. Mensch und Sicherheit. Bundesanstalt für Straßenwesen, Bergisch Gladbach

    Google Scholar 

  4. Heß R, Burmann M (2009) Handbuch des Strassenverkehrsrecht. C.H. Beck, München

    Google Scholar 

  5. Fries W, Wilkes F, Lössl H (2008) Fahreignung bei Krankheit, Verletzung, Alter, Medikamenten, Alkohol und Drogen. C.H. Beck, München

    Google Scholar 

  6. Giddins GE, Hammerton A (1996) “Doctor, when can I drive?”: a medical and legal view of the implications of advice on driving after injury or operation. Injury 27:495–497

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Nunez VA, Giddins GE (2004) ‘Doctor, when can I drive?’: an update on the medico-legal aspects of driving following an injury or operation. Injury 35:888–890. https://doi.org/10.1016/j.injury.2003.11.009

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Kalamaras MA, Rando A, Pitchford DGK (2006) Driving plastered: Who does it, is it safe and what to tell patients. ANZ J Surg 76:439–441. https://doi.org/10.1111/j.1445-2197.2006.03762.x

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Von Arx OA, Langdown AJ, Brooks RA et al (2004) Driving whilst plastered: is it safe, is it legal? A survey of advice to patients given by orthopaedic surgeons, insurance companies and the police. Injury 35:883–887. https://doi.org/10.1016/j.injury.2003.08.012

    Article  Google Scholar 

  10. Gehrmann SV, Kaufmann RA, Li ZM (2008) Wrist circumduction reduced by finger constraints. J Hand Surg Am 33:1287–1292. https://doi.org/10.1016/j.jhsa.2008.04.034

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Tulipan J, Jones CM, Ilyas AM (2015) The effect of osteoporosis on healing of distal radius fragility fractures. Orthop Clin North Am 46:541–549

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Schadel-Hopfner M, Bohringer G, Junge A et al (2001) Arthroscopic diagnosis of concomitant scapholunate ligament injuries in fractures of the distal radius. Handchir Mikrochir Plast Chir 33:229–233. https://doi.org/10.1055/s-2001-16590

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Schadel-Hopfner M, Bohringer G, Gotzen L (2000) Results after minimally invasive therapy of acute scapholunate dissociation. Handchir Mikrochir Plast Chir 32:333–338. https://doi.org/10.1055/s-2000-10941

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Schadel-Hopfner M, Bohringer G, Gotzen L (2000) Percutaneous osteosynthesis of scaphoid fracture with the Herbert-Whipple screw-technique and results. Handchir Mikrochir Plast Chir 32:271–276. https://doi.org/10.1055/s-2000-10935

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Schadel-Hopfner M, Marent-Huber M, Gazyakan E et al (2010) Acute non-displaced fractures of the scaphoid: earlier return to activities after operative treatment. A controlled multicenter cohort study. Arch Orthop Trauma Surg 130:1117–1127. https://doi.org/10.1007/s00402-009-1004-8

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Hakimi M, Jungbluth P, Gehrmann S et al (2010) Unidirectional versus multidirectional palmar locking osteosynthesis of unstable distal radius fractures: comparative analysis with LDR 2.4 mm versus 2.7 mm matrix-Smartlock. Unfallchirurg 113:210–216. https://doi.org/10.1007/s00113-009-1708-9

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Hakimi M, Jungbluth P, Windolf J et al (2010) Functional results and complications following locking palmar plating on the distal radius: a retrospective study. J Hand Surg Am 35:283–288. https://doi.org/10.1177/1753193409339943

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Palmer AK, Werner FW, Murphy D et al (1985) Functional wrist motion: a biomechanical study. J Hand Surg Am 10:39–46

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Moritomo H, Apergis EP, Herzberg G et al (2007) 2007 IFSSH committee report of wrist biomechanics committee: biomechanics of the so-called dart-throwing motion of the wrist. J Hand Surg Am 32:1447–1453. https://doi.org/10.1016/j.jhsa.2007.08.014

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Moritomo H, Murase T, Oka K et al (2008) Relationship between the fracture location and the kinematic pattern in scaphoid nonunion. J Hand Surg Am 33:1459–1468. https://doi.org/10.1016/j.jhsa.2008.05.035

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Wolfe SW, Crisco JJ, Orr CM et al (2006) The dart-throwing motion of the wrist: is it unique to humans? J Hand Surg Am 31:1429–1437. https://doi.org/10.1016/j.jhsa.2006.08.010

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Allgemeiner Deutscher Automobil-Club e. V. RV. (2015) Fahrzeuginsassen richtig sichern. ADAC e.V., München

    Google Scholar 

  23. Brüser P, Noever G (1989) Klinische Forschung in der Handchirurgie: Problematik und Wert retrospektiver Studien. Handchir Mikrochir Plast Chir 21:62–65

    PubMed  Google Scholar 

  24. Fick R (2012) Handbuch der Anatomie und Mechanik der Gelenke. Gustav Fischer, Jena

    Google Scholar 

  25. Schmidt H‑M, Lanz U (2003) Chirurgische anatomie der hand. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  26. Ryu J, Cooney WP, Askew LJ et al (1991) Functional ranges of motion of the wrist joint. J Hand Surg Am 16:409–419. https://doi.org/10.1016/0363-5023(91)90006-W

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Stevenson H, Peterson N, Talbot C et al (2013) An objective assessment of safety to drive in an upper limb cast. J Hand Surg Eur Vol 38:321–324

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Chong PY, Koehler EA, Shyr Y et al (2010) Driving with an arm immobilized in a splint: a randomized higher-order crossover trial. J Bone Joint Surg Am Vol 92:2263–2269. https://doi.org/10.2106/JBJS.I.01170

    Article  Google Scholar 

  29. Matson AP, Dekker TJ, Lampley AJ et al (2017) Diagnosis and arthroscopic management of dorsal wrist capsular impingement. J Hand Surg Am 42:e167–e174. https://doi.org/10.1016/j.jhsa.2016.12.012

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Jain K, Singh R (2014) Short-term result of arthroscopic synovial excision for dorsal wrist pain in hyperextension associated with synovial hypertrophy. Singapore Med J 55:547–549

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  31. Roh YH, Lee BK, Noh JH et al (2014) Factors associated with complex regional pain syndrome type I in patients with surgically treated distal radius fracture. Arch Orthop Trauma Surg 134:1775–1781. https://doi.org/10.1007/s00402-014-2094-5

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Borisch N (2016) Arthroscopic resection of occult dorsal wrist ganglia. Arch Orthop Trauma Surg 136:1473–1480. https://doi.org/10.1007/s00402-016-2539-0

    Article  PubMed  Google Scholar 

  33. Arora R, Lutz M, Hennerbichler A et al (2007) Complications following internal fixation of unstable distal radius fracture with a palmar locking-plate. J Orthop Trauma 21:316–322

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. O’Driscoll SW, Horii E, Ness R et al (1992) The relationship between wrist position, grasp size, and grip strength. J Hand Surg Am 17:169–177

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Förderung

Die Studie wurde von der Deutschen Arthrose-Hilfe e. V. finanziert.

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Correspondence to Erik Schiffner.

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Interessenkonflikt

D. Latz, S. Pfau, C. Koukos, P. Jungbluth, G. Jansing, E. Schiffner, L.F. Seiler, J. Windolf und S. Gehrmann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Es liegt ein positives Votum (Studiennummer: 3362) der Ethikkomission der Medizinischen Fakultät der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf vor. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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D. Latz, S. Pfau, C. Koukos, P. Jungbluth, E. Schiffner, L.F. Seiler und insbesondere S.V. Gehrmann waren Hauptbeteiligte für das Management der Probanden, die statistische Auswertung der erhobenen Daten sowie die Überprüfung und Korrektur des Manuskripts. Alle Autoren haben das endgültige Manuskript gelesen und genehmigt.

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Latz, D., Pfau, S., Koukos, C. et al. Doctor, when can I drive. Obere Extremität 12, 234–241 (2017). https://doi.org/10.1007/s11678-017-0426-0

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