Zusammenfassung
Hintergrund
Die operative Standardversorgung der vorderen Schulterinstabilität ist die Kapsel-Labrum-Refixation an das ventrale Glenoid (Bankart-Refixation). Bei relevanten Knochendefekten am Glenoid oder komplexen Weichteilläsionen bietet der Korakoidtransfer nach Latarjet eine stabilere Versorgungsoption – jedoch ist er bislang nur wenig verbreitet. Im Vergleich zum offenen Vorgehen lässt sich das Auftreten arthrotischer Langzeitfolgen noch nicht abschließend beurteilen. Die mittelfristigen Ergebnisse sind jedoch ermutigend.
Fragestellung
Anhand einer Fallserie von Patienten mit arthroskopischer Latarjet-Operation werden Patientenzufriedenheit, Funktion, Stabilität und die Komplikationsrate ermittelt.
Methoden
Seit 2007 wurden 221 Patienten mit einem arthroskopischen Korakoidtransfer therapiert. Davon waren 192 Patienten bereits voroperiert (Bankart) und 101 Patienten bereits 2-mal oder öfter voroperiert. Die Komplikationsrate wurde für alle Patienten erfasst. Aus dem Gesamtkollektiv wurden 50 Patienten (Operation zwischen 2007 und 2010) nach einem mittleren Zeitraum von 4,5 Jahren klinisch und radiologisch nachuntersucht.
Ergebnisse
Auf der visuellen Analogskala waren die Patienten mit einem Wert von 8,8 von 10 mit der Operation sehr zufrieden. Die Stabilität wurde mit 7,6 von 10 beurteilt. Der Walch-Duplay-Score stieg im Mittel von 48 auf 86 an. Der Oxford-Shoulder-Score war bei der Nachuntersuchung bei 94 % der Fälle sehr gut oder gut. Bei der radiologischen Nachuntersuchung ließ sich regelhaft ein Remodeling des Korakoids nachweisen, welches ohne Zusammenhang zum klinischen Ergebnis blieb. Bei 11 von 221 (5 %) Patienten erfolgte auf Grund von Komplikationen eine Revision.
Schlussfolgerungen
Patienten mit vorderer Schulterinstabilität bei Glenoidknochenverlust oder irreparablem Weichteildefekt können durch einen arthroskopischen Korakoidtransfer nach Latarjet sicher und mit hoher Patientenzufriedenheit minimal-invasiv stabilisiert werden. Die Komplikationsrate der häufig voroperierten Patienten war relativ gering.
Abstract
Background
The standard operative treatment of anterior shoulder instability is refixation of the capsule and labrum to the anterior glenoid (Bankart repair). In cases of larger bony defects or complex soft-tissue lesions coracoid transfer (Latarjet procedure) provides a more stable treatment option. The arthroscopic coracoid transfer is not frequently performed because of the high technical demands and possible neurovascular complications. Compared to the open Latarjet procedure the risk of long-term arthritic consequences cannot yet be rated but mid-term results are promising.
Objectives
Based on a clinical case series of patients treated by an arthroscopic Latarjet operation the results concerning stability, function, complication rate and patient satisfaction were assessed.
Methods
Since 2007 a total of 221 patients were treated with an arthroscopic coracoid transfer and any complications needing revision surgery were recorded. Clinical and radiological follow-up were assessed for 50 patients (surgery between 2007 and 2010) after a mean of 4.5 years.
Results
On the visual analogue scale the patients were very satisfied with the operation (8.8 out of 10) and the stability was rated with 7.6 out of 10. The mean Walch Duplay score increased from 48 to 86. The Oxford shoulder score was very good or good in 94 % of the patients at follow-up. The radiological evaluation generally showed a remodeling of the coracoid graft which did not affect the clinical result and so far11 out of 221 (5 %) patients needed further revision surgery.
Conclusion
Patients with anterior shoulder instability and glenoid bone loss or irreparable soft tissue lesions can be successfully treated with a minimally invasive arthroscopic coracoid transfer according to Latarjet with a high degree of patient satisfaction. The risk of complications is relatively low although the follow-up period included the learning curve of this technically very demanding procedure and given the high number of patients with failed previous surgery included in the study.
Literatur
Allain J, Goutallier D, Glorion C (1998) Long-term results of the Latarjet procedure for the treatment of anterior instability of the shoulder. J Bone Joint Surg Am 80:841–852
Bessiere C, Trojani C, Pelegri C et al (2013) Coracoid bone block versus arthroscopic Bankart repair: a comparative paired study with 5-year follow-up. Orthop Traumatol Surg Res 99:123–130
Boileau P, Villalba M, Hery JY et al (2006) Risk factors for recurrence of shoulder instability after arthroscopic Bankart repair. J Bone Joint Surg Am 88:1755–1763
Burkhart SS, De Beer JF (2000) Traumatic glenohumeral bone defects and their relationship to failure of arthroscopic Bankart repairs: significance of the inverted-pear glenoid and the humeral engaging Hill-Sachs lesion. Arthroscopy 16:677–694
Burkhart SS, De Beer JF, Barth JR et al (2007) Results of modified Latarjet reconstruction in patients with anteroinferior instability and significant bone loss. Arthroscopy 23:1033–1041
Castagna A, Markopoulos N, Conti M et al (2010) Arthroscopic bankart suture-anchor repair: radiological and clinical outcome at minimum 10 years of follow-up. Am J Sports Med 38:2012–2016
Degen RM, Giles JW, Johnson JA et al (2014) Remplissage versus Latarjet for engaging Hill-Sachs defects without substantial glenoid bone loss: a biomechanical comparison. Clinical orthopaedics and related research
Di Giacomo G, De Gasperis N, Costantini A et al (2014) Does the presence of glenoid bone loss influence coracoid bone graft osteolysis after the Latarjet procedure? A computed tomography scan study in 2 groups of patients with and without glenoid bone loss. J Shoulder Elbow Surg/ American Shoulder and Elbow Surgeons… [et al.] 23:514–518
Edwards TB, Boulahia A, Walch G (2003) Radiographic analysis of bone defects in chronic anterior shoulder instability. Arthroscopy 19:732–739
Griesser MJ, Harris JD, Mccoy BW et al (2013) Complications and re-operations after Bristow-Latarjet shoulder stabilization: a systematic review. J Shoulder Elbow Surg/ American Shoulder and Elbow Surgeons… [et al.] 22:286–292
Hovelius L, Sandstrom B, Sundgren K et al (2004) One hundred eighteen Bristow-Latarjet repairs for recurrent anterior dislocation of the shoulder prospectively followed for fifteen years: study I–clinical results. J Shoulder Elbow Surg/ American Shoulder and Elbow Surgeons… [et al.] 13:509–516
Hovelius L, Sandstrom B, Saebo M (2006) One hundred eighteen Bristow-Latarjet repairs for recurrent anterior dislocation of the shoulder prospectively followed for fifteen years: study II-the evolution of dislocation arthropathy. J Shoulder Elbow Surg/ American Shoulder and Elbow Surgeons… [et al.] 15:279–289
Itoi E, Lee SB, Berglund LJ et al (2000) The effect of a glenoid defect on anteroinferior stability of the shoulder after Bankart repair: a cadaveric study. J Bone Joint Surg Am 82:35–46
Jiang C, Wang M, Rong G (2007) Proximally based conjoined tendon transfer for coracoclavicular reconstruction in the treatment of acromioclavicular dislocation. J Bone Joint Surg Am 89:2408–2412
Lafosse L, Lejeune E, Bouchard A et al (2007) The arthroscopic Latarjet procedure for the treatment of anterior shoulder instability. Arthroscopy 23:1242 e1241–1245
Latarjet M (1954) [Treatment of recurrent dislocation of the shoulder]. Lyon chirurgical 49:994–997
Maynou C, Cassagnaud X, Mestdagh H (2005) Function of subscapularis after surgical treatment for recurrent instability of the shoulder using a bone-block procedure. J Bone Joint Surg Br 87:1096–1101
Neyton L, Young A, Dawidziak B et al (2012) Surgical treatment of anterior instability in rugby union players: clinical and radiographic results of the Latarjet-Patte procedure with minimum 5-year follow-up. J Shoulder Elbow Surg/ American Shoulder and Elbow Surgeons… [et al.] 21:1721–1727
Nourissat G, Nedellec G, O’sullivan NA et al (2006) Mini-open arthroscopically assisted Bristow-Latarjet procedure for the treatment of patients with anterior shoulder instability: a cadaver study. Arthroscopy 22:1113–1118
Porcellini G, Campi F, Pegreffi F et al (2009) Predisposing factors for recurrent shoulder dislocation after arthroscopic treatment. J Bone Joint Surg Am 91:2537–2542
Scheibel M, Kraus N, Diederichs G et al (2008) Arthroscopic reconstruction of chronic anteroinferior glenoid defect using an autologous tricortical iliac crest bone grafting technique. Arch Orthop Trauma Surg 128:1295–1300
Schroder DT, Provencher MT, Mologne TS et al (2006) The modified Bristow procedure for anterior shoulder instability: 26-year outcomes in Naval Academy midshipmen. Am J Sports Med 34:778–786
Sugaya H, Moriishi J, Dohi M et al (2003) Glenoid rim morphology in recurrent anterior glenohumeral instability. J Bone Joint Surg Am 85-A:878–884
Wellmann M, Petersen W, Zantop T et al (2009) Open shoulder repair of osseous glenoid defects: biomechanical effectiveness of the Latarjet procedure versus a contoured structural bone graft. Am J Sports Med 37:87–94
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. Dr J.D. Agneskirchner hat einen Beratervertrag mit Depuy Mitek. M. Holschen, S. Dugaro und J.D. Agneskirchner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Über einen mittleren Zeitraum von 4,5 Jahren (mindestens 3 Jahre) wurden 50 Patienten nachuntersucht. Ein Ethikvotum der medizinischen Hochschule Hannover für die Nachuntersuchung lag vor.
Von allen Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Holschen, M., Dugaro, S. & Agneskirchner, J. Arthroskopischer Korakoidtransfer. Obere Extremität 9, 106–113 (2014). https://doi.org/10.1007/s11678-014-0261-5
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11678-014-0261-5