Skip to main content

Advertisement

Log in

Fingerkuppendefekte

Ersetzt der Semiokklusivverband die Lappenplastiken?

Fingertip injuries

Will semiocclusive dressings replace VY-advancement flaps?

  • Originalarbeit
  • Published:
Obere Extremität Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Fingerkuppendefekte sind häufige Verletzungen. Zur Deckung werden in den meisten Lehrbüchern lokale VY –Lappenplastiken nach Tranquilli-Leali bzw. Kutler empfohlen. Die Technik ist jedoch anspruchsvoll und auch der Längengewinn dieser Lappenplastiken ist in der Regel deutlich geringer als in den gängigen Zeichnungen dargestellt. Die Behandlung wird daher oft durch eine Wundheilungsstörung oder eine partielle Sekundärheilung prolongiert.

Die Behandlung mit Semiokklusivverbänden führt zu einer erstaunlichen Kuppenregeneration mit Wiederkehr von Tastleisten und normaler Sensibilität. Sie ist einfach und ohne Aufwand durchführbar. Wird bei der Indikation als Grenze der Verlust vom distalen Nageldrittel bis maximal distale Nagelhälfte eingehalten, ist der Semiokklusivverband der VY-Lappenplastik vorzuziehen.

Abstract

Fingertip injuries are frequent. For soft tissue coverage, most textbooks recommend VY-advancement flaps according to Tranquilli-Leali or Kutler. But the technique is demanding and the gain of length is, as a rule, clearly smaller than shown in the common drawings. Thus, treatment is often prolonged by impaired wound healing or partial secondary healing.

Treatment with semiocclusive dressings shows a remarkable regeneration of the fingertip with reappearance of epidermal ridges and normal sensitivity. It is a simple and economical procedure. If the indication is limited to defects including not more than the distal third or, at most, the distal half of the nail bed, semiocclusive dressing is preferable to VY-advancement flaps.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7

Literatur

  1. Allen MJ (1980) Conservative management of finger tip injuries in adults. Hand 12:257–265

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Alvarez OM, Mertz PM, Eaglstein WH (1983) The effect of occlusive dressings on collagen synthesis and re-epithelialisation in superficial wounds. J Surg Res 35(2):142–148

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Arbel D, Goodwin A, Otremski I (1989) Treatment of finger-tip injuries with silver sulphadiazine occlusion dressing 20:161–163

  4. Atasoy E, Ioakimidis E, Kasdan ML et al (1970) Reconstruction of the amputated finger tip with a triangular volar flap: A new surgical procedure. J Bone Joint Surg Am 52A:921–926

    Google Scholar 

  5. Bossley CJ (1975) Conservative treatment of digit amputations. N Z Med J 82:379–380

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. De Boer P, Collison PO (1981) The use of silver sulphadiazine occlusive dressings for finger-tip injuries. J Bone Joint Surg Br 63B:545–547

    Google Scholar 

  7. Elliot D, Moiemen S, Jigjinni VS (1995) The neurovascular Tranquilli-Leali flap. J Hand Surg [Br] 20B:815–823

    Google Scholar 

  8. Evans DM, Bernadis C (2000) A new classification for fingertip injuries. J Hand Surg [Br] 25B:58–60

    Google Scholar 

  9. Ishikawa K, Ogawa Y, Soeda H, Yoshida Y (1990) A new classification of the amputated level for the distal part of the finger. J Jpn Soc Reconstr Microsurg 3:p 54

    Google Scholar 

  10. Kutler WA (1947) A new method for finger tip amputation. JAMA 133:29–30

    Google Scholar 

  11. Martin C, Del Pino JG (1998) Controversies in the treatment of fingertip amputations. Clin Orthop Relat Res 353:63–73

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Mennen U, Wiese A (1993) Fingertip injuries management with semiocclusive dressing. J Hand Surg [Br] 18B:416–422

    Google Scholar 

  13. Quell M, Neubauer Th, Wagner M (1996) Die Behandlung von Fingerkuppendefektverletzungen mit einem semiokklusiven Verband. Handchir Mikrochir Plast Chir 30:24–29

    Google Scholar 

  14. Söderberg T, Nyström A, Hallmans G, Hulten J (1983) Treatment of fingertip amputations with bone exposure. Scand J Plast Reconstr Surg 17:147–152

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Tranquilli-Leali E (1935) Ricostruzione dell’apice delli falangi ungueali mediante autoplastica volare peduncolata per scorrimento. Infort Traum Lavaro 1: 186–193

    Google Scholar 

  16. Vogt PM, Lehnhardt M, Wagner D et al (1998) Determination of endogenous growth factors in human wound fluid: Temporal presence and profiles of secretion. Plast Reconstr Surg 102:117–123

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Richter.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Richter, M. Fingerkuppendefekte. Obere Extremität 5, 6–13 (2010). https://doi.org/10.1007/s11678-010-0056-2

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11678-010-0056-2

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation