Zusammenfassung
Fragestellung
Ziel der Untersuchung war die Erhebung der diagnostischen Wertigkeit der in der Praxis häufig durchgeführten klinischen Funktionstests zur Diagnostik des Impingementsyndroms der Schulter.
Methodik
Es erfolgte eine systematische Literaturanalyse für den Zeitraum von 1978 bis 2008 über die PubMed-Datenbank. Nach vollständiger Erfassung aller für die Arbeit relevanten Artikel wurde die Qualität der gefundenen Literatur bewertet und die Daten aus jedem Artikel analysiert. Die Qualitätsbeurteilung erfolgte unter Anwendung des Quality Assessment Tool for Diagnostic Accuracy Studies (QUADAS), das zur Einschätzung der internen und externen Validität der einzelnen Studien diente. Insgesamt wurden elf Artikel aus der Literaturrecherche in die Datenerhebung mit eingeschlossen.
Ergebnisse
Die ausgewählte Literatur zeigte ein inhomogenes Datenmaterial mit zum Teil geringer Studienqualität. Eine Vielzahl der klinischen Funktionstests wird für unterschiedliche Pathologien verwendet. Die ausgewählten Studien zeigen eine statistische Inhomogenität, die sich durch verschiedene Kriterien ergibt. Die Einschlusskriterien der Patienten in den Studien sind unterschiedlich definiert, die Auswahlkriterien der Studienpopulation zum Teil unklar und nicht näher erläutert. Auch die Diagnosekritieren des Impingementsyndroms sind zum Teil uneinheitlich oder nicht klar definiert. In der Analyse zeigte sich eine breite Streuung in den angegebenen Werten für die Sensitivität und Spezifität. Nur die häufig untersuchten Neer- und Hawkins-Kennedy-Tests zeigten reliable Ergebnisse. Die Analyse ergab, dass aufgrund der bisherigen Literatur kein Test eine hinreichende diagnostische Sicherheit als Screeningtest für das Impingementsyndrom besitzt. Eine Kombination der klinischen Funktionstests kann zu einer Verbesserung der klinischen Diagnostik führen.
Schlussfolgerung
Die Kombination verschiedener klinischer Tests dient als richtungweisendes diagnostisches Hilfsmittel. Zusätzliche Datenerhebungen, wie z. B. die Anamnese und die Durchführung bildgebender Diagnostik (Sonographie, Röntgen, Magnetresonanztomographie) sind sinnvoll und empfehlenswert. Weitere prospektive und kontrollierte Studien mit einem einheitlichen Studienaufbau sind zur Evaluierung der klinischen Schultertests erforderlich.
Abstract
Objective
The aim of this study was the evaluation of the diagnostic accuracy of the commonly used clinical orthopedic tests to detect shoulder impingement syndrome.
Methods
We carried out a systematic analysis of the literature from 1978 to 2008 using PubMed database. The quality of the data in each relevant article was determined by examining the study’s internal and external validity through Quality Assessment of Diagnostic Accuracy (QUADAS). We included 11 articles from the literature research.
Results
The selected literature showed inhomogeneous data, with limited quality in some. There are many different clinical orthopedic tests being used to identify different pathologies of the shoulder or to enable a differential diagnosis of impingement subgroups. The selected literature showed statistical inhomogeneity. The studies presented different inclusion criteria for the patients, which were often not clearly defined. Even the criteria for detecting impingement syndrome were inconsistent. The analysis showed discrepancies between sensitivity and specificity. There are only reliable results available for the frequently used Neer and Hawkins-Kennedy test. The analysis pointed out that no test has adequate screening accuracy in detecting impingement syndrome. A combination of different orthopedic tests can improve the clinical diagnosis.
Conclusion
A combination of orthopedic tests can lead to a correct diagnosis. Additional data such as medical history and the use of imaging techniques (sonography, X-ray, magnetic resonance imaging) are advisable. Further prospective studies with a consistent format are necessary to evaluate the impingement tests.
Literatur
Ardic F, Kahraman Y, Kacar M et al (2006) Shoulder impingement syndrome: Rlationships between clinical, functional and radiologic findings. Am J Phys Med Rehabil 85:53–60
Calis M, Akgun K, Birtane M et al (2000) Diagnostic values of clinical diagnostic tests in subacromial impingement syndrome. Ann Rheum Dis 59:44–47
Deeks JJ, Altman DG (2004) Diagnostic tests 4: Likelihood ratios. BMJ 329:168–169
Dinnes J, Loveman E, McIntyre L et al (2003) The effectiveness of diagnostic tests for the assessment of shoulder pain due to soft tissue disorders: A systematic review. Health Technol Assess 7:III, 1–166
Feleus A, Bierma-Zeinstra SM, Miedema HS et al (2008) Management in non-traumatic arm, neck and shoulder complaints: Differences between diagnostic groups. Eur Spine J 17:1218–1229
Gumina S, Bertino A, Di Giorgio G et al (2008) A new test of resistance in the diagnosis of postero-superior rotator cuff tears. Chir Organi Mov 91:85–86
Hegedus EJ, Goode A, Campbell S et al (2008) Physical examination tests of the shoulder: A systematic review with meta-analysis of individual tests. Br J Sports Med 42:80–92; discussion 92
Holtby R, Razmjou H (2004) Validity of the supraspinatus test as a single clinical test in diagnosing patients with rotator cuff pathology. J Orthop Sports Phys Ther 34:194–200
Imhoff AB, König U (Hrsg) (1999) Schulterinstabilität – Rotatorenmanschette. Steinkopff, Darmstadt
Leroux JL, Thomas E, Bonnel F et al (1995) Diagnostic value of clinical tests for shoulder impingement syndrome. Rev Rhum Engl Ed 62:423–428
MacDonald PB, Clark P, Sutherland K (2000) An analysis of the diagnostic accuracy of the Hawkins and Neer subacromial impingement signs. J Shoulder Elbow Surg 9:299–301
Neer CS 2nd (1972) Anterior acromioplasty for the chronic impingement syndrome in the shoulder: A preliminary report. J Bone Joint Surg Am 54:41–50
Neer CS 2nd (1983) Impingement lesions. Clin Orthop Relat Res 173:70–77
Park HB, Yokota A, Gill HS et al (2005) Diagnostic accuracy of clinical tests for the different degrees of subacromial impingement syndrome. J Bone Joint Surg Am 87:1446–1455
Riddle DL, Stratford PW (1999) Interpreting validity indexes for diagnostic tests: An illustration using the Berg balance test. Phys Ther 79:939–948
Silva L, Andreu JL, Munoz P et al (2008) Accuracy of physical examination in subacromial impingement syndrome. Rheumatology (Oxford) 47:679–683
Uhthoff HK, Hammond DI, Sarkar K et al (1988) The role of the coracoacromial ligament in the impingement syndrome. A clinical, radiological and histological study. Int Orthop 12:97–104
Uhthoff HK, Sano H (1997) Pathology of failure of the rotator cuff tendon. Orthop Clin North Am 28:31–41
Ure BM, Tiling T, Kirchner R et al (1993) Reliability of clinical examination of the shoulder in comparison with arthroscopy. A prospective study. Unfallchirurg 96:382–386
Whiting P, Rutjes AW, Dinnes J et al (2004) Development and validation of methods for assessing the quality of diagnostic accuracy studies. Health Technol Assess 8:III, 1–234
Yamakado K (2002) The targeting accuracy of subacromial injection to the shoulder: An arthrographic evaluation. Arthroscopy 18:887–891
Zaslav KR (2001) Internal rotation resistance strength test: A new diagnostic test to differentiate intra-articular pathology from outlet (Neer) impingement syndrome in the shoulder. J Shoulder Elbow Surg 10:23–27
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Theisen, C., van Wagensveld, A., Timmesfeld, N. et al. Das Impingementsyndrom der Schulter. Obere Extremität 4, 101–108 (2009). https://doi.org/10.1007/s11678-009-0026-8
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11678-009-0026-8