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Arthroskopische Revisionsstabilisierung der Schulter mit Fadenankern

Arthroscopic revision surgery for recurrent instability of the shoulder

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Zusammenfassung

Fragestellung

Stellt die arthroskopische Revisionsstabilisierung der Schulter mittels Fadenankern eine erfolgversprechende Alternative zur offenen Restabilisierung dar?

Die erfolgreiche operative Stabilisierung der Schulter stellt immer noch ein herausforderndes Problem dar. Zahlreiche, meist arthroskopische Verfahren unter Verwendung von Fadenankern zur Erststabilisierung haben sich etabliert. In der Literatur werden jedoch unterschiedlich hohe Reluxationsraten von bis zu 49% angegeben. Bei diesen schwierigen Revisionsfällen galt bisher die offene Stabilisierung als Goldstandard.

Material und Methode

Im Zeitraum von 2001 bis 2007 wurden 21 Patienten nach arthroskopischer Revisionsstabilisierung des Glenohumeralgelenks mit Fadenankern retrospektiv untersucht. Der mittlere Nachuntersuchungszeitraum lag bei 2,8 Jahren (6 Monate bis 6,2 Jahre). Das Durchschnittsalter zum Zeitpunkt der Operation lag bei 27,8 Jahren (17–34 Jahre). Präoperativ wurde bei allen Patienten eine Magnetresonanztomographie (MRT) der Schulter zur Diagnostik und Indikationsstellung durchgeführt. Die Patienten wurden klinisch nachuntersucht und es erfolgte eine MRT-Kontrolle. Des Weiteren wurden Diabilities of the Arm, Shoulder and Hand (DASH) Score, American Shoulder and Elbow Surgeons Standardized Assessment Form (ASES) Score und modifizierter Constant Murley Score erhoben (CMS). Die MRT-Untersuchungen wurden von einem unabhängigen Radiologen beurteilt.

Ergebnis

Es zeigte sich eine statistisch signifikante Differenz hinsichtlich prä- und postoperativer Stabilität. Eine statistisch signifikante Korrelation zwischen der Anzahl der Luxationen, dem Zeitraum zwischen Luxation und Stabilisierung und klinischem Outcome konnte nicht nachgewiesen werden. Die MRT-Untersuchungen zeigten eine gute Rekonstruktion des Labrums. Der CMS stieg von 72 Punkten präoperativ auf 90 Punkte postoperativ, der ASES-Score von 59 auf 88 Punkte. Der DASH-Score fiel von 42 auf 9 Punkte. Es gab keine weiteren Luxationen im nachuntersuchten Kollektiv. Bei Befragung würden sich alle Patienten erneut der Operation unterziehen.

Zusammenfassung

Das klinische Outcome nach arthroskopischer Revisionsstabilisierung im dargestellten Patientengut ist hinsichtlich der Reluxationsraten zum Zeitpunkt der Follow-up-Untersuchung den bisher veröffentlichten klinischen Ergebnissen nach offener Revisionsoperation mindestens ebenbürtig. Wir sehen hierin bei geeigneter Technik eine Alternative zu den offenen Verfahren.

Abstract

Aim

Is arthroscopic revision of shoulder instabilities using suture anchors a viable alternative treatment to open revision surgery?

Successful surgical stabilization of the shoulder is still a challenging problem. Many, mostly arthroscopic treatments using suture anchors are established for the initial surgery. In the literature, recurrence rates up to 49% are reported. Until now, the gold standard for these difficult recurrence cases was open revision surgery.

Materials and methods

From 2001 to 2007, 21 patients were retrospectively examined after arthroscopic revision surgery of the shoulder using suture anchors. The mean follow-up was 2.8 years (6 months to 6.2 years). Mean age at surgery was 27.8 years (17 to 34 years). An MRI of the shoulder was used preoperatively for diagnosis in all patients. All patients were clinically followed up, including a physical examination and MRI. Furthermore, the Diabilities oft the Arm, Shoulder and Hand (DASH), American Shoulder and Elbow Surgeons Standardized Assessment Form (ASES), and modified Constant Murley Score (CMS) were obtained. The MRI results were evaluated by an independent radiologist.

Results

A statistically significant difference between pre- and postoperative stability was found. There was no statistically significant correlation between the number of dislocations, the time interval between dislocation and stabilization surgery, and clinical outcome. The MRI showed good reconstruction of the labrum. The CMS rose from 72 preoperatively to 90 postoperatively, the ASES score from 59 to 88. The DASH score decreased from 42 to 9. There were no further dislocations until follow-up in this group. In a questionnaire, all patients would have surgery again.

Conclusion

The clinical outcome of the selected group at follow-up after arthroscopic revision surgery of the shoulder is equal to results published in the literature after open revision surgery. The procedure is in our view a viable alternative to open surgery by using an appropriate arthroscopic technique.

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Literatur

  1. Bankart AS (1923) Recurrent or habitual dislocation of the shoulder-joint. Br Med J 2:1132–1133

    Article  Google Scholar 

  2. Boileau P, Villalba M, Hery JY et al (2006) Risk factors for recurrence of shoulder instability after arthroscopic Bankart repair. J Bone Joint Surg Am 88:1755–1763

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Franceschi F, Longo UG, Ruzzini L et al (2008) Arthroscopic salvage of failed arthroscopic Bankart repair: A prospective study with a minimum follow-up of 4 years. Am J Sports Med 36:1330–1336

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Gerber C, Nyffeler RW (2002) Classification of glenohumeral joint instability. Clin Orthop Relat Res:65–76

    Article  Google Scholar 

  5. Gill TJ, Micheli LJ, Gebhard F, Binder C (1997) Bankart repair for anterior instability of the shoulder. Long-term outcome. J Bone Joint Surg Am 79:850–857

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Hurley JA, Anderson TE (1990) Shoulder arthroscopy: Its role in evaluating shoulder disorders in the athlete. Am J Sports Med 18:480–483

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Jager A, Kandziora F, Bischof F, Herresthal J (1999) Arthroscopic labral reconstruction for anterior shoulder instability. Failure analysis in 187 patients. Z Orthop Ihre Grenzgeb 137:17–24

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Jorgensen U, Svend-Hansen H, Bak K, Pedersen I (1999) Recurrent post-traumatic anterior shoulder dislocation – open versus arthroscopic repair. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 7:118–124

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Kessler MA, Lichtenberg S, Engel G, Habermeyer P (2003) Postoperatively recurring instability of the shoulder – a fault analysis in 46 cases. Z Orthop Ihre Grenzgeb 141:637–642

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Kim SH, Ha KI, Kim YM (2002) Arthroscopic revision Bankart repair: A prospective outcome study. Arthroscopy 18:469–482

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Levine WN, Arroyo JS, Pollock RG et al (2000) Open revision stabilization surgery for recurrent anterior glenohumeral instability. Am J Sports Med 28:156–160

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Marquardt B, Garmann S, Schulte T et al (2007) Outcome after failed traumatic anterior shoulder instability repair with and without surgical revision. J Shoulder Elbow Surg 16:742–747

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. McIntyre LF, Caspari RB (1993) The rationale and technique for arthroscopic reconstruction of anterior shoulder instability using multiple sutures. Orthop Clin North Am 24:55–58

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Meehan RE, Petersen SA (2005) Results and factors affecting outcome of revision surgery for shoulder instability. J Shoulder Elbow Surg 14:31–37

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Neri BR, Tuckman DV, Bravman JT et al (2007) Arthroscopic revision of Bankart repair. J Shoulder Elbow Surg 16:419–424

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. O’Neill DB (1999) Arthroscopic Bankart repair of anterior detachments of the glenoid labrum. A prospective study. J Bone Joint Surg Am 81:1357–1366

    Google Scholar 

  17. Perthes F (1906) Über Operationen bei habitueller Schulterluxation. Deutsch Z Chir 85:199–227

    Google Scholar 

  18. Rowe CR, Zarins B, Ciullo JV (1984) Recurrent anterior dislocation of the shoulder after surgical repair. Apparent causes of failure and treatment. J Bone Joint Surg Am 66:159–168

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Sisto DJ (2007) Revision of failed arthroscopic Bankart repairs. Am J Sports Med 35:537–541

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Spatschil A, Landsiedl F, Anderl W et al (2006) Posttraumatic anterior-inferior instability of the shoulder: Arthroscopic findings and clinical correlations. Arch Orthop Trauma Surg 126:217–222

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Stein M, Jäger (2008) Schulterstabilisierung mit dem BioPushlock-Anker

  22. Torchia ME, Caspari RB, Asselmeier MA et al (1997) Arthroscopic transglenoid multiple suture repair: 2 to 8 year results in 150 shoulders. Arthroscopy 13:609–619

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Turkel SJ, Panio MW, Marshall JL, Girgis FG (1981) Stabilizing mechanisms preventing anterior dislocation of the glenohumeral joint. J Bone Joint Surg Am 63:1208–1217

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Walch G, Boileau P, Levigne C et al (1995) Arthroscopic stabilization for recurrent anterior shoulder dislocation: Results of 59 cases. Arthroscopy 11:173–179

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Walch G, Charret P, Pietro-Paoli H, Dejour H (1986) Anterior recurrent luxation of the shoulder. Postoperative recurrences. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 72:541–555

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  26. Warme WJ, Arciero RA, Savoie FH 3rd et al (1999) Nonabsorbable versus absorbable suture anchors for open Bankart repair. A prospective, randomized comparison. Am J Sports Med 27:742–746

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Wirth MA, Blatter G, Rockwood CA jr (1996) The capsular imbrication procedure for recurrent anterior instability of the shoulder. J Bone Joint Surg Am 78:246–259

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Zabinski SJ, Callaway GH, Cohen S, Warren RF (1999) Revision shoulder stabilization: 2- to 10-year results. J Shoulder Elbow Surg 8:58–65

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Mehling, A., Stein, T., Hawi, N. et al. Arthroskopische Revisionsstabilisierung der Schulter mit Fadenankern. Obere Extremität 4, 88–93 (2009). https://doi.org/10.1007/s11678-009-0024-x

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11678-009-0024-x

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