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Stoßwellentherapie bei Tendinopathien der oberen Extremität

Tennisellenbogen

Shock wave treatment for lateral elbow tendinopathy

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Summary

In a current Cochrane review based upon systematic review of nine placebo-controlled trials “Platinum” level evidence was found that shock wave therapy provided little or no benefit in terms of pain and function in lateral elbow pain. With the relevant data of those studies statistically and clinically too heterogeneous, the conclusion of this pooled meta-analysis was considered misleading, and a qualitative analysis was performed.

Ten relevant trials were retrieved (948 participants and evaluated following Chalmers' criteria. Conflicting results of those studies were probably due to variations in treatment regimen (use of local anaesthesia) and patient selection (chronic vs. acute cases). Three high-quality randomised controlled trials (255 participants) homogenously reported the following requirements for successful shock wave treatment: Strict selection of chronic patients (symptoms > 6 months, recalcitrant to conventional treatment); application of 1500–2000 shocks of low-energy flux density (0.08–0.15 mJ/mm2); application to the site of maximal discomfort (clinical focusing); weekly intervals (3–4 applications); no local anaesthesia; at least 3 months follow-up after the last application.

Shock wave treatment for tennis elbow is effective only under well-defined conditions. These conditions, together with a uniformly used outcome measurement, must be made the central and obligatory part of guidelines for shock wave treatment of tennis elbow immediately.

Zusammenfassung

Eine aktuelle Cochrane Meta-Analyse von 9 plazebokontrollierten Studien ergab nach dem Pooling „Platin“-Evidenz für eine Unwirksamkeit der Stoßwellentherapie (SWT) bezüglich Schmerz und Funktion bei Patienten mit einer Ansatztendinopathie des lateralen Ellenbogens. Durch die Vermischung klinisch und statistisch vollkommen inhomogener Untersuchungen wurde diese Schlussfolgerung jedoch als missverständlich angesehen und daher eine qualitative Analyse angestrebt.

10 Studien (11 Publikationen, 1 Doppelpublikation) mit 948 Teilnehmern wurden identifiziert und qualitativ anhand der Chalmers- Kriterien von 0–100 Punkten eingestuft.

Als Ursache gegensätzlicher klinischer Ergebnisse wurden Unterschiede der methodischen Qualität, des Behandlungsregimes, der Patientenselektion und der Nachuntersuchungszeitpunkte gefunden. Nur 6 Studien wiesen eine hochwertige Methodik auf (Chalmers-Score >70 Pkt). Drei unabhängig durchgeführte Studien identifizierten folgende Kriterien für eine erfolgreiche Durchführung einer SWT bei lateraler Epikondylopathie: Auswahl chronisch-therapieresistenter Patienten; Applikation von 1500–2000 niedrig-energetischen Impulsen (0.08–0.15 mJ/mm2); Klinisches Fokussieren; Wöchentliche Intervalle (3–4 Applikationen); Keine Lokalanästhesie; Mindestens 3-monatiges Follow-up.

Eine SWT war nur unter ganz bestimmten Voraussetzungen wirksam. Es ist erforderlich, dass diese definierten Voraussetzungen endlich durch die Stoßwellengesellschaften implementiert werden. Entsprechend der Datenlage ist die SWT bei lateraler Epikondylopathie weiterhin als vorletzte Therapiestufe zu sehen, unmittelbar vor Indikationsstellung zur operativen Intervention.

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Rompe, JD. Stoßwellentherapie bei Tendinopathien der oberen Extremität. Obere Extremität 1, 98–104 (2006). https://doi.org/10.1007/s11678-006-0018-x

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