Skip to main content
Log in

Chirurgische Therapieindividualisierung bei Sarkomen der Extremitäten

Individualized surgical treatment of sarcomas of the extremities

  • Topic
  • Published:
best practice onkologie Aims and scope

Zusammenfassung

Sarkome der Extremitäten sind seltene Entitäten, deren Therapie einer besonderen Expertise bedarf. Auch wenn die Behandlung der Patienten stets interdisziplinär erfolgt, ist die chirurgische R0-Resektion der Grundstein der kurativ intendierten Therapie. Ziel ist dabei neben der Resektion im Gesunden der Extremitäten- und Funktionserhalt, sodass der Defektrekonstruktion nach Resektion eine entscheidende Rolle zukommt. Aufgrund der Heterogenität der Tumoren sowie deren Lokalisation und Ausdehnung ist die Rekonstruktion immer eine individuell angepasste Therapie. Häufig finden hierbei modulare Tumorendoprothesen Anwendung, die entsprechend der Defektgröße aufgebaut werden können. Als alleiniges oder additives Verfahren ist zudem die Transplantation autologen oder allogenen Knochens häufig. Insbesondere bei Tumorbefall des Beckens kommen patientenspezifisch angefertigte (Mega‑)Prothesen zum Einsatz. Als zukunftsträchtiges Verfahren wird die Defektrekonstruktion über gerüstträgerbasierte Verfahren aus dem Bereich des Tissue-Engineerings erprobt. Der vorliegende Artikel bietet eine Übersicht über die Therapieprinzipien bei Sarkomen der Extremitäten und den individuellen Rekonstruktionsmöglichkeiten.

Abstract

Sarcomas of the extremities are rare entities, the treatment of which requires special expertise. Even if the treatment of patients is always interdisciplinary, the surgical R0 resection is the key point of each curatively intended treatment. In addition to resection in sano, the aim is to preserve the extremities and function, so that defect reconstruction after resection plays a decisive role. Due to the heterogeneity of tumors as well as their localization and extent, reconstruction is always an individually adapted treatment. Modular tumor endoprostheses are often used in this context, which can be constructed according to the size of the defect. The transplantation of autologous or allogeneic bone is also frequently used alone or as an additive procedure. Patient-specific (mega)prostheses are used particularly for pelvic tumors. Defect reconstruction using scaffold-based procedures from the field of tissue engineering is being tested as a promising procedure for the future. This article provides an overview of the treatment principles for sarcomas of the extremities and their individual reconstruction options.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Amin MB, Edge SB, Greene FL, Byrd DR, Brookland RK, Washington MK, Gershenwald JE, Compton CC, Hess KR, Sullivan DC (2017) AJCC cancer staging manual. Springer

    Google Scholar 

  2. Cristoforetti A, de Stavola L, Fincato A, Masè M, Ravelli F, Nollo G, Tessarolo F (2019) Assessing the accuracy of computer-planned osteotomy guided by stereolithographic template: A methodological framework applied to the mandibular bone harvesting. Comput Biol Med 114:103435

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Enneking WF, Spanier SS, Goodman MA (1980) A system for the surgical staging of musculoskeletal sarcoma. Clin Orthop Relat Res 153(2007):106–120

    Google Scholar 

  4. Holzapfel BM, Lüdemann M, Holzapfel DE, Rechl H, Rudert M (2012) Offene Biopsie von Knochen- und Weichteiltumoren. Oper Orthop Traumatol 24:403–417

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Holzapfel BM, Pilge H, Prodinger PM, Toepfer A, Mayer-Wagner S, Hutmacher DW, von Eisenhart-Rothe R, Rudert M, Gradinger R, Rechl H (2014) Customised osteotomy guides and endoprosthetic reconstruction for periacetabular tumours. International Orthopaedics (SICOT) 2:9

    Google Scholar 

  6. Holzapfel BM, Rudert M, Hutmacher DW (2017) Gerüstträgerbasiertes Knochen-Tissue-Engineering. Orthopade 46:701–710

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Laubach M, Hildebrand F, Suresh S, Wagels M, Kobbe P, Gilbert F, Kneser U, Holzapfel BM, Hutmacher DW (2023) The Concept of Scaffold-Guided Bone Regeneration for the Treatment of Long Bone Defects: Current Clinical Application and Future Perspective. J Funct Biomater 14:341

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Masquelet AC, Begue T (2010) The concept of induced membrane for reconstruction of long bone defects. Orthop Clin North Am 41:27–37

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Masquelet AC, Fitoussi F, Begue T, Muller GP (Hrsg) (2000) Reconstruction of the long bones by the induced membrane and spongy autograft

    Google Scholar 

  10. Parikh RP, Sacks JM (2021) Lower Extremity Reconstruction After Soft Tissue Sarcoma Resection. Clin Plast Surg 48:307–319

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Pelissier P, Martin D, Baudet J, Lepreux S, Masquelet A‑C (2002) Behaviour of cancellous bone graft placed in induced membranes. Br J Plast Surg 55:596–598

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Raskin KA, Hornicek F (2009) Allograft Reconstruction in Malignant Bone Tumors: Indications and Limits. In: Tunn P‑U (Hrsg) Treatment of Bone and Soft Tissue Sarcomas. Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, S 51–58

    Chapter  Google Scholar 

  13. Rudert M, Holzapfel BM, Pilge H, Rechl H, Gradinger R (2012) Beckenteilresektion (innere Hemipelvektomie) und endoprothetischer Ersatz bei hüftgelenksnahen Tumoren. Oper Orthop Traumatol 24:196–214

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Theil C, Schwarze J, Gosheger G, Moellenbeck B, Schneider KN, Deventer N, Klingebiel S, Grammatopoulos G, Boettner F, Schmidt-Braekling T (2022) Implant Survival, Clinical Outcome and Complications of Megaprosthetic Reconstructions Following Sarcoma Resection. Cancers 14:351

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Annette Eidmann.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

A. Eidmann, M. Lüdemann, P. Raab und M. Rudert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Redaktion

Stephan Schmitz, Köln

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

Dieser Beitrag erschien zuerst in Chirurgie 2024 https://doi.org/10.1007/s00104-024-02049-2

A. Eidmann und M. Lüdemann haben zu gleichen Teilen an der Publikation mitgewirkt.

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Eidmann, A., Lüdemann, M., Raab, P. et al. Chirurgische Therapieindividualisierung bei Sarkomen der Extremitäten. best practice onkologie 19, 130–138 (2024). https://doi.org/10.1007/s11654-024-00567-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11654-024-00567-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation