Skip to main content
Log in

Hämoglobinkrankheiten in Deutschland – Wissen für Onkologen über Sichelzellkrankheiten und Thalassämien

Hemoglobin diseases in Germany—information on sickle cell disease and thalassemias for oncologists

  • Topic
  • Published:
best practice onkologie Aims and scope

Zusammenfassung

Sichelzellkrankheiten und Thalassämien sind seit den 1960er-Jahren mit Migranten aus südlichen Ländern nach Deutschland gekommen und gehören heute zum klinischen Alltag. Sichelzellpatienten, von denen es 2020 schätzungsweise etwa 3000 Kinder und Erwachsene in Deutschland gibt, haben eine chronische, lebensverkürzende Multiorgankrankheit und benötigen die Expertise aller Fachrichtungen. Neben symptomatischer Therapie, u. a. mit Hydroxycarbamid, Analgetika, Transfusionen und Antibiotika, gibt es die kurative Stammzelltransplantation (SZT) und neuerdings die Möglichkeit der Gentherapie. Die Thalassämien (zzt. etwa 500–600 Patienten mit Thalassaemia major und Thalassaemia intermedia) weisen ebenfalls ein sehr breites Spektrum klinischer Manifestationen auf. Auch hier gibt es neben der konventionellen Therapie, Transfusion und Chelattherapie die SZT und die Gentherapie. Für beide Krankheitsbilder ist viel Spezialwissen und Erfahrung nötig zur optimalen Betreuung. Wegen der relativ geringen Fallzahlen in Deutschland kann jeder Einzelne nur begrenzte Erfahrung sammeln und ist deshalb auf Leitlinien und Erfahrung größerer Zentren angewiesen. Zusätzlich zur Betreuung der Patienten gilt es, da beide Erkrankungen autosomal-rezessiv vererbt werden, die asymptomatischen Träger zu identifizieren, um sie über ihr genetisches Risiko zu informieren und ihnen pränatale Diagnostik anbieten zu können.

Abstract

Sickle cell disease and thalassemias have been brought to Germany by migrants from southern countries from the 1960s. They now belong to the everyday clinical spectrum. Sickle cell patients (estimated to comprise 3000 children and adults in Germany in 2020) have a chronic, life-shortening multi-organ disease that requires the expertise of every medical specialty. In addition to conventional therapy with hydroxyurea, analgesics, transfusions, and antibiotics, stem cell transplantation can be offered as a curative option and gene therapy has recently become available. Thalassemias (currently 500–600 patients with thalassemia major and intermedia) present a very broad spectrum of clinical manifestations. Conventional therapy consists of chronic transfusion and chelation, with stem cell transplantation and gene therapy as curative options. Both disease entities require a large amount of knowledge and experience for optimal patient management. As patient numbers in Germany are relatively low and each individual physician cannot acquire all the experience necessary, it is mandatory to consult guidelines and the recommendations of large centers. In addition to taking care of patients, physicians need to identify asymptomatic carriers, as both diseases are autosomal recessive. Carriers should be informed about their genetic risk and offered prenatal diagnosis.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Ballas SK et al (2009) Exposure to hydroxyurea and pregnancy. Outcome in patients with sickle cell anemia. J Natl Med Assoc 101:1046–1051

    Article  Google Scholar 

  2. Boardman FK, Clark C, Jungkurth E, Young PJ (2020) Social and cultural influences on genetic screening programme acceptability. J Gent Couns. https://doi.org/10.1002/jgc4.1231

    Article  Google Scholar 

  3. Fiocchi J et al (2020) A comprehensive review of the treatment and management of pain in sickle cell disease. Curr Pain Headache Rep. https://doi.org/10.1007/s11916-020-00854-y

    Google Scholar 

  4. Foell J et al (2017) Haploidentical stem cell tranplantation with CD3+ -/CD19+ -depleted peripheral stem cells for patients with advanced stage sickle cell disease and no alternative donor: results of a pilot study. Bone Marrow Transplant 52:938–942

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Gluckman E et al (2020) Alternative donor hematopoietic stem cell transplantation for sickle cell disease in Europe. Hematol Oncol Stem Cell Ther. https://doi.org/10.1016/j.hemonc.2019.12.011

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Houwing ME et al (2019) Sickle cell disease: Clinical presentation and management of a global challenge. Blood Rev. https://doi.org/10.1016/j.blre.2019.05.004

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Howard J et al (2015) Guideline on the management of acute chest syndrome in sickle cell disease. Br J Haematol 169:492–505

    Article  Google Scholar 

  8. Howard J, Thein SL (2019) Optimal disease management and health monitoring in adults with sickle cell disease. ASH Hematol. https://doi.org/10.1182/hematology.2019000055

  9. Leitlinien Thalassämien https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/025-017.html Zugegriffen 3. Apr. 2020

  10. Leitlinie NTDT (Thalassämia Intermedia) https://www.thalassemia.org/boduw/wp-content/uploads/2011/09/Guidelines-for-Mgmt-of-NTDT-TIF-2017.pdf Zugegriffen 3. Apr. 2020

  11. Leitlinie Sichelzellkrankheit wird gerade aktualisiert https://www.onkopedia.com/de/onkopedia/guidelines/sichelzellkrankheiten/@@guideline/html/index.html. Zugegriffen: 3.4.2020

  12. Leitfaden Sichelzellkrankheit http://www.sichelzellkrankheit.de/sichelzellleitfaden2020.html Zugegriffen 3. Apr. 2020

  13. Lionnet F et al (2012) Hemoglobin SC disease complications: a clinical study of 179 cases. Hematologica 97:1136–1141

    Article  Google Scholar 

  14. Magrinelli F, Zanette G, Tamburin S (2013) Neuropathic pain: diagnosis and treatment. Pract Neurol 13:292–307

    Article  Google Scholar 

  15. Martinez Aguilar P et al (2014) Hemoglobinopathies in Europe: health and migration policy perspectives. Orphanet J Rare Dis 9:97–103

    Article  Google Scholar 

  16. Nardo-Marino A, Brousse V, Rees D (2020) Emerging therapies in sickle cell disease. Br J Haematol. https://doi.org/10.1111/bjh.16504

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Piel FB, Weatherall DJ (2014) The α thalassemias. N Engl J Med 371:1908–1916

    Article  Google Scholar 

  18. Pirenne F, Bartolucci P, Habibi A (2017) Management of delayed hemolytic transfusion reaction in sickle cell disease: prevention, diagnosis, treatment. Transfus Clin Biol 24:227–231

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Porter J (2018) Beyond transfusion therapy; new therapies in thalassemia including drugs, alternate donor transplants and gene therapy. Hematol ASH 1:362–370

    Google Scholar 

  20. Qureshi A et al (2018) Guidelines for the use of hydroxycarbamide in children and adults with sickle cell disease. Br J Haematol 181:460–475

    Article  Google Scholar 

  21. Thompson J, Reid M, Hambleton I, Serjeant GR (2007) Albuminuria and renal function in homozygous sickle cell disease. Arch Int Med 167:707–708

    Article  Google Scholar 

  22. Vrettou C, Kakourou G, Mamas T, Traeger-Synodinos J (2018) Prenatal and preimplantation diagnosis of hemoglobinopathies. Int J Lab Hematol 40(Suppl 1):74–82

    Article  Google Scholar 

  23. Ware RE, de Montalembert M, Tshilolo L, Abboud MR (2017) Sickle cell disease. Lancet 390:311–323

    Article  Google Scholar 

  24. Kleihauer E, Kohne E, Kulozik A (1996) Anomale Hämoglobine und Thalassämien. Ecomed, Landsberg

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Dickerhoff.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

R. Dickerhoff: 2019 Honorar von Novartis für Fortbildung in München.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Redaktion

A. Mackensen, Erlangen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Dickerhoff, R. Hämoglobinkrankheiten in Deutschland – Wissen für Onkologen über Sichelzellkrankheiten und Thalassämien . best practice onkologie 15, 286–294 (2020). https://doi.org/10.1007/s11654-020-00236-1

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11654-020-00236-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation