Skip to main content
Log in

Existentielle Scham im therapeutischen Kontext

Existential shame in therapeutic context

  • Hauptbeiträge - Offener Teil
  • Published:
Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie Aims and scope

Zusammenfassung

In diesem Beitrag der Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie werden verschiedene Aspekte der Scham beschrieben. Scham ist ein natürlicher Affekt und dient auch als Hüterin der Werte und Normen einer sozialen Gruppe. Als existentielle Scham führt sie zu massiver Selbstentwertung. Dieser Artikel beschäftigt sich mit der Entstehung und den Phänomenen der existentiellen Scham besonders aus gestalttherapeutischer Perspektive. Die Behandlung der existentiellen Scham in der Psychotherapie benötigt fachliches Wissen, und es ist wesentlich, dass TherapeutInnen sich mit ihrer eigenen Schamgeschichte auseinandergesetzt haben. Für KlientInnen ist eine vertrauensvolle dialogische Beziehung der nötige Rahmen, in dem sie ihre Scham wahrnehmen, benennen und bearbeiten können.

Abstract

This article describes various aspects of shame. Shame is a natural emotion that serves to guard values and norms in a social group. Existential shame, however, leads to massive self-depreciation. In particular from the perspective of Gestalt therapy, this article addresses the phenomenon of existential shame and how it comes aboutThe treatment of existential shame in psychotherapy requires expertise, and it is important that therapists have examined their own history of shame. Clients need a framework of trusting dialogue in order to perceive, name, and process their shame.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Sabine Becker.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Becker, S. Existentielle Scham im therapeutischen Kontext. Z Psychodrama Soziom 18, 347–355 (2019). https://doi.org/10.1007/s11620-019-00499-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11620-019-00499-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation