Zusammenfassung
Entgegen verbreiteter Skepsis gegenüber dem Begriff „Fundamentalismus“ als sozialwissenschaftlicher Kategorie nimmt der Aufsatz seinen Ausgangspunkt in der Doppelnatur des Fundamentalismus als einer affirmativen Selbstbeschreibung und als einer pejorativen Fremdbeschreibung. Diese historische Rekonstruktion führt zur Unterscheidung zwischen mehreren kulturübergreifenden Phasen fundamentalistischer Latenz und Virulenz. Die hieraus resultierende Definition fokussiert die „Arbeit an der Apokalypse“ als gemeinsames Merkmal fundamentalistischer Bewegungen und ihrer paradoxen Haltungen zur Moderne. Abschließend reflektiert der Beitrag politische Konsequenzen dieser Begriffsbestimmung.
Abstract
Against the social science’s discontent with the concept “fundamentalism”, the article aims at a definition of this concept, starting out with the dual nature of fundamentalism as a self-description and as a critical concept. In an historical-comparative perspective, it is possible to differentiate several cross-cultural phases of fundamentalist latency and virulence. The resulting definition focuses on the will to give rise to Apocalypse as a common characteristic of fundamentalist movements and their paradox answer to modernity. In conclusion, the article reflects upon political consequences of this conceptualization.
Résumé
En dépit du scepticisme répandu quant à l’utilisation du concept de dbl „fondamentalisme“ comme catégorie sociologique, cet article prend pour point de départ la double nature du fondamentalisme en tant qu’auto-description affirmative et description d’autrui péjorative. Cette reconstruction historique nous conduit à distinguer plusieurs phases de latence et de virulence du fondamentalisme par-delà les différences culturelles. La définition qui s’ensuit met l’accent sur le „travail eschatologique“ comme caractéristique commune des mouvements fondamentalistes et de leur attitude paradoxale à l’égard de la modernité. Cette contribution s’achève par une réflexion sur les conséquences politiques de cette conceptualisation.
Literatur
Albert, Hans (2005): Religiöser Fundamentalismus und Drittes Reich. Zur Analyse der nationalsozialistischen Weltanschauung. In: Kurt Salamun (Hrsg.), Fundamentalismus „interdisziplinär“. Wien: Lit, S. 85–116.
Armstrong, Karen (2004): Im Kampf für Gott. Fundamentalismus in Christentum, Judentum und Islam. München: Siedler.
Ayubi, Nazih N. (1991): Political Islam. Religion and Politics in the Arab World. London/New York: Routledge.
Bergen, Peter L. (2001): Holy War, Inc. Inside the Secret World of Osama bin Laden. New York: Free Press.
Böckenförde, Ernst-Wolfgang (1969): Politisches Mandat der Kirche? In: Stimmen der Zeit 148, S. 361–372.
Castells, Manuel (2002): Das Informationszeitalter. Wirtschaft — Gesellschaft — Kultur. 3 Bde., Bd. 2: Die Macht der Identität. Opladen: Leske + Budrich.
Cox, Harvey (1995): Fire from Heaven. The Rise of Pentecostal Spirituality and the Reshaping of Religion in the Twenty-first Century. New York: Da Capo Press.
Derrida, Jacques (2002): Politik der Freundschaft. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
Eder, Klaus (2002): Europäische Säkularisierung — ein Sonderweg in die postsäkulare Gesellschaft? Eine theoretische Anmerkung. In: Berliner Journal für Soziologie 12, S. 331–343.
Fischer, Karsten (2004): Das Projekt des Fundamentalismus. Über Kulturkritik und Identitätspolitik. In: Merkur. Deutsche Zeitschrift für europäisches Denken 58, S. 358–364.
Fischer, Karsten (2006): Moralkommunikation der Macht. Politische Konstruktion sozialer Kohäsion im Wohlfahrtsstaat. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Gehlen, Arnold (1971): Religion und Umweltstabilisierung. In: Oskar Schatz (Hrsg.), Hat die Religion Zukunft? Graz u.a.: Styria, S. 83–97.
Goodin, Robert E./Hans-Dieter Klingemann (Hrsg.) (1998): A New Handbook of Political Science. Oxford/New York: OUP.
Graf, Friedrich Wilhelm (2006): Moses Vermächtnis. Über göttliche und menschliche Gesetze. München: C.H. Beck.
Green, John C./James L. Guth/ Corwin E. Smidt/ Lyman A. Kellstedt (1996): Religion and the Culture Wars. Dispatches from the Front. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.
Guth, James L. (2004): George W. Bush and Religious Politics. In: Steven E. Schier (Hrsg.), High Risk and Big Ambition. The Presidency of George W. Bush. Pittsburgh: UPP.
Guth, James L./Lyman A. Kellstedt/ Corwin E. Smidt/ John C. Green (2006): Religious Influences in the 2004 Presidential Election. In: Presidential Studies Quarterly 36, S. 223–243.
Hajatpour, Reza (2002): Iranische Geistlichkeit zwischen Utopie und Realismus. Zum Deskurs über Herrschafts- und Staatsdenken im 20. Jahrhundert. Wiesbaden: Reichert.
Harding, Susan (1994): Imagining the Last Days: The Politics of Apocalyptic Language. In: Martin E. Marty/ R. Scott Appleby (Hrsg.), Accounting for Fundamentalisms. The Dynamic Character of Movements. The Fundamentalism Project, Vol. 4. Chicago/London: University of Chicago Press, S. 57–78.
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1986): Vorlesungen über die Philosophie der Geschichte. Werke Bd. 12. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
Hunter, James (1991): Culture Wars. The Struggle to Define America. New York: Basic Books.
Japp, Klaus P. (2003): Zur Soziologie des fundamentalistischen Terrorismus. In: Soziale Systeme 9, S. 54–87.
Kaufmann, Franz-Xaver (1989): Religion und Modernität. Sozialwissenschaftliche Perspektiven. Tübingen: Mohr.
Kienzler, Klaus (1996): Der religiöse Fundamentalismus. Christentum, Judentum, Islam. München: Beck.
Layman, Geoffrey (2001): The Great Divide. Religious and Cultural Conflict in American Party Politics. New York: Columbia University Press.
Lübbe, Hermann (1983): Politische Theologie als Theologie repolitisierter Religion. In: Jacob Taubes (Hrsg.), Der Fürst dieser Welt. Carlschmitt und die Folgen. München: Fink, S. 45–56.
Luhmann, Niklas (1986): Die Zukunft der Demokratie. In: Joschka Fischer (Hrsg.), Der Traum der Vernunft. Vom Elend der Aufklärung. Neuwied: Luchterhand, S. 207–217.
Luhmann, Niklas (1993a): Die Ausdifferenzierung der Religion. In: ders., Gesellschaftstruktur und Semantik. Studien zur Wissenssoziologie der modernen Gesellschaft, Bd. 3. Frankfurt a.M.: Suhrkamp, S. 259–357.
Luhmann, Niklas (1993b): Die Ehrlichkeit der Politiker und die höhere Amoralität der Politik. In: Peter Kemper (Hrsg.), Opfer der Macht. Müssen Politiker ehrlich sein? Frankfurt a.M./Leipzig: Insel, S. 27–41.
Luhmann, Niklas (1997): Politik, Demokratie, Moral. In: Konferenz der deutschen Akademien der Wissenschaften (Hrsg.), Normen, Ethik und Gesellschaft. Mainz: Verlag Philipp von Zabern, S. 17–39.
Malik, Jamal (2004): Der Islamische Fundamentalismus — einige Bemerkungen. In: Manfred Walther (Hrsg.), Religion und Politik. Zu Theorie und Praxis des theologisch-politischen Komplexes. Baden-Baden: Nomos, S. 387–390.
Marsden, George M. (1980): Fundamentalism and American Culture. The Shaping of Twentieth Century Evangelicalism, 1870–1925. Oxford/New York: Oxford University Press.
Marty, Martin E. (2001): Fundamentalism: Religious Fundamentalism: Cultural Concerns. In: Neil J. Smelser/ Paul B. Baltes (Hrsg.), International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, Vol. 19. Amsterdam u.a.: Elsevier, S. 13119–13123.
Marty, Martin E./R. Scott Appleby (Hrsg.) (1991–1995): The Fundamentalism Project. 5. Bde. Chicago/London: University of Chicago Press.
Marty, Martin E./R. Scott Appleby (1996): Herausforderung Fundamentalismus. Radikale Christen, Moslems und Juden im Kampf gegen die Moderne. Frankfurt a.M./New York: Campus.
Mattes, Hanspeter (2005): Sudan. In: Werner Ende/ Udo Steinbach (Hrsg.), Der Islam der Gegenwart. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, S. 489–498.
Meyer, Thomas (1998): Die Politisierung kultureller Differenz. Fundamentalismus, Kultur und Politik. In: Heiner Bielefeldt/ Wilhelm Heitmeyer (Hrsg.), Politisierte Religion. Ursachen und Erscheinungsformen des modernen Fundamentalismus. Frankfurt a.M.: Suhrkamp, S. 37–66.
Mitchell, Richard P. (1969): The Society of the Muslim Brothers. New York/Oxford: Oxford University Press.
Moen, Matthew C. (1992): The Transformation of the Christian Right. Tuscaloosa/London: University of Alabama Press.
Nagel, Tilman (1981): Staat und Glaubensgemeinschaft im Islam. Geschichte der politischen Ordnungsvorstellungen der Muslime. 2 Bde. München: Artemis.
Parsons, Talcott (1968): Demokratie und Sozialstruktur in Deutschland vor der Zeit des Nationalsozialismus. In: ders., Beiträge zur soziologischen Theorie. Neuwied/Berlin: Luchterhand, S. 256–281.
Prisching, Manfred (2005): Fundamentalismus aus der Sicht der Sozialwissenschaften. In: Kurt Salamun (Hrsg.), Fundamentalismus „interdisziplinär“. Wien: Lit, S. 243–293.
Riesebrodt, Martin (1990): Fundamentalismus als patriarchalische Protestbewegung. Amerikanische Protestanten (1910–28) und iranische Schiten (1961–79) im Vergleich. Tübingen: Mohr.
Ruthven, Malise (2000): Der Islam. Eine kurze Einführung. Stuttgart: Reclam.
Sabato, Larry (Hrsg.) (2005): Divided States of America. The Slash and Burn Politics of the 2004 Presidential Election. New York: Longman.
Sachedina, Abdulaziz Abdulhussein (1981): Islamic Messianism. The Idea of Mahdi in Twelver Shi’ism. Albany: State University of New York Press.
Saghi, Omar (2006): Osama Bin Laden, Volkstribun im Medienzeitalter. In: Gilles Kepel/ Jean-Pierre Milelli (Hrsg.), Al-Qaida. Texte des Terrors. München/Zürich: Piper, S. 25–54.
Salamun, Kurt (2005): „Fundamentalismus“ — Versuch einer Begriffsklärung und Begriffsbestimmung. In: ders. (Hrsg.), Fundamentalismus „interdisziplinär“. Wien: Lit, S. 21–45.
Sandeen, Ernst R. (1970): The Roots of Fundamentalism. British and American Millenarianism 1800–1930. Chicago/London: University of Chicago Press.
Schieder, Rolf (2001): Wieviel Religion verträgt Deutschland? Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
Schlangen, Walter (1972): Theorie und Ideologie des Totalitarismus. Möglichkeiten und Grenzen einer liberalen Kritik politischer Herrschaft. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung.
Schworck, Andreas (1997): Ursachen und Konturen eines Hindu-Fundamentalismus in Indien aus modernisierungstheoretischer Sicht. Berlin: VWB.
Steinbach, Udo (2005): Iran. In: Werner Ende/ Udo Steinbach (Hrsg.), Der Islam der Gegenwart. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, S. 246–263.
Thierse, Wolfgang (Hrsg.) (2000): Religion ist keine Privatsache. Düsseldorf: Patmos.
Williams, Rhys H. (1997): Cultural Wars in American Politics. New York: Aldine De Gruyter.
Wuthnow, Robert/Matthew P. Lawson (1994): Sources of Christian Fundamentalism in the United States. In: Martin E. Marty/ R. Scott Appleby (Hrsg.), Accounting for Fundamentalisms. The Dynamic Character of Movements. The Fundamentalism Project, Vol. 4. Chicago/London: University of Chicago Press, S. 18–56.
Yann, Richard (1983): Der verborgene Imam. Die Geschichte der Schia im Iran. Berlin: Wagenbach.
Zeidan, David (2003): The Resurgence of Religion. A Comparative Study of Selected Themes in Christian and Islamic Fundamentalist Discourses. Leiden/Boston: Brill.
Additional information
Für Hinweise und Verbesserungen danke ich Sebastian Huhnholz.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Fischer, K. Arbeit an der Apokalypse. BJfS 16, 429–440 (2006). https://doi.org/10.1007/s11609-006-0215-x
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11609-006-0215-x