Skip to main content
Log in

Akute und chronische Nierenerkrankungen in der Differenzialdiagnose einer akuten Nierenfunktionsstörung

Versteckt als AKI

Acute and chronic kidney diseases in the differential diagnosis of acute renal function disorders

Disguised as AKI

  • Leitthema
  • Published:
Die Nephrologie Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Viele ätiologisch und morphologisch unterschiedliche Nierenerkrankungen können sich durch ein akutes Nierenversagen („acute kidney injury“, AKI) erstmals bemerkbar machen. Derartige intrarenale Nierenerkrankungen können leicht übersehen oder verspätet erkannt werden. Eine rasche Diagnosestellung ist aber wichtig, um eine spezifische Therapie einleiten zu können und eine chronische Nierenschädigung zu verhindern.

Ziel der Arbeit

Eine Übersicht über die Differenzialdiagnose bei AKI – insbesondere zu den intrarenalen Ursachen – zu erstellen und einen diagnostischen Algorithmus zur Hilfestellung im klinischen Alltag zu entwickeln.

Material und Methoden

Auswertung von Review-Artikeln und Fallserien. Sichtung und Diskussion von Leitlinien und Expertenempfehlungen.

Ergebnisse

Das AKI ist eine häufige Komplikation bei Patienten, die sich in stationärer Behandlung befinden, insbesondere auf Intensivstationen. Sie führt zu einer erhöhten Morbidität und Mortalität. Durch die demografische Entwicklung, die Lebensgewohnheiten und den Klimawandel ist davon auszugehen, dass die Häufigkeit von AKI zunehmen wird und viele Menschen durch Vorerkrankungen und Alter ein erhöhtes Risiko für daraus resultierende chronische Nierenschädigungen haben.

Schlussfolgerungen

Das AKI ist ein Symptom und keine spezifische Krankheitsentität. Es erfordert eine rasche und umfängliche Ursachensuche. Wichtig ist die korrekte Unterteilung in prä-, intra- und postrenale Ursachen. Die spezifische Ursache sollte, wann immer möglich, identifiziert werden, da sich hieraus vielfach therapeutische Konsequenzen ableiten.

Abstract

Background

Many different etiological and morphological kidney diseases first become noticeable through acute kidney dysfunction (acute kidney injury, AKI). Such intrarenal kidney diseases can easily be overlooked or recognized late; however, a rapid diagnosis is important in order to initiate a specific treatment and to prevent chronic kidney damage.

Aim

To provide an overview of the differential diagnosis in AKI. especially on the intrarenal causes and to develop a diagnostic algorithm to assist in everyday clinical practice.

Material and methods

Analysis of review articles and case series. Review and discussion of guidelines and expert recommendations.

Results

AKI is a common complication in patients undergoing inpatient treatment, particularly in intensive care units. It leads to increased morbidity and mortality. Due to the demographic developments, lifestyle habits and climate change, it can be assumed that the frequency of AKI will increase and that many people will have an increased risk of resulting chronic kidney damage due to previous illnesses and age.

Conclusion

AKI is a clinical sign and not a unique disease entity. A rapid and comprehensive search for the cause is necessary. It is important to correctly differentiate between prerenal, intrarenal and postrenal causes. The specific cause should be identified whenever possible, as from this many therapeutic consequences can be derived.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Campbell RE, Chen CH, Edelstein CL (2023) Overview of antibiotic-induced nephrotoxicity. Kidney Int 8:2211–2225. https://doi.org/10.1016/j.ekir.2023.08.031

    Article  Google Scholar 

  2. Caravaca-Fontán F, Fernández-Juárez G, Praga M (2019) Acute kidney injury in interstitial nephritis. Curr Opin Crit Care 25:558–564. https://doi.org/10.1097/MCC.0000000000000654

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Davenport MS, Perazella MA, Yee J et al (2020) Use of intravenous lodinated contrast media in patients with kidney disease: consensus statements from the American College of Radiology and the National Kidney Foundation. Radiology 294:660–668. https://doi.org/10.1148/radiol.2019192094

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Gaut JP, Liapis H (2021) Acute kidney injury pathology and pathophysiology: a retrospective review. Clin Kidney J 14:526–536. https://doi.org/10.1093/ckj/sfaa142

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Girndt M, Trocchi P, Scheidt-Nave C et al (2016) The prevalence of renal failure. Results from the German Health Interview and Examination Survey for Adults, 2008–2011 (DEGS1). Dtsch Arzteblatt Int 113:85–91. https://doi.org/10.3238/arztebl.2016.0085

    Article  Google Scholar 

  6. Giuliani KTK, Kassianos AJ, Healy H, Gois PHF (2019) Pigment nephropathy: novel insights into inflammasome-mediated pathogenesis. Int J Mol Sci 20:1997. https://doi.org/10.3390/ijms20081997

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Guo R, Duan J, Pan S et al (2023) The road from AKI to CKD: molecular mechanisms and therapeutic targets of ferroptosis. Cell Death Dis 14:426. https://doi.org/10.1038/s41419-023-05969-9

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Hoste EAJ, Bagshaw SM, Bellomo R et al (2015) Epidemiology of acute kidney injury in critically ill patients: the multinational AKI-EPI study. Intensive Care Med 41:1411–1423. https://doi.org/10.1007/s00134-015-3934-7

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. James MT, Levey AS, Tonelli M et al (2019) Incidence and prognosis of acute kidney diseases and disorders using an integrated approach to laboratory measurements in a universal health care system. JAMA Netw Open 2:e191795. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2019.1795

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Jennette JC (2013) Overview of the 2012 revised international chapel hill consensus Conference nomenclature of vasculitides. Clin Exp Nephrol 17:603–606. https://doi.org/10.1007/s10157-013-0869-6

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. John EE, Thomas A, Eapen JJ et al (2021) Latency, anti-bacterial resistance pattern, and bacterial infection-related glomerulonephritis. Clin J Am Soc Nephrol CJASN 16:1210–1220. https://doi.org/10.2215/CJN.18631120

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Khwaja A (2012) KDIGO clinical practice guidelines for acute kidney injury. Nephron Clin Pract 120:c179–184. https://doi.org/10.1159/000339789

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. López-Gómez JM, Rivera F, Spanish Registry of Glomerulonephritis (2008) Renal biopsy findings in acute renal failure in the cohort of patients in the Spanish registry of glomerulonephritis. Clin J Am Soc Nephrol CJASN 3:674–681. https://doi.org/10.2215/CJN.04441007

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Moledina DG, Perazella MA (2017) Drug-induced acute interstitial nephritis. Clin J Am Soc Nephrol CJASN 12:2046–2049. https://doi.org/10.2215/CJN.07630717

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Muehlig AK, Gies S, Huber TB, Braun F (2021) Collapsing focal segmental glomerulosclerosis in viral infections. Front Immunol 12:800074. https://doi.org/10.3389/fimmu.2021.800074

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Mulay SR, Shi C, Ma X, Anders HJ (2018) Novel insights into crystal-induced kidney injury. Kidney Dis Basel Switz 4:49–57. https://doi.org/10.1159/000487671

    Article  Google Scholar 

  17. Perazella MA, Rosner MH (2022) Drug-induced acute kidney injury. Clin J Am Soc Nephrol CJASN 17:1220–1233. https://doi.org/10.2215/CJN.11290821

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Rosner MH, Perazella MA (2017) Acute kidney injury in patients with cancer. N Engl J Med 376:1770–1781. https://doi.org/10.1056/NEJMra1613984

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Somagutta MR, Jain MS, Pormento MKL et al (2022) Bile cast nephropathy: a comprehensive review. Cureus 14:e23606. https://doi.org/10.7759/cureus.23606

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Sprangers B, Leaf DE, Porta C et al (2022) Diagnosis and management of immune checkpoint inhibitor-associated acute kidney injury. Nat Rev Nephrol 18:794–805. https://doi.org/10.1038/s41581-022-00630-8

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Stillman IE, Lima EQ, Burdmann EA (2008) Renal biopsies in acute kidney injury: who are we missing? Clin J Am Soc Nephrol CJASN 3:647–648. https://doi.org/10.2215/CJN.01110308

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Tangri N, Moriyama T, Schneider MP et al (2023) Prevalence of undiagnosed stage 3 chronic kidney disease in France, Germany, Italy, Japan and the USA: results from the multinational observational REVEAL-CKD study. BMJ Open 13:e67386. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2022-067386

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  23. Volbeda M, Jou-Valencia D, van den Heuvel MC et al (2023) Acute and chronic histopathological findings in renal biopsies in COVID-19. Clin Exp Med 23:1003–1014. https://doi.org/10.1007/s10238-022-00941-x

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Evelyn Seelow.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

E. Seelow und K. de Groot geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Redaktion

Kai-Uwe Eckardt, Berlin

Kirsten de Groot, Offenbach am Main

Kai Schmidt-Ott, Hannover

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Seelow, E., de Groot, K. Akute und chronische Nierenerkrankungen in der Differenzialdiagnose einer akuten Nierenfunktionsstörung. Nephrologie (2024). https://doi.org/10.1007/s11560-024-00715-4

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11560-024-00715-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation