Zusammenfassung
Die renale Beteiligung beim Multiplen Myelom (MM) beträgt zum Zeitpunkt der Diagnosestellung 20–50 %. Diese Schwankungen werden durch unterschiedliche Patientengruppen und der Verwendung unterschiedlicher Definitionen für die Niereninsuffizienz beim MM bedingt. Konsequent sollte die glomeruläre Filtrationsrate (GFR) zur Abschätzung der Nierenfunktion beim MM verwendet werden. Das Serumkreatinin ist eine mit großen Schwankungen belegte Laborkomponente. Im Zeitalter der konventionellen Chemotherapie war die Niereninsuffizienz beim MM mit einer sehr schlechten Prognose eines medianen Überlebens von etwa 2 Jahren vergesellschaftet. Die Möglichkeit, neue Antimyelommedikamente einzusetzen, hat eine Verdopplung des Überlebens beim MM bewirkt. Die schwere Niereninsuffizienz ist weiterhin assoziiert mit einem erhöhten Risiko für frühe Todesfälle. Die konsequente Therapie mit einer daraus folgenden schnellen Reduktion der Tumormasse ist entscheidend für die Erholung der Nierenfunktion beim MM.
Abstract
20–50 % of patients with multiple myeloma have renal involvement at the time of diagnosis. These variations are caused by different patient groups and the use of different definitions of renal impairment. The glomerular filtration rate (GFR) should be used consistently to determine renal function, as serum creatinine fluctuates too much. During the age of conventional chemotherapy patients with renal involvement had a very bad prognosis, with a median survival of about 2 years. The treatment opportunities with new drugs have resulted in a doubling of the overall survival. Severe kidney insufficiency is also associated with an increased risk of early mortality. Consistent therapy is crucial for fast shrinkage of the tumor mass and the recovery of renal function.
Literatur
Augustson BM, Begum G, Dunn JA, Barth NJ, Davies F, Morgan G, Behrens J, Smith A, Child JA, Drayson MT (2005) Early mortality after diagnosis of multiple myeloma: analysis of patients entered onto the United kingdom Medical Research Council trials between 1980 and 2002 – Medical Research Council Adult Leukaemia Working Party. J Clin Oncol 23(36):9219–9226
Benboubker L, Dimopoulos MA, Dispenzieri A, Catalano J, Belch AR, Cavo M, Pinto A, Weisel K, Ludwig H, Bahlis N, Banos A, Tiab M, Delforge M, Cavenagh J, Geraldes C, Lee JJ, Chen C, Oriol A, de la Rubia J, Qiu L, White DJ, Binder D, Anderson K, Fermand JP, Moreau P, Attal M, Knight R, Chen G, Van Oostendorp J, Jacques C, Ervin-Haynes A, Avet-Loiseau H, Hulin C, Facon T, FIRST Trial Team (2014) Lenalidomide and dexamethasone in transplant-ineligible patients with myeloma. N Engl J Med 371(10):906–917 (Sep)
Dimopoulos MA, Terpos E, Chanan-Khan A, Leung N, Ludwig H, Jagannath S, Niesvizky R, Giralt S, Fermand JP, Bladé J, Comenzo RL, Sezer O, Palumbo A, Harousseau JL, Richardson PG, Barlogie B, Anderson KC, Sonneveld P, Tosi P, Cavo M, Rajkumar SV, Durie BG, San Miguel J (2010) Renal impairment in patients with multiple myeloma: a consensus statement on behalf of the International Myeloma Working Group. J Clin Oncol 28(33):4976–4984
Fermand JP, Bridoux F, Kyle RA, Kastritis E, Weiss BM, Cook MA, Drayson MT, Dispenzieri A, Leung N (2013) International Kidney and Monoclonal Gammopathy Research Group. How I treat monoclonal gammopathy of renal significance (MGRS). Blood 122(22):3583–3590
Heyne N, Denecke B, Guthoff M, Oehrlein K, Kanz L, Häring HU, Weisel KC (2012) Extracorporeal light chain elimination: high cut-off (HCO) hemodialysis parallel to chemotherapy allows for a high proportion of renal recovery in multiple myeloma patients with dialysis-dependent acute kidney injury. Ann Hematol 91(5):729–735
Kastritis E, Anagnostopoulos A, Roussou M, Gika D, Matsouka C, Barmparousi D, Grapsa I, Psimenou E, Bamias A, Dimopoulos MA (2007) Reversibility of renal failure in newly diagnosed multiple myeloma patients treated with high dose dexamethasone-containing regimens and the impact of novel agents. Haematologica 92(4):546–549
Katalinic A, Pritzkuleit R (2013) Hochrechnung des institut für Krebsepidemiologie e. V., Lübeck für icd10: C90 auf Basis der Daten der Krebsregister BY, BR, HB, HH, MV, NI, NW (Reg. Bez. Münster) SL, SN, SH (2005–2009). http://www.GEKID.de
Kooman JP (2009) Estimation of renal function in patients with chronic kidney disease. J Magn Reson Imaging 30(6):1341–1346
Ludwig (2008)
Mai EK, Bertsch U, Dürig J, Kunz C, Haenel M, Blau IW, Munder M, Jauch A, Schurich B, Hielscher T, Merz M, Huegle-Doerr B, Seckinger A, Hose D, Hillengass J, Raab MS, Neben K, Lindemann HW, Zeis M, Gerecke C, Schmidt-Wolf IG, Weisel K, Scheid C, Salwender H, Goldschmidt H (2015) Phase III trial of bortezomib, cyclophosphamide and dexamethasone (VCD) versus bortezomib, doxorubicin and dexamethasone (PAd) in newly diagnosed myeloma. Leukemia 29(8):1721–1729
Nasr SH, Valeri AM, Sethi S, Fidler ME, Cornell LD, Gertz MA, Lacy M, Dispenzieri A, Rajkumar SV, Kyle RA, Leung N (2012) Clinicopathologic correlations in multiple myeloma: a case series of 190 patients with kidney biopsies. Am J Kidney Dis 59(6):786–794
Raab MS, Breitkreutz I, Hundemer M, Benner A, Klaus J, Hegenbart U, Moehler T, Ho AD, Zeier M, Goldschmidt H (2006) The outcome of autologous stem cell transplantation in patients with plasma cell disorders and dialysis-dependent renal failure. Haematologica 91(11):1555–1558
Rajkumar SV, Dimopoulos MA, Palumbo A, Blade J, Merlini G, Mateos MV, Kumar S, Hillengass J, Kastritis E, Richardson P, Landgren O, Paiva B, Dispenzieri A, Weiss B, LeLeu X, Zweegman S, Lonial S, Rosinol L, Zamagni E, Jagannath S, Sezer O, Kristinsson SY, Caers J, Usmani SZ, Lahuerta JJ, Johnsen HE, Beksac M, Cavo M, Goldschmidt H, Terpos E, Kyle RA, Anderson KC, Durie BG, Miguel JF (2014) International Myeloma Working Group updated criteria for the diagnosis of multiple myeloma. Lancet Oncol 15(12):e538–e548
San-Miguel JF, Richardson PG, Sonneveld P, Schuster MW, Irwin D, Stadtmauer EA, Facon T, Harousseau JL, Ben-Yehuda D, Lonial S, Goldschmidt H, Reece D, Bladé J, Boccadoro M, Cavenagh JD, Neuwirth R, Boral AL, Esseltine DL, Anderson KC (2008) Efficacy and safe ty of bortezomib in patients with renal impairment: results from the APEX phase 3 study. Leukemia 22(4):842–849
Scheid C, Sonneveld P, Schmidt-Wolf IG, van der Holt B, el JL, Bertsch U, Salwender H, Zweegman S, Blau IW, Vellenga E, Weisel K, Pfreundschuh M, Jie KS, Neben K, van de Velde H, Duehrsen U, Schaafsma MR, Lindemann W, Kersten MJ, Peter N, Hänel M, Croockewit S, Martin H, Wittebol S, Bos GM, van Marwijk-Kooy M, Wijermans P, Goldschmidt H, Lokhorst HM (2014) Bortezomib before and after autologous stem cell transplantation overcomes the negative prognostic impact of renal impairment in newly diagnosed multiple myeloma: a subgroup analysis from the HOVON-65/GMMG-HD4 trial. Haematologica 99(1):148–154
Yu X, Gan L, Wang Z, Dong B, Chen X (2015) Chemotherapy with or without plasmapheresis in acute renal failure due to multiple myeloma: a meta-analysis. Int J Clin Pharmacol Ther 53(5):391–397
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
H. Goldschmidt und K. Weisel geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Additional information
Redaktion
M. Zeier, Heidelberg
J. Hoyer, Marburg
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Goldschmidt, H., Weisel, K. Multiples Myelom. Nephrologe 11, 28–33 (2016). https://doi.org/10.1007/s11560-015-0031-4
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11560-015-0031-4
Schlüsselwörter
- Niereninsuffizienz
- Multiples Myelom
- Immunglobulin-Leichtketten
- Serumkreatinine
- Glomeruläre Filtrationsrate