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Psychopharmaka und am Nervensystem wirkende Medikamente bei Patienten mit Niereninsuffizienz

Psychopharmaceuticals and neuropharmaceuticals in patients with renal impairment

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Der Nephrologe Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Pharmakotherapie ist ein wichtiges Element der Behandlung zahlreicher psychischer Störungen. Auch in der Nephrologie haben Psychopharmaka eine zunehmende Bedeutung. Dialysepatienten entwickeln überdurchschnittlich häufig depressive Symptome.

Ergebnisse

Ungefähr ein Drittel der gängigen Psychopharmaka wird in Abhängigkeit von der Nierenfunktion ausgeschieden. Als Grundregel kann für renal eliminierte Psychopharmaka gelten: Ab CKD („chronic kidney disease“)-Stadium G4 sollte man nicht mehr als die halbmaximale Dosierung geben. Wir haben hier tabellarisch aus unserer NEPharm-Datenbasis die Halbwertszeiten bei normaler und fehlender Nierenfunktion aufgeführt, da die Halbwertszeit auch Auskunft über die Wirkdauer gibt.

Schlussfolgerung

Aus den Werten für die Halbwertzeit können Dosierungsvorschläge abgeleitet werden.

Abstract

Background

Pharmacotherapy has improved the treatment of many psychiatric disorders and psychopharmaceuticals are also gaining in importance in nephrology. Depression has an above average prevalence in dialysis patients.

Results

Approximately one third of all routinely used psychoactive drugs are eliminated by the kidneys dependent on renal function. As a rule drugs eliminated by the renal route should not be given to patients with chronic kidney disease (CKD) stage G4 or higher at more than half the normal maximum dosage. This article presents the half-life values for normal and impaired kidney functions from our NEPharm database in table form because the duration of drug action is correlated to the half-life.

Conclusion

An individualized dose adjustment can be derived from the half-life values.

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Literatur

  1. Bendelow B, Boerner RJ, Kasper S et al (2013) Generalisierte Angststörung: Diagnostik und Therapie. Dtsch Ärztebl 110:300–309

    Google Scholar 

  2. Davison SN (2007) The prevalence and management of chronic pain in end-stage renal disease. J Palliat Med 10:1277–1287

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Czock D, Keller F, Paar WD, Thalhammer F (2008) Renal replacement therapy in critically ill patients: how to dose antibiotics during continuous hemofiltration. Intensiv Notfallbehandl 33:169–183

    Article  Google Scholar 

  4. De Broe ME, Elseviers MM (2009) Over-the-counter analgesic use. J Am Soc Nephrol 20:2098–2103

    Article  Google Scholar 

  5. Frühwald T, Weissenberger-Leduc M, Jagsch C et al (2014) Delirium: eine interdisziplinäre Herausforderung. Z Gerontol Geriatrie 47:425–438

    Article  Google Scholar 

  6. Gahr M, Freudenmann RW, Connemann BJ et al (2014) Nephrotoxicity and long-term treatment with lithium. Psychiatr Prax 41:15–22

    PubMed  Google Scholar 

  7. Gahr M, Kölle MA, Schönfeldt-Lecuona C et al (2011) Paliperidone extended-release: does it have a place in antipsychotic therapy? Drug Des Devel Ther 5:125–146

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  8. Gurwitz JH (1995) Start low and go slow: dosing of antipsychotic medical use in elderly patients with dementia. Arch Intern Med 155:2017–2018

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Nagler EV, Webster AC, Vanholder R, Zoccali C (2012) Antidepressants for depression in stage 3–5 chronic kidney disease: a systematic review of pharmacokinetics, efficacy and safety with recommendations by European Renal Best Practice (ERBP). Nephrol Dial Transplant 27:3736–3745

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Petersen CE, Amaral S, Frosch E (2008) Lithium-induced nephrotic syndrome in a prepubertal boy. J Child Adolesc Psychopharmacol 18:210–213

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Schwarz A, Krause PH, Kunzendorf U et al (2000) The outcome of acute interstitial nephritis: risk factors for the transition from acute to chronic interstitial nephritis. Clin Nephrol 54:179–190

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Walcher J, Schoecklmann H, Renders L (2004) Lithium acetate therapy in a maintenance hemodialysis patient. Kidney Blood Press Res 27:200–202

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. F. Keller hat Honorare von Novartis, Alexion, Astellas und Amgen erhalten. M. Gahr gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Keller, F., Gahr, M. Psychopharmaka und am Nervensystem wirkende Medikamente bei Patienten mit Niereninsuffizienz. Nephrologe 9, 447–451 (2014). https://doi.org/10.1007/s11560-014-0882-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11560-014-0882-0

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