Zusammenfassung
Der Traum, die Nierenersatztherapie mit Hilfe der Dialyse von der Bindung an den Ort des Gerätes und den unphysiologisch intermittierenden Charakter der Behandlung zu befreien, ist so alt wie die Dialysetherapie überhaupt. Frühe Versuche, tragbare Geräte für einen kontinuierlichen Einsatz zu entwickeln, sind meist an technischen Voraussetzungen oder nicht beherrschbaren klinischen Komplikationen gescheitert. Durch neue technische Verfahren ist es jetzt gelungen, tragbare Geräte für die kontinuierliche Dialyse und Hämofiltration zu entwickeln. Diese wurden in ersten Pilotstudien auf ihre Sicherheit und Effizienz mit ermutigenden Erfolgen getestet, die Entwicklung zur Serienreife soll vorangetrieben werden. Allerdings stehen einer breiten Anwendung im klinischen Alltag noch einige ungelöste Fragen entgegen, so Art und Weise des Blutzugangs oder die Kontrollierbarkeit der kontinuierlichen Antikoagulation. Andere Entwicklungen versuchen, durch den Einsatz von auf Dialysemembranen aufgebrachten renalen Tubuluszellen die bislang nicht zu ersetzenden Funktionen des tubulären Systems zu simulieren. Diese Methode wird in erster Linie an Patienten mit akutem Nierenversagen auf der Intensivstation erprobt. Der Artikel gibt eine Übersicht über den Stand der Entwicklungen künstlicher tragbarer Nieren und neuerer Ansätze in der Nierenersatztherapie.
Abstract
Since the beginning of dialysis therapy, it has been the dream of both patients and physicians to make their treatment independent of static machines and rigid time schedules. Attempts to build a ‘wearable’ artificial kidney for constant use have failed so far in daily clinical practice, usually due to technical reasons or uncontrollable medical complications. Using modern technology, however, the first practical, wearable devices for continuous dialysis and hemofiltration have now been developed. Preliminary clinical tests proved their safety and efficacy. These promising results still face a number of unresolved questions, particularly accessing the blood and regulating the constant anticoagulation. Attempts to mimic renal function using a filter capsule covered by renal tubular epithelial cells as a kind of bioreactor have been tested in ICU patients with acute renal failure. The present paper surveys the status of wearable artificial kidneys and new approaches to kidney replacement.
Literatur
United States Renal Data System (2002) USRDS 2002 Annual Data Report: Atlas of end stage renal disease in the United States. National Institutes of Health, Bethesda/MD
Eknoyan G, Beck GJ, Cheung AK et al (2002) Effect of dialysis dose and membrane flux in maintenance hemodialysis. N Engl J Med 347:2010–2019
Saran R, Brag-Gresham JL, Levin NW et al (2006) Longer treatment time and slower ultrafiltration in hemodialysis: associations with reduced mortality in DOPPS. Kidney Int 69:1222–1228
Vanholder R, De Smet R, Lameire N (2001) Protein-bound uremic solutes: the forgotten toxins. Kidney Int (suppl 78):S266–S270
Goffin E (2008) Peritoneal structural and functional changes during peritoneal dialysis. Semin Dial 21:258–265
Pierratos A (2008) Does frequent nocturnal hemodialysis result in better outcomes than conventional thrice-weekly hemodialysis? Nat Clin Pract Nephrol 4:132–133
Jourde-Chiche N, Dou L, Cerini C et al (2009) Protein-bound toxins – update 2009. Semin Dial 22(4):334–339
Lindsay RM, Alhejaili F, Nesrallah G et al (2003) Calcium and phosphate balance with quotidian hemodialysis. Am J Kidney Dis 42(Suppl 1):24–29
Ronco C, Davenport A, Gura V (2008) Nature Clin. Nat Clin Pract Nephrol 4:604–605
Roberts M (1993) Wearable artificial kidneys for continuous dialysis. A personal view. ASAIO J 39:19–23
Gura V, Beizai M, Ezon C, Polaschegg HD (2005) Continuous renal replacement therapy for end-stage renal disease. Contrib Nephrol 149:325–333
Gura V, Davenport A, Beizai M et al (200) β2-microglobulin and phosphate: Clearances using a wearable artificial kidney: A pilot study. Am J Kidney Dis 54:104–111
Gura V, Macy A, Beizai M et al (2009) Technical breakthroughs in the wearable artificial kidney (WAK). J Am Soc Nephrol 4:1441–1448
Davenport A,Gura V, Bezai M et al (2007) A wearable artificial heamodialysis device for patients with end stage renal failure. A pilot study. Lancet 370:2005–2010
Gura V, Ronco C, Nalesso F et al (2007) A wearable hemofilter for continuous ambulatory ultrafiltration. Kidney Int 73:497–502
Ronco C, Fecondini L (2007) The Vincenza wearable artificial kidney for peritoneal dialysis (ViWAK). Blood Purif 25:385–388
Humes DH, Weitzel WF, Bartlett RH et al (2004) Initial clinical results of the bioartificial kidney containing human cells in ICU patients with acute renal failure. Kidney Int 66:1578–1588
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Weinreich, T. Tragbare Hämodialysegeräte und weitere Neuentwicklungen. Nephrologe 5, 225–229 (2010). https://doi.org/10.1007/s11560-009-0368-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s11560-009-0368-7