Zusammenfassung
Hintergrund
Hämodialysepatienten (HDP) leiden neben einer terminalen Niereninsuffizienz häufig an Depression, Ängsten und Stress. Körperliche Aktivität (KA) hat auf diese Komorbiditäten einen positiven Einfluss.
Ziel der Arbeit
Neben der aktuellen körperlichen Aktivität wurden potentielle Korrelate der KA bei HDP erhoben, um mögliche Präventionsansätze abzuleiten.
Material und Methoden
Die Daten wurden in 13 Dialysezentren in Bayern erhoben. Ein standardisierter Fragebogen wurde verwendet, um die KA (EHIS-PAQ) und Korrelate der KA in 240 HDP abzufragen. Geschlechtsunterschiede wurden mittels t‑ bzw. Mann-Whitney-U-Test ermittelt (Signifikanzniveau p < 0,05). Um Zusammenhänge zur KA zu berechnen, wurden Spearman’s Korrelationskoeffizient und multivariate logistische Regressionen verwendet.
Ergebnisse
Hämodialysepatienten waren pro Woche 76,31 (Standardabweichung [SD] 124,02) min moderat körperlich aktiv. Männliche HDP waren weniger aktiv und zeigten signifikant mehr depressive Symptome als weibliche HDP (p < 0,05). Aktivere HDP schätzten ihren eigenen Gesundheitszustand besser ein als nicht aktive HDP. Depression, Stress und das Alter zeigten eine negative Assoziation, die sportspezifische Selbstwirksamkeit eine positive Assoziation mit der KA (p < 0,05). Multivariate logistische Regressionsanalysen zeigten, dass die sportspezifische Selbstwirksamkeit die Chance erhöhte, überhaupt körperlich aktiv zu sein, wohingegen Depression die Chance reduzierte, 150 min KA zu erreichen.
Diskussion
Hämodialysepatienten waren mehrheitlich kaum aktiv. Es besteht die Notwendigkeit, die KA bei HDP zu fördern. In der ärztlichen Beratung zur KA sollte auf depressive Symptome geachtet und Konzepte entwickelt werden, welche die Selbstwirksamkeit stärken sowie die positiven Effekte der KA betonen.
Abstract
Background
Hemodialysis patients (HDP) often suffer from kidney failure with comorbidities, such as depression, anxiety and stress. Physical activity (PA) has a positive influence on these comorbidities.
Objective
The purpose was to determine the current level of PA and identify potential correlates influencing PA in HDP to deduce prevention approaches.
Material and methods
Data were collected in 13 dialysis centers in Bavaria. A standardized questionnaire was used to analyze PA (EHIS-PAQ) and influencing factors in 240 HDP. Gender differences were calculated using the t‑test and the Mann-Whitney U‑test (significance level p < 0.05). For correlation analyses with PA, Spearman’s correlation coefficient rs and multivariate logistic regression analysis were used.
Results
The results showed that HDP were on average moderately active for 76.31 min per week (standard deviation, SD 124.02 min). Male HDP were less active and showed significantly more depressive symptoms than female HDP (p < 0.05). The HDP who were more active assessed their subjective health condition on a higher level than HDP who were not active. Depression, stress, and age showed a negative association and sport-specific self-efficacy a positive association with PA (p < 0.05). Multivariate logistic regression revealed that sport-specific self-efficacy increased the chance of becoming physically active while depression reduced the chance of achieving 150 min PA.
Conclusion
The majority of HDP were barely active. The results reveal the necessity to further promote PA in patients with chronic renal failure. Physicians should be aware of patients’ self-efficacy as well as depressive symptoms and develop concepts that strengthen the self-efficacy and promote the positive effects of PA on health.
Literatur
Araújo Filho JC, Amorim CT, Brito AC et al (2016) Physical activity level of patients on hemodialysis: a cross-sectional study. Fisioter Pesqui 23(3):234–240
Avesani CM, Trolonge S, Deléaval P et al (2011) Physical activity and energy expenditure in haemodialysis patients: an international survey. Nephrol Dial Transplant 27(6):2430–2434
Bandura A (1977) Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev 84(2):191–115
Bauman A, Reis R, Sallis JF et al (2012) Correlates of physical activity: why are some people physically active and others not? Lancet 380(9838):258–271
Baumeister SE, Ricci C, Kohler S et al (2016) Physical activity surveillance in the European Union: reliability and validity of the European health interview survey-physical activity questionnaire (EHIS-PAQ). Int J Behav Nutr Phys Act 13(1):61
Bjelland I, Dahl AA, Haug TT et al (2002) The validity of the Hospital Anxiety and Depression Scale: an updated literature review. J Psychosom Res 52(2):69–77
Broers N, Martens R, Cornelis T et al (2017) Physical activity in end-stage renal disease patients: the effects of starting dialysis in the first 6 months after the transition period. Nephron 137:47–56
Bujang MA, Musa R, Liu WJ et al (2015) Depression, anxiety and stress among patients with dialysis and the association with quality of life. Asian J Psychiatr 18:49–52
Cohn J (1988) Statistical power analysis for the behavioral sciences, 2. Aufl. Taylor & Francis, New York
da Costa RCS, Nishimoto DY, Júnior IFF et al (2017) Factors associated with levels of physical activity in chronic kidney disease patients undergoing hemodialysis: the role of dialysis versus nondialysis day. J Phys Act Health 14(9):726–732
Davison SN (2003) Pain in hemodialysis patients: prevalence, cause, severity, and management. Am J Kidney Dis 42(6):1239–1247
Delgado C, Johansen K (2012) Barrieres to exercise participation among dialysis patients. Nephrol Dial Transplant 27(3):1152–1157
Fassett R, Robertson I, Geraghty D et al (2009) Physical activity levels in patients with chronic kidney disease entering the LORD Trial. Med Sci Sports Exerc 41(5):985–991
Fuchs R, Schwarzer R (1994) Selbstwirksamkeit zur sportlichen Aktivität: Reliabilität und Validität eines neuen Meßinstruments. Z Differ Diagn Psychol 15(3):141–154
Gemeinsamer Bundesausschuss (2017) Beschluss des Gemeinsamen Bundesausschusses über die Veröffentlichung des Jahresberichtes 2016 zur Qualität der Dialyse. https://www.g-ba.de/downloads/39-261-3024/2017-07-20_QSD-RL_MNC-Jahresbericht-2016.pdf. Zugegriffen: 3. Sept. 2018
Gomes EP, Reboredo MM, Carvalho EV et al (2015) Physical activity in hemodialysis patients measured by triaxial accelerometer. Biomed Res Int. https://doi.org/10.1155/2015/645645
Heiwe S, Jacobson SH (2011) Exercise training for adults with chronic kidney disease. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.cd003236.pub2
Horigan AE (2012) Fatigue in hemodialysis patients: a review of current knowledge. J Pain Symptom Manage 44(5):715–774
Hsi ML, Shen YF, Chen YC et al (2016) Exploring regular exercise behavior and its predictors in hemodialysis patients. Hu Li Za Zhi 63(1):78–86
Lee EH (2012) Review of the psychometric evidence of the perceived stress scale. Asian Nurs Res (Korean Soc Nurs Sci) 6(4):121–127
Matsuzawa R, Roshanravan B, Shimoda T et al (2018) Physical activity dose for hemodialysis patients: where to begin? Results from a prospective cohort study. J Ren Nutr 28(1):45–53
Patterson MS, Umstattd Meyer MR, Beaujean AA et al (2014) Using the social cognitive theory to understand physical activity among dialysis patients. Rehabil Psychol 59(3):278–288
Stults-Kolehmainen MA, Sinha R (2014) The effects of stress on physical activity and exercise. Sports Med 44(1):81–121
Tentori F, Elder SJ, Thumma J et al (2010) Physical exercise among participants in the Dialysis Outcomes and Practice Patterns Study (DOPPS): correlates and associated outcomes. Nephrol Dial Transplant 25(9):3050–3062
Toet J, Raat H, van Almeijden EJ (2006) Validation of the Dutch version of the CDC core healthy days measures in a community sample. Qual Life Res 15(1):179–184
Vaes AW, Cheung A, Atakhorrami M et al (2013) Effect of ‘activity monitor-based’counseling on physical activity and health-related outcomes in patients with chronic diseases: a systematic review and meta-analysis. Ann Med 45(5–6):397–412
Valko PO, Bassetti CL, Bloch KE et al (2008) Validation of the fatigue severity scale in a Swiss cohort. Sleep 31(11):1601–1607
VDN (2018) Ihre Nieren liegen uns am Herzen – die Nephrologen Düsseldorf, Germany: Deutsche Gesellschaft für Nephrologie e. V. http://www.die-nephrologen.de/fakten.html. Zugegriffen: 30. Aug. 2018
Williams S, Han M, Ye X et al (2017) Physical activity and sleep patterns in hemodialysis patients in a suburban environment. Blood Purif 43(1–3):235–243
World Health Organization (2010) Global recommendations on physical activity for health. WHO, Geneva
Förderung
Die vorliegende Studie wurde im Rahmen des Projektes „Zusammenhang zwischen gesundheitsbezogenem Lebensstil und gesundheitsförderlichen Faktoren bei Patientinnen und Patienten der Allgemeinmedizin“ von der Friedrich-Baur-Stiftung gefördert.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
L. Sanftenberg, M. van Dyck, J. Bucksch, A. Weber, J. Schelling, N. Kohls, F. Sirois, L. Toussaint, J. Hirsch und M. Offenbächer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
Additional information
Aus Gründen der besseren Lesbarkeit wird in diesem Beitrag überwiegend das generische Maskulin verwendet. Dies impliziert immer beide Formen, schließt also die weibliche Form mit ein.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Sanftenberg, L., van Dyck, M., Bucksch, J. et al. Körperliche Aktivität und potenzielle Korrelate bei Hämodialysepatienten. Präv Gesundheitsf 14, 290–297 (2019). https://doi.org/10.1007/s11553-018-0681-y
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11553-018-0681-y