Skip to main content
Log in

Gesundheitsbezogene Verhaltensmodifikationen durch Bonusprogramme

Health-related behavior modification by health rewards programs

  • Gesundheitswesen
  • Published:
Prävention und Gesundheitsförderung Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Versichertenbezogene Bonusprogramme in der Gesetzlichen Krankenversicherung erzielen einen ökonomischen Nutzen. Es kann bisher empirisch nicht nachgewiesen werden, ob dieser Nutzen auf die seitens des Gesetzgebers intendierte Zuwendung zu gesundheitsbezogenen Verhaltensweisen zurückgeht. In dieser Arbeit wird untersucht, ob der Bonus überhaupt ein geeigneter Stimulus für diese intendierte Verhaltensmodifikation ist.

Methode

Vier motivationspsychologische Modelle mit unterschiedlichen Schwerpunkten zur Erklärung des Gesundheitsverhaltens werden herangezogen, um den Einfluss des Bonus auf die gesundheitsbezogene Intentionsbildung und Ausführung des Verhaltens zu untersuchen. Leitend ist insbesondere die Frage, welche Bedeutung dem Bonus als (Mit-)Initiator einer gewünschten Verhaltensmodifikation zukommt.

Ergebnis

Bonusprogramme lassen sich in die gängigen Theorien der Verhaltensmodifikation einbinden. Sowohl ein Einfluss auf die Intentionsbildung als auch auf die Ausführung des sozial gewünschten Verhaltens ist möglich. Weiterhin ist der Bonus ein möglicher Beförderer der Selbstwirksamkeit und der Kontrollüberzeugung.

Schlussfolgerung

Die Annahme einer Verhaltensmodifikation konnte bisher anhand der verfügbaren längsschnittlichen Sekundärdaten aus dem Sozialversicherungssystem nicht zufriedenstellend überprüft werden. Ergänzungen um Primärdaten sind nötig. Aufgrund der nunmehr siebenjährigen Laufzeit der Bonusprogramme hat sich die Datenlage etwas verbessert: Ein Nutzenerhalt bei längerfristiger Teilnahme am Bonusprogramm ist ein stärkeres Argument für eine Verhaltensmodifkation. Weiterhin ist der Bonus eher ein Anreiz für Versicherte, die ohnehin vor der Schwelle zur Verhaltensmodifikation stehen. Ähnlich wirksame Angebote für Versicherte, die mit dem Bonus nicht erreicht werden, sind unter dem Gleichbehandlungsgrundsatz in der Gesetzlichen Krankenversicherung angeraten.

Abstract

Background

Health insurance companies in Germany gain economic benefits by insured who participate in rewards programs for primary prevention measures. Seven years of evaluation document this fact; yet there is no evidence that this can be attributed to a change in habits concerning healthy behavior as it was intended by the lawgiver in the first place. This article examines whether rewards, as used in these programs, are suitable as a stimulus for behavior modification.

Methods

The potential influence of a reward on health beliefs and resulting health-related behavior is examined by means of four models of motivational psychology. All models explain health behavior using a different focus. Applying them to the matter of health rewards programs shall answer the question to which extent a reward for healthy behavior can initiate real behavior modification.

Results

The setting of a health rewards program can easily be embedded in current theories and models of behavior modification. Thus rewards for the completion of a bonus booklet can have possible effects on behavior intention and actions done for the means of social desirability. Also, the reward can boost self-efficacy and internal control beliefs.

Conclusion

Until today, the assumption of an underlying behavior modification has not been verified sufficiently by longitudinal evaluation of social insurance data. In order to achieve this, primary data (e.g., questionnaires or interviews) should complement the existing secondary data pool. Nevertheless, it is possible to measure the effect of steady participation after 7 years of evaluation. The economic benefit after manifold participation supports an argument for the existence of behavior modification. Furthermore, a reward might motivate people who are close to overcoming their inhibitions anyway, to finally cross the Rubicon. Comparable offerings should be created for insured that could not be reached by health rewards up to now, especially concerning the principle of general equal treatment in the statutory health insurance system.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Azjen I (1991) The theory of planned behavior. Organ Behav Hum Decis Process 50(2):179–211

    Article  Google Scholar 

  2. Badura B (2000) Gesundheitsförderung und Prävention – Schritte in eine gesunde Gesellschaft. Public health Forum 28:5–7

    Google Scholar 

  3. Biddle SJH, Mutrie N (2008) Psychology of physical activity: Determinants, well-being and interventions, 2nd edn. Routledge, New York

  4. Blöß T (2004) Bonusprogramme: Krankenkassen wollen Prävention fördern. Dtsch Ärzteblatt 3:107–109

    Google Scholar 

  5. Friedrichs M, Friedel H, Boedeker W (2009) Teilnehmerstruktur und ökonomischer Nutzen präventiver Bonusprogramme in der betrieblichen Krankenversicherung. Gesundheitswesen 71:623–627

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Moeller A, Renneberg B, Hammelstein P (Hrsg) (2006) Gesundheitspsychologie. Springer, Berlin Heidelberg New York

  7. Pittman TS, Boggiano AK (1992) Psychological perspectives and achievement. In: Boggiano AK, Pittman TS (eds) Achievement and motivation. A social-developmental perspective. Cambridge University Press, New York, pp 1–36

  8. Ryan RM, Deci EL (2000) Self-determination theory and the faciliation of intrinic motivation, social development, and well-beeing. Am Psychol 55(1):68–78

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Schwarzer R (1992) Self-efficacy in the adoption and maintenance of health behaviors: Theoretical approaches and a new model. In: Schwarzer R (Hrsg) Self-efficacy: Thought control of action. Hemisphere, Washington, DC, pp 217–243

  10. Stock S, Stollenwerk B, Klever-Deichert G et al (2008) Preliminary analysis of short term financial implications of a prevention bonus program: First results from the German statutory health insurance. Int J Public Health 53:78–86

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehungen hin: Das Institut für Prävention und Gesundheitsforschung evaluiert die Bonusprogramme von ca. 100 Betriebskrankenkassen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Friedel.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Friedel, H., Trautvetter, D. Gesundheitsbezogene Verhaltensmodifikationen durch Bonusprogramme. Praev Gesundheitsf 6, 292–298 (2011). https://doi.org/10.1007/s11553-011-0302-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11553-011-0302-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation