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Nutzen und Risiken der Jodprophylaxe

Einfluss von Jodsalz auf Schilddrüsenkrankheiten und die Gesundheit des Menschen

Benefits and risks of iodine prophylaxis

Influence of iodised salt on thyroid diseases and human health

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Zusammenfassung

Hintergrund

Ziel dieser Arbeit ist es, Nutzen und mögliche Risiken der universellen Salzjodierung anhand neuer Literatur aufzuzeigen.

Methodik

In den Datenbanken MEDLINE und EMBASE wurde bis zum 28.02.2007 eine systematische Literaturrecherche zu Jodprophylaxe, Autoimmunthyreoiditis und/oder Schilddrüsenerkrankungen durchgeführt.

Ergebnisse

Durch die kontinuierliche Verbesserung der Jodversorgung ist Deutschland kein ausgesprochenes Jodmangelgebiet mehr. Insgesamt werden über die verschiedenen Jodquellen durchschnittlich 170 µg Jod/Tag aus der Nahrung aufgenommen, was einem Median der Urinjodausscheidung von 117 µg/l entspricht. Die Jodversorgung ist damit noch nicht optimal und keinesfalls liegt ein Überangebot an Jod vor.

Schlussfolgerung

Es besteht somit kein Anlass zur Sorge, dass durch die Jodzufuhr über die Nahrung die als sicher erachtete Gesamttageszufuhr überschritten wird und Schilddrüsenkrankheiten ausgelöst oder bestehende verschlechtert werden können. Bedenken gegen Jodsalz und jodhaltige tierische Lebensmittel sind unbegründet, umso wichtiger sind deshalb eine weitere Aufklärung des Nutzens der Jodsalzanwendung und die Beseitigung von Hindernissen bei der Nachhaltigkeit der Jodprophylaxe in Europa.

Abstract

Background

The objective of this paper is to point out the benefits and possible risks of universal salt iodization by discussing new literature.

Methods

A systematic literature search under the terms“iodine prophylaxis”,“autoimmune thyroiditis” and/or“thyroid diseases” was made in the databases of MEDLINE and EMBASE up to 28 February 2007.

Results

As a consequence of improvements in iodine intake, Germany is no longer a distinct iodine deficiency region. The total dietary intake from various iodine sources is on average 170 µg iodine/day corresponding to a median of urinary iodine excretion of 117 µg/l. This means an iodine deficit of 30 µg compared with the recommended iodine intake of 180–200 µg/day.

Conclusion

Hence, iodine intake is still not optimal and there is definitely no excessive intake. There are no grounds for concerns that through dietary iodine intake the tolerable upper intake level for iodine could be exceeded or that existing thyroid diseases could be aggravated or new ones triggered. The fears about iodised salt or iodine-containing foods of animal origin are unfounded. Hence, it is even more important to continue raising awareness about the benefits of using iodised salt and overcoming obstacles to the sustainability of iodine prophylaxis in Europe.

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Literatur

  1. Arbeitskreis Jodmangel (2006) Comments to Discussion Paper on the setting of maximum and minimum amounts for vitamins and minerals in foodstuffs. Arbeitskreis Jodmangel (AKJ) http://www.ec.europa.eu/food/food/labellingnutrition/supplements/documents/akj_en.pdf

  2. Ban Y, Tomer Y (2005) Genetic susceptibility in thyroid autoimmunity. Pediatr Endocrinol Rev 3: 20–32

    PubMed  Google Scholar 

  3. Bjoro T, Holmen J, Krüger O et al. (2000) Prevalence of thyroid disease, thyroid dysfunction and thyroid peroxidase antibodies in a large, unselected population. The Health Study of Nord-Trondelag (HUNT). Eur J Endocrinol 143: 639–647

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Braverman LE, Paul T, Reinhardt W et al. (1987) Effect of iodine intake and methimazole on lymphocytic thyroiditis in the BB/W rat. Acta Endocrinol (Copenh) 281(Suppl): 70–76

    Google Scholar 

  5. D-A-CH (Hrsg) (2000) Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr. Deutsche Gesellschaft für Ernährung (DGE), Österreichische Gesellschaft für Ernährung (ÖGE), Schweizerische Gesellschaft für Ernährungsforschung (SGE), Schweizerische Vereinigung für Ernährung (SVE), 1. Aufl. Umschau Braus GmbH, Verlagsgesellschaft, Frankfurt/M., S 179–184

  6. Domke A, Großklaus R, Niemann B et al. (Hrsg) (2004) Risikobewertung von Jod. In: Verwendung von Mineralstoffen in Lebensmitteln. Toxikologische und ernährungsphysiologische Aspekte, Teil II, BfR-Wissenschaft 04/2004. Bundesinstitut für Risikobewertung, Berlin, S 201–240

  7. EFSA (2005) Opinion of the Scientific Panel on Additives and Products or Substances used in Animal Feed on the request from the Commission on the use of iodine in feedingstuffs (Question N°EFSA-Q-2003–058). Adopted on 25 January 2005. EFSA J 168: 1–42

    Google Scholar 

  8. Flachowsky G, Schöne F, Jahreis G (2006) Zur Jodanreicherung in Lebensmitteln tierischer Herkunft. Ernährungs-Umschau 53: 17–21

    Google Scholar 

  9. Foley TP Jr (1992) The relationship between autoimmune thyroid disease and iodine intake: a review. Enokrynol Pol 43(Suppl 1): 53–69

    CAS  Google Scholar 

  10. Gärtner R, Gasnier BC, Dietrich JW et al. (2002) Selenium supplementation in patients with autoimmune thyroiditis decreases thyroid peroxidase antibodies concentrations. J Clin Endocrinol Metab 87: 1687–1691

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Großklaus R (1999) Aktuelle Aspekte der Bedarfsdeckung mit den wichtigsten Nährstoffen: Jod und Zink. In: R Kluthe, H Kasper (Hrsg) Lebensmittel tierischer Herkunft in der Diskussion. Thieme, Stuttgart New York, S 24–38

  12. Großklaus R, Jahreis G (2004) Universelle Salzjodierung für Mensch und Tier. Ernährungs-Umschau 51: 138–143

  13. Hetzel BS (2005) Towards the global elimination of brain damage due to iodine deficiency – the role of the International Council of Control of Iodine Deficiency Disorders. Int J Epidemiol 34: 762–764

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Hollowell JG, Staehling NW, Flanders WD et al. (2002) Serum TSH, T(4), and thyroid antibodies in the United States population (1988 to 1994): National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES III). J Clin Endocrinol Metab 87: 489–499

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Kabelitz M, Liesenkotter KP, Stach B et al. A (2003) The prevalence of anti-thyroid peroxidase antibodies and autoimmune thyroiditis in children and adolescents in an iodine replete area. Eur J Endocrinol 148: 301–307

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Kersting M, Alexy U, Sichert-Hellert W (2001) Dietary intake and food sources of minerals in 1 to 18 year old German children and adolescents. Nutr Res 21: 607–616

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Koutras DA (1996) Control of efficiency and results, and adverse effects of excess iodine administration on thyroid function. Ann Endocrinol (Paris) 57: 463–469

    Google Scholar 

  18. Langer P, Kocan A, Tajtakova M et al. I (2005) Human thyroid in the population exposed to high environmental pollution by organochlorinated pollutants for several decades. Endocr Regul 39: 13–20

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Laurberg P, Pedersen KM, Hreidarsson A et al. (1998) Iodine intake and the pattern of thyroid disorders: a comparative epidemiological study of thyroid abnormalities in the elderly of Icelaland and Jutland, Denmark. J Clin Endocrinol Metab 83: 765–769

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Levin HM, Pollitt E, Galloway RJ et al. (1993) Enriching lives: overcoming vitamin and mineral malnutrition developing countries. World Bank, Washington, DC

  21. Mäenpää J, Raatikka M, Räsänen J et al. (1985) Natural course of juvenile autoimmune thyroiditis. J Pediatr 1985; 107: 898–904

    Google Scholar 

  22. Manz F, Anke M, Bohnet HG et al. (eds) (1998) Jod-Monitoring 1996. Repräsentative Studie zur Erfassung des Jodversorgungszustands der Bevölkerung Deutschlands. Schriftenreihe des BMG, Bd. 110. Nomos, Baden-Baden

  23. Meng W, Schindler A, Spieker K et al. (1999) Iodine therapy for iodine deficiency goiter and autoimmune thyroiditis. A prospective study. Med Klin 94: 597–602

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. Moore DC (1996) Natural course of ‚subclinical‘ hypothyroidism in childhood and adolescence. Arch Pediatr Adolesc Med 150: 293–297

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Petersen IB, Knudsen N, Jorgensen T et al. P (2003) Thyroid peroxidase and thyroglobulin autoantibodies in a large survey of populations with mild to moderate iodine deficiency. Clin Endocrinol 58: 36–42

    Article  Google Scholar 

  26. Szabolcs I, Podoba J, Feldkamp J et al. (1997) Comparative screening for thyroid disorders in old age in areas of iodine deficiency, long-term iodine prophylaxis and abundant iodine intake. Clin Endocrinol 47: 87–92

    Article  CAS  Google Scholar 

  27. Scientific Committee on Food (2002) Opinion of the Scientific Committee on Food on the Tolerable Upper Intake Level of Iodine (expressed on 26.09.2002). SCF http://www.europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scf/out146_en.pdf

  28. Schott M, Scherbaum WA (2006) Autoimmune Schilddrüsenerkrankungen. Dtsch Arztebl A 103: 3023–3032

    Google Scholar 

  29. Teng W, Shan Z, Teng X et al. (2006) Effect of iodine intake on thyroid diseases in China. N Engl J Med 354: 2783–2793

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Thamm M, Ellert U (2006) Schilddrüsengröße und Jodversorgung in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt 49: 1050–1058

    Article  Google Scholar 

  31. Vestergaard P (2002) Smoking and thyroid disorders – a meta-analysis. Eur J Endocrinol 146: 153–161

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Volzke H, Ludemann J, Robinson DM et al. (2003) The prevalence of undiagnosed thyroid disorders in a previously iodine-deficient area. Thyroid 13: 803–810

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  33. WHO/UNICEF/ICCIDD (eds) (2001) Assessment of the Iodine Deficiency Disorders and monitoring their elimination. WHO Document WHO/NHD/01.1, WHO, Genf

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Großklaus, R. Nutzen und Risiken der Jodprophylaxe. Präv Gesundheitsf 2, 159–166 (2007). https://doi.org/10.1007/s11553-007-0070-4

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