Zusammenfassung
Hintergrund
Die chronische Autoimmunerkrankung Typ-1-Diabetes kann mittels Immundiagnostik bereits in einem frühen asymptomatischen Stadium diagnostiziert werden. Dies erlaubt die Vermeidung akuter Komplikationen durch Schulung sowie den Einsatz präventiver Therapien zur Verhinderung der Progression.
Fr1da-Studie
Im Rahmen der Fr1da-Studie wird allen Kindern zwischen 2 und 5 Jahren in Bayern ein einmaliges Screening beim behandelnden Kinderarzt zur Frühdiagnose des Typ-1-Diabetes angeboten. Bei mindestens 2 positiv getesteten Inselautoantikörpern in der Kapillarblutprobe wird die Diagnose „Frühstadium des Typ-1-Diabetes“ gestellt. Hiervon betroffene Kinder und deren Eltern werden geschult, über die Erkrankung aufgeklärt und erhalten einen Vorsorgeplan für die regelmäßige Überwachung der Stoffwechsellage. Die Studie wird durch ein psychologisches Assessment begleitet.
Bisherige Ergebnisse
Seit Beginn des Jahres 2015 wurden über 75.000 Kinder zwischen 2 und 5 Jahren auf das Vorliegen von Inselautoantikörpern getestet. Bis jetzt wurden ca. 200 der betroffenen Kinder geschult und in ein strukturiertes Vorsorgeprogramm eingebunden. Erste Auswertungen zeigten keine Evidenz für schwere seelische Belastungen der Eltern durch die Diagnose. Außerdem traten bisher keine Ketoazidosefälle auf.
Resümee
Die Fr1da-Studie ist ein Modell mit wissenschaftlicher Bewertung, Evaluation und möglicher Translation in die Grundversorgung. Dieses Screening kann flächendeckend und mit Zugang für alle sozialen Schichten durchgeführt werden. Aufgrund seines bisherigen Erfolgs wird seine bundesweite Einführung in die Regelversorgung angestrebt. Die Fr1da Studie kann sehr gut auf ganz Deutschland überragen werden und wird seit 2016 in Niedersachsen im Rahmen der „Fr1dolin Studie“ bereits durchgeführt.
Abstract
Background
Islet autoantibody detection allows the diagnosis of type 1 diabetes at an early stage, where the patient is still free of symptoms. This allows the prevention of severe complications through education and monitoring and allows initiation of preventative therapies to avoid progression.
Fr1da study
The Fr1da study is offered in the context of compulsory preventive medical check-ups for children between the ages of 2 and 5 years. If at least two positive islet autoantibodies are detected in capillary blood, the diagnosis of early stage type 1 diabetes is made. Children and their parents are invited to participate in education sessions to learn about the disease and receive a preventive check-up plan for regular testing of blood and urine glucose, HbA1c, and growth. An anxiety and stress assessment is also performed.
Results
Since 2015, over 75,000 children between the ages of 2 and 5 years have been screened for the presence of islet autoantibodies. To date, about 200 children diagnosed with early stage of type 1 diabetes have participated in the education and counselling programme. The psychological assessment revealed no serious distress in any of the families. In addition, no case of ketoacidosis has occurred so far.
Conclusion
The Fr1da study has shown that staging for early type 1 diabetes within a public health setting appears to be feasible. The Fr1da study can be easily tranferred to the rest of Germany and is been done since 2016 in Lower Saxony within the framework of the Fr1dolin study.
Literatur
diabetesDE – Deutsche Diabetes Hilfe (Hrsg) (2013) Deutscher Gesundheitsbericht Diabetes
Ehehalt S, Dietz K, Willasch AM, Neu A, Baden-Württemberg Diabetes Incidence Registry (DIARY) Group (2010) Epidemiological perspectives on type 1 diabetes in childhood and adolescence in germany: 20 years of the Baden-Württemberg Diabetes Incidence Registry (DIARY). Diabetes Care 33(2):338–340
Atkinson MA, Eisenbarth GS, Michels AW (2014) Type 1 diabetes. Lancet 383(9911):69–82
Achenbach P, Winkler C, Haupt F, Beyerlein A, Ziegler AG (2014) Predisposition, early stages and phenotypes of type 1 diabetes. Dtsch Med Wochenschr 139(21):1100–1104
Maclaren NK, Lan MS, Schatz D, Malone J, Notkins AL, Krischer J (2003) Multiple autoantibodies as predictors of Type 1 diabetes in a general population. Diabetologia 46(6):873–874
Palmer JP, Asplin CM, Clemons P, Lyen K, Tatpati O, Raghu PK, Paquette TL (1983) Insulin antibodies in insulin-dependent diabetics before insulin treatment. Science 222(4630):1337–1339
Baekkeskov S, Aanstoot HJ, Christgau S, Reetz A, Solimena M, Cascalho M, Folli F, Richter-Olesen H, De Camilli P (1990) Identification of the 64K autoantigen in insulin-dependent diabetes as the GABA-synthesizing enzyme glutamic acid decarboxylase. Nature 347(6289):151–156
Rabin DU, Pleasic SM, Shapiro JA, Yoo-Warren H, Oles J, Hicks JM, Goldstein DE, Rae PM (1994) Islet cell antigen 512 is a diabetes-specific islet autoantigen related to protein tyrosine phosphatases. J Immunol 152(6):3183–3188
Lan MS, Wasserfall C, Maclaren NK, Notkins AL (1996) IA-2, a transmembrane protein of the protein tyrosine phosphatase family, is a major autoantigen in insulin-dependent diabetes mellitus. Proc Natl Acad Sci USA 93(13):6367–6370
Wenzlau JM, Juhl K, Yu L, Moua O, Sarkar SA, Gottlieb P, Rewers M, Eisenbarth GS, Jensen J, Davidson HW, Hutton JC (2007) The cation efflux transporter ZnT8 (Slc30A8) is a major autoantigen in human type 1 diabetes. Proc Natl Acad Sci USA 104(43):17040–17045
Ziegler AG, Rewers M, Simell O, Simell T, Lempainen J, Steck A, Winkler C, Ilonen J, Veijola R, Knip M, Bonifacio E, Eisenbarth GS (2013) Seroconversion to multiple islet autoantibodies and risk of progression to diabetes in children. JAMA 309(23):2473–2479
Schober E, Fritsch M (2011) Diabetische Ketoazidose bei Kindern und Jugendlichen. J Klin Endokrinol Stoffwechsel 4(2):7–10
Neu A, Hofer SE, Karges B, Oeverink R, Rosenbauer J, Holl RW, DPV Initiative and the German BMBF Competency Network for Diabetes Mellitus (2009) Ketoacidosis at diabetes onset is still frequent in children and adolescents: a multicenter analysis of 14,664 patients from 106 institutions. Diabetes Care 32(9):1647–1648
Cameron FJ, Scratch SE, Nadebaum C, Northam EA, Koves I, Jennings J, Finney K, Neil JJ, Wellard RM, Mackay M, Inder TE, DKA Brain Injury Study Group (2014) Neurological consequences of diabetic ketoacidosis at initial presentation of type 1 diabetes in a prospective cohort study of children. Diabetes Care 37(6):1554–1562
Fernandez Castañer M, Montaña E, Camps I, Biarnes J, Merino JF, Escriba JM, Nacher V, Rosel P, Soler J (1996) Ketoacidosis at diagnosis is predictive of lower residual beta-cell function and poor metabolic control in type 1 diabetes. Diabetes Metab 22(5):349–355
Bowden SA, Duck MM, Hoffman RP (2008) Young children (〈5 yr) and adolescents (〉12 yr) with type 1 diabetes mellitus have low rate of partial remission: diabetic ketoacidosis is an important risk factor. Pediatr Diabetes 9(3 Pt 1):197–201
Duca LM, Wang B, Rewers M, Rewers A (2017) Diabetic ketoacidosis at diagnosis of type 1 diabetes predicts poor long-term glycemic control. Diabetes Care 40(9):1249–1255
Winkler C, Schober E, Ziegler AG, Holl RW (2012) Markedly reduced rate of diabetic ketoacidosis at onset of type 1 diabetes in relatives screened for islet autoantibodies. Pediatr Diabetes 13(4):308–313
Elding Larsson H, Vehik K, Bell R, Dabelea D, Dolan L, Pihoker C, Knip M, Veijola R, Lindblad B, Samuelsson U, Holl R, Haller MJ, TEDDY Study Group SEARCH Study Group Swediabkids Study Group DPV Study Group Finnish Diabetes Registry Study Group (2011) Reduced prevalence of diabetic ketoacidosis at diagnosis of type 1 diabetes in young children participating in longitudinal follow-up. Diabetes Care 34(11):2347–2352
Barker JM, Goehrig SH, Barriga K, Hoffman M, Slover R, Eisenbarth GS, Norris JM, Klingensmith GJ, Rewers M, DAISY study (2004) Clinical characteristics of children diagnosed with type 1 diabetes through intensive screening and follow-up. Diabetes Care 27(6):1399–1404
Raab J, Haupt F, Scholz M, Matzke C, Warncke K, Lange K, Assfalg R, Weininger K, Wittich S, Löbner S, Beyerlein A, Nennstiel-Ratzel U, Lang M, Laub O, Dunstheimer D, Bonifacio E, Achenbach P, Winkler C, Ziegler AG, Fr1da Study Group. (2016) Capillary blood islet autoantibody screening for identifying pre-type 1 diabetes in the general population: design and initial results of the Fr1da study. BMJ Open 6(5):e11144
Ziegler AG, Haupt F, Scholz M, Weininger K, Wittich S, Löbner S, Matzke C, Gezginci C, Riethausen S, Beyerlein A, Zillmer S, Amoroso M, Coles R, Powell M, Furmaniak J, Smith BR, Winkler C, Bonifacio E, Achenbach P (2016) 3 screen ELISA for high-throughput detection of beta cell autoantibodies in capillary blood. Diabetes Technol Ther 18(11):687–693
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
C. Winkler, K. Kick, F. Haupt und R. Assfalg geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Die Fr1da Studie wurde von der Ethikkomission der TU München genehmigt (Nr. 70/14). Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Winkler, C., Kick, K., Haupt, F. et al. Früherkennung des Typ-1-Diabetes in der Fr1da-Studie. Diabetologe 14, 214–220 (2018). https://doi.org/10.1007/s11428-018-0336-9
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11428-018-0336-9