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Der Diabetologe

, Volume 13, Issue 2, pp 108–114 | Cite as

Arzneimitteltherapie multimorbider Typ-2-Diabetes-Patienten

Analyse der Daten einer deutschen Krankenkasse
Leitthema
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Zusammenfassung

Hintergrund

Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2 sind oft von unterschiedlichen Komorbiditäten betroffen, ohne dass aktuell hinreichend repräsentative Daten zum Komorbiditätsstatus sowie zur Medikation dieser Patienten vorliegen.

Ziel

Ziel dieses Beitrags war es, den Komorbiditätsstatus und die medikamentöse Therapie von Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2 zu beschreiben sowie die indikationsbezogene Eignung bestimmter Wirkstoffe für ältere Patienten zu analysieren.

Material und Methoden

Die Analysen wurden auf Basis von Daten der AOK Plus der Jahre 2010–2012 durchgeführt. In 5 medikationsbezogenen Subgruppen wurden die 20 häufigsten Komorbiditäten und Dauermedikationen analysiert. Für ältere Patienten ab 65 Jahren wurden die identifizierten Dauermedikationen im Bereich Antidiabetika und Antihypertonika anhand der FORTA-Klassifikation (FORTA: „fit for the aged“) überprüft.

Ergebnisse

Es wurden 403.360 Patienten mit der Diagnose Diabetes mellitus Typ 2 in die finale Auswertung eingeschlossen, wobei der Frauenanteil 55,9 % und das Durchschnittsalter 72,1 Jahre betrugen. Hypertonie mit 91,3 % und Störungen des Lipidstoffwechsels mit 56,6 % Betroffenen waren die am häufigsten identifizierten Komorbiditäten. Äquivalent stellten Antihypertonika den größten Teil der Medikationen mit 93,9 % aller Patienten dar. Jeder 6. betrachtete Patient erhielt zumindest eine aus FORTA-Sicht kritisch zu bewertende Medikation.

Schlussfolgerungen

In der Behandlungsrealität in Deutschland leiden Patienten mit Typ-2-Diabetes unter einer Vielzahl von Komorbiditäten, die im Rahmen einer Multimedikationstherapie behandelt werden. Die Auswahl der Substanzen bei älteren Betroffenen weist erhebliches Optimierungspotenzial auf.

Schlüsselwörter

Glukoseintoleranz Hyperglykämie  Pharmakologische Therapie Medikamentenwechselwirkungen Potenziell inadäquate Medikation 

Drug therapy in multimorbid type 2 diabetes patients

Analysis of a German insurance claims data set

Abstract

Background

Patients with type 2 diabetes mellitus (T2DM) often suffer from several comorbidities. However, there is a scarcity in representative data describing both the comorbidity status and drug therapy of German T2DM patients.

Aim

The main objective of this analysis was to describe comorbidity status and drug-based therapy of patients with T2DM. In addition, the adequacy of the drug therapy for older patients was assessed.

Materials and methods

All analyses were done based on a claims data set provided by AOK Plus; the data set covered the years 2010–2012. In 5 different patient subgroups, as defined by the number of different medications these patients received, we reported the top 20 comorbidities and medications. For older patients aged at least 65 years, we assessed adequacy of medication for antidiabetic and antihypertensive medication based on the FORTA (Fit for the Aged) list.

Results

Included in the final data set were 403,360 patients with T2DM (mean age 72.1 years); 55.9% were women. The most frequently observed comorbidities were hypertension (91.3%) and lipid metabolism disorders (56.6%). In line with that, 93.9% of all T2DM patients received antihypertensive drugs. Based on the FORTA assessment, almost every sixth patient with T2DM, who was at least 65 years old, received a pharmacological treatment that should be avoided in this age group.

Conclusions

In real life, German patients with T2DM suffer from several comorbidities that are treated with different medications. Pharmacological therapy of older patients can be improved in a substantial percentage of patients.

Keywords

Glucose intolerance Hyperglycemia Pharmacologic therapy Drug interactions Potentially inappropriate medication list 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

T. Wilke, P. Hahn, A. Groth, A. Fuchs und U. Maywald geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. T. Wilke, A. Groth und P. Hahn sind für das Institut IPAM tätig; A. Fuchs und U. Maywald arbeiten für die AOK Plus.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Alonso-Moran E, Orueta JF, Esteban JIF, Axpe JMA, Gonzalez MLM, Polanco NT et al (2015) Multimorbidity in people with type 2 diabetes in the Basque Country (Spain): Prevalence, comorbidity clusters and comparison with other chronic patients. Eur J Intern Med 26:197–202CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Chae J, Song CS, Kim H, Lee K, Seo B, Kim D (2011) Prediction of mortality in patients undergoing maintenance hemodialysis by Charlson Comorbidity Index using ICD-10 database. Nephron Clin Pract 117:c379–c384CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Cho YY, Sidorenkov G, Denig P (2016) Role of patient and practice characteristics in variance of treatment quality in type 2 diabetes between general practices. PLOS ONE 11:e0166012CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  4. 4.
    Doehner W, Erdmann E, Cairns R, Clark AL, Dormandy JA, Ferrannini E et al (2012) Inverse relation of body weight and weight change with mortality and morbidity in patients with type 2 diabetes and cardiovascular co-morbidity: an analysis of the PROactive study population. Int J Cardiol 162:20–26CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Frölich L, Schwarz S, Wedding U, Wehling M, Burkhardt H (Hrsg) (2013) Arzneitherapie für Ältere, 3. Aufl. Springer, BerlinGoogle Scholar
  6. 6.
    Fu H, Curtis BH, Xie W, Festa A, Schuster DP, Kendall DM (2014) Frequency and causes of hospitalization in older compared to younger adults with type 2 diabetes in the United States: a retrospective, claims-based analysis. J Diabetes Complicat 28:477–481CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Holstein A, Hammer C, Hahn M, Kulamadayil N, Kovacs P (2010) Severe sulfonylurea-induced hypoglycemia: a problem of uncritical prescription and deficiencies of diabetes care in geriatric patients. Expert Opin Drug Saf 9:675–681CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Iglay K, Hannachi H, Howie PJ, Xu J, Li X, Engel SS et al (2016) Prevalence and co-prevalence of comorbidities among patients with type 2 diabetes mellitus. Curr Med Res Opin 32:1243–1252CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Kuhn-Thiel AM, Weiss C, Wehling M (2014) Consensus validation of the FORTA (Fit fOR The Aged) List: a clinical tool for increasing the appropriateness of pharmacotherapy in the elderly. Drugs Aging 31:131–140CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Ng E, McGrail KM, Johnson JA (2010) Hospitalization risk in a type 2 diabetes cohort. Health Rep 21:29–35PubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    O’Shea MP, Teeling M, Bennett K (2015) Comorbidity, health-related quality of life and self-care in type 2 diabetes: a cross-sectional study in an outpatient population. Ir J Med Sci 184:623–630CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Roglic G (2016) Global report on diabetes. World Health Organization, GenevaGoogle Scholar
  13. 13.
    Tryggestad JB, Willi SM (2015) Complications and comorbidities of T2DM in adolescents: findings from the TODAY clinical trial. J Diabetes Complicat 29:307–312CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Walker J, Halbesma N, Lone N, McAllister D, Weir CJ, Wild SH (2016) Socioeconomic status, comorbidity and mortality in patients with type 2 diabetes mellitus in Scotland 2004–2011: a cohort study. J Epidemiol Community Health 70:596–601CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Wehling M (2009) Multimorbidity and polypharmacy: how to reduce the harmful drug load and yet add needed drugs in the elderly? Proposal of a new drug classification: fit for the aged. J Am Geriatr Soc 57:560–561CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Wilke T, Ahrendt P, Schwartz D, Linder R, Ahrens S, Verheyen F (2013) Inzidenz und Prävalenz von Diabetes mellitus Typ 2 in Deutschland. Dtsch Med Wochenschr 138:69–75CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Wilke T, Groth A, Fuchs A, Seitz L, Kienhofer J, Lundershausen R et al (2014) Real life treatment of diabetes mellitus type 2 patients: an analysis based on a large sample of 394,828 German patients. Diabetes Res Clin Pract 106:275–285CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Wilke T, Mueller S, Groth A, Fuchs A, Seitz L, Kienhofer J et al (2015) Treatment-dependent and treatment-independent risk factors associated with the risk of diabetes-related events: a retrospective analysis based on 229,042 patients with type 2 diabetes mellitus. Cardiovasc Diabetol 14:14CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  19. 19.
    Yang X, Ma RC, So W, Kong AP, Ko GT, Ho C et al (2008) Development and validation of a risk score for hospitalization for heart failure in patients with Type 2 diabetes mellitus. Cardiovasc Diabetol 7:9CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag Berlin 2017

Authors and Affiliations

  • T. Wilke
    • 1
  • P. Hahn
    • 1
  • A. Groth
    • 1
  • A. Fuchs
    • 2
  • U. Maywald
    • 2
  1. 1.IPAM – Institut für Pharmakoökonomie und Arzneimittellogistik e.V., Hochschule WismarWismarDeutschland
  2. 2.AOK PLUSDresdenDeutschland

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