Zusammenfassung
Bei Typ-2-Diabetikern ist neben Adipositas, Fettstoffwechselstörungen und arteriellem Hypertonus die obstruktive Schlafapnoe (OSA) eine sehr häufige Komorbidität. Die OSA ist durch repetitive Apnoen, Aufwachreaktionen sowie apnoesynchrone Anstiege der Herzfrequenz und des arteriellen Blutdrucks gekennzeichnet. Die OSA-bedingte Symptomatik wie z. B. morgendliche Abgeschlagenheit, Einschlafneigung am Tag und ggf. nächtliche Dyspnoe oder Nykturie rechtfertigt eine Therapie der OSA. Patienten mit Typ-2-Diabetes können von der Behandlung profitieren, da diese meist zu einem Rückgang der Symptome führt, blutdrucksenkende Effekte hat und sich positiv auf den Fett- sowie Glukosestoffwechsel auswirken kann. Die apparative Diagnostik der OSA mithilfe der ambulant durchführbaren Polygraphie ist bei Typ-2-Diabetikern mit OSA-typischen Symptomen oder anderen Hinweisen auf eine OSA (z. B. schwer einstellbarer arterieller Hypertonie, fehlender nächtlicher Blutdruckabsenkung) indiziert.
Abstract
In patients with type 2 diabetes obstructive sleep apnea (OSA) is in addition to obesity, hyperlipidemia and arterial hypertension a common comorbidity which is characterized by repetitive apnea, arousals from sleep and surges of heart rate and arterial blood pressure. Symptoms related to OSA include morning tiredness, daytime hypersomnolence, nocturnal dyspnea and nocturia and justify treatment of OSA. Patients with type 2 diabetes can profit from treatment of OSA in terms of symptom relief, blood pressure lowering effects and potential beneficial effects on lipid and glucose metabolism. Diagnostics of OSA with an ambulatory polygraphy is indicated in patients with type 2 diabetes and OSA-related symptoms or other typical clinical signs for OSA, such as arterial hypertension refractory to drug treatment or non-dipping in 24 h blood pressure monitoring.
Literatur
Lee W, Nagubadi S, Kryger MH, Mokhlesi B (2008) Epidemiology of obstructive sleep apnea: a population-based perspective. Expert Rev Respir Med 2:349–364
American Academy of Sleep Medicine (AASM) (2005) International classification of sleep disorders (ICSD-2). AASM, Rochester
Somers VK, White DP, Amin R et al (2008) Sleep apnea and cardiovascular disease: an American Heart Association/American College Of Cardiology Foundation Scientific Statement from the American Heart Association Council for High Blood Pressure Research Professional Education Committee, Council on Clinical Cardiology, Stroke Council, and Council On Cardiovascular Nursing. In collaboration with the National Heart, Lung, and Blood Institute National Center on Sleep Disorders Research (National Institutes of Health). Circulation 118:1080–1111
Aronsohn RS, Whitmore H, Van Cauter E, Tasali E (2010) Impact of untreated obstructive sleep apnea on glucose control in type 2 diabetes. Am J Respir Crit Care Med 181:507–513
Einhorn D, Stewart DA, Erman MK et al (2007) Prevalence of sleep apnea in a population of adults with type 2 diabetes mellitus. Endocr Pract 13:355–362
Foster GD, Sanders MH, Millman R et al (2009) Obstructive sleep apnea among obese patients with type 2 diabetes. Diabetes Care 32:1017–1019
Resnick HE, Redline S, Shahar E et al (2003) Diabetes and sleep disturbances: findings from the Sleep Heart Health Study. Diabetes Care 26:702–709
Reichmuth KJ, Austin D, Skatrud JB, Young T (2005) Association of sleep apnea and type II diabetes: a population-based study. Am J Respir Crit Care Med 172:1590–1595
Tasali E, Ip MS (2008) Obstructive sleep apnea and metabolic syndrome: alterations in glucose metabolism and inflammation. Proc Am Thorac Soc 5:207–217
Sharma SK, Agrawal S, Damodaran D et al (2011) CPAP for the metabolic syndrome in patients with obstructive sleep apnea. N Engl J Med 365:2277–2286
Patel SR, Hu FB (2008) Short sleep duration and weight gain: a systematic review. Obesity (Silver Spring) 16:643–653
Borel AL, Leblanc X, Almeras N et al (2012) Sleep apnoea attenuates the effects of a lifestyle intervention programme in men with visceral obesity. Thorax. DOI 10.1136/thoraxjnl-2011-201001
AWMF (2008/2011) Leitlinien zur Behandlung der arteriellen Hypertonie und update. Deutsche Hochdruckliga e. V. DHL-Deutsche Hypertoniegesellschaft. http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/046-001_S2_Behandlung_der_arteriellen_Hypertonie_06-2008_06-2013.pdf
Chobanian AV, Bakris GL, Black HR et al (2003) The seventh report of the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure: the JNC 7 report. JAMA 289:2560–2572
Mayer G, Fietze I, Fischer J et al (2009) S3-Leitlinie Nicht erholsamer Schlaf/Schlafstörungen. Somnologie 13(Suppl 1):4–160
Orth M, Kotterba S, Rasche K et al (2007) Sleep apnoea in women? – The forgotten gender. Pneumologie 61:725–729
Arzt M, Young T, Finn L et al (2006) Sleepiness and sleep in patients with both systolic heart failure and obstructive sleep apnea. Arch Intern Med 166:1716–1722
Hastings PC, Vazir A, O’Driscoll DM et al (2006) Symptom burden of sleep-disordered breathing in mild-to-moderate congestive heart failure patients. Eur Respir J 27:748–755
Shaw JE, Punjabi NM, Wilding JP et al (2008) Sleep-disordered breathing and type 2 diabetes: a report from the International Diabetes Federation Taskforce on Epidemiology and Prevention. Diabetes Res Clin Pract 81:2–12
Woehrle H, Graml A, Weinreich G (2011) Age- and gender-dependent adherence with continuous positive airway pressure therapy. Sleep Med 12:1034–1036
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Der korrespondierende Autor weist für sich und seinen Koautor auf folgende Beziehungen hin: Forschungsunterstützung und Vortragshonorare von den Firmen ResMed und Philips Home Healthcare Solutions.
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Arzt, M., Luigart, R. Obstruktive Schlafapnoe bei Patienten mit Typ-2-Diabetes. Diabetologe 8, 415–425 (2012). https://doi.org/10.1007/s11428-012-0929-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s11428-012-0929-7
Schlüsselwörter
- Schlafbezogene Atmungsstörungen
- Glukose
- Insulinresistenz
- Polysomnographie
- Continuous positive airway pressure