Skip to main content
Log in

Die Palliativmedizin in der Hepatologie

Palliative care in hepatology

  • Schwerpunkt
  • Published:
Der Gastroenterologe Aims and scope

Zusammenfassung

Die Prävalenz fortgeschrittener Lebererkrankungen nimmt weltweit zu. Auch bei potenziell kurativem Therapiekonzept, z. B. durch Lebertransplantation bei Leberzirrhose oder einem hepatozellulären Karzinom, ist die 5‑Jahres-Mortalität sehr hoch und die progrediente Verminderung der hepatischen Funktion kann selten aufgehalten werden. Patienten mit fortgeschrittenen Lebererkrankungen leiden daher unter der Zunahme der leberspezifischen Symptomlast und einer eingeschränkten Lebensqualität. Bisher fehlen Konzepte zur Verbesserung der palliativen Grundversorgung hepatologischer Patienten und es gibt nur wenige orientierende Behandlungspfade zur Linderung der leberspezifischen Symptomlast. Die vorliegende Übersicht dient der Sensibilisierung von Primärversorgern und den behandelnden Spezialisten für die Bedürfnisse dieser Patienten sowie wesentliche Bereiche der palliativen Grund- und spezialisierten Palliativversorgung. Insbesondere sollte bei fortgeschrittenen Lebererkrankungen nach aktueller Situation der Patientenwunsch abgefragt, eine ausreichende Schmerzkontrolle mit an die Leberfunktion angepasster Dosierung angestrebt und leberspezifische Symptome – Aszites, hepatische Enzephalopathie, Übelkeit, Juckreiz – behandelt werden. Insgesamt sollte eine frühere und verbesserte Palliativbehandlung von Patienten mit fortgeschrittener Lebererkrankung durch Integration palliativer Aspekte in die Primärversorgung angestrebt werden.

Abstract

The prevalence of advanced liver disease is increasing worldwide. Even with potentially curative therapeutic regimens, such as liver transplantation for cirrhosis or hepatocellular carcinoma, 5‑year mortality is very high and progressive decline in hepatic function can rarely be avoided. Patients with advanced liver disease therefore suffer from an increase in liver-specific symptom burden and a reduced quality of life. To date, concepts to improve palliative primary care for hepatologic patients are lacking, and there are few guiding treatment pathways to alleviate liver-specific symptom burden. The purpose of this review is to raise awareness among primary care providers and treating specialists about the needs of these patients and essential areas of palliative primary and specialized palliative care. Specifically, in advanced liver disease, patient wishes should be queried according to the current situation, adequate pain control should be sought with dosing adjusted to liver function, and liver-specific symptoms—ascites, hepatic encephalopathy, nausea, pruritus—should be addressed. Overall, earlier and improved palliative care of patients with advanced liver disease should be sought by integrating palliative aspects into primary care.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Boyd K, Murray SA (2010) Recognising and managing key transitions in end of life care. BMJ 341:c4863. https://doi.org/10.1136/bmj.c4863

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Bükki J, Bausewein C (2013) Palliativmedizin bei nicht malignen Erkrankungen: Herzinsuffizienz, COPD, Leberversagen, terminale Niereninsuffizienz. Z Palliativmed 14:257–267

    Article  Google Scholar 

  3. Canbay A, Kachru N, Haas JS et al (2020) Patterns and predictors of mortality and disease progression among patients with non-alcoholic fatty liver disease. Aliment Pharmacol Ther 52:1185–1194. https://doi.org/10.1111/apt.16016

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. DeNofrio JC, Verma M, Kosinski AS et al (2021) Palliative care always: hepatology-virtual primary palliative care training for hepatologists. Hepatol Commun. https://doi.org/10.1002/hep4.1849

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. GBD 2017 Cirrhosis Collaborators (2020) The global, regional, and national burden of cirrhosis by cause in 195 countries and territories, 1990–2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. Lancet Gastroenterol Hepatol 5:245–266. https://doi.org/10.1016/S2468-1253(19)30349-8

    Article  Google Scholar 

  6. Gerbes AL, Labenz J, Appenrodt B, Dollinger M, Gundling F, Gülberg V, Holstege A, Lynen Jansen P, Steib CJ, Trebicka J, Wiest R, Zipprich A (2019) Aktualisierung der S2k-Leitlinie „Komplikationen der Leberzirrhose“. Z Gastro 57(5):686. https://doi.org/10.1055/a-0895-6446

    Article  Google Scholar 

  7. Klinge M, Coppler T, Liebschutz JM et al (2018) The assessment and management of pain in cirrhosis. Curr Hepatol Rep 17:42–51. https://doi.org/10.1007/s11901-018-0389-7

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Kotb HI, el-Kabsh MY, Emara SE, Fouad EA (1997) Pharmacokinetics of controlled release morphine (MST) in patients with liver cirrhosis. Br J Anaesth 79:804–806. https://doi.org/10.1093/bja/79.6.804

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Kotb HIM, El-Kady SA, Emara SES et al (2005) Pharmacokinetics of controlled release morphine (MST) in patients with liver carcinoma. Br J Anaesth 94:95–99. https://doi.org/10.1093/bja/aei007

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Lammert F, Lynen Jansen P, Lerch MM (2019) Weissb. Gastroenterol. 2020/2021 Erkrank. Magen-Darm-Traktes Leber Bauchspeicheldrüse – Ggw. Zuk. De Gruyter, S 101

    Book  Google Scholar 

  11. Mazzarelli C, Prentice WM, Heneghan MA et al (2018) Palliative care in end-stage liver disease: time to do better? Liver Transpl 24:961–968. https://doi.org/10.1002/lt.25193

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Mehta SS, Fallon MB (2013) Muscle cramps in liver disease. Clin Gastroenterol Hepatol 11:1385–1391. https://doi.org/10.1016/j.cgh.2013.03.017

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Parikh RB, Kirch RA, Smith TJ, Temel JS (2013) Early specialty palliative care—translating data in oncology into practice. N Engl J Med 369:2347–2351. https://doi.org/10.1056/NEJMsb1305469

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Patel AA, Ryan GW, Tisnado D et al (2021) Deficits in advance care planning for patients with decompensated cirrhosis at liver transplant centers. JAMA Intern Med 181:652–660. https://doi.org/10.1001/jamainternmed.2021.0152

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Patel AA, Woodrell C, Ufere NN et al (2021) Developing priorities for palliative care research in advanced liver disease: a multidisciplinary approach. Hepatol Commun 5:1469–1480. https://doi.org/10.1002/hep4.1743

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Peng J‑K, Hepgul N, Higginson IJ, Gao W (2019) Symptom prevalence and quality of life of patients with end-stage liver disease: a systematic review and meta-analysis. Palliat Med 33:24–36. https://doi.org/10.1177/0269216318807051

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Petri H (2014) Therapie mit Opioiden: Was es zu beachten gilt. Dtsch Arztebl 111:12

    Google Scholar 

  18. Potosek J, Curry M, Buss M, Chittenden E (2014) Integration of palliative care in end-stage liver disease and liver transplantation. J Palliat Med 17:1271–1277. https://doi.org/10.1089/jpm.2013.0167

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Pusl TBU (2006) Leitsymptom Juckreiz. Dtsch Arztebl 103:A1462–1470

    Google Scholar 

  20. Sanchez W, Talwalkar JA (2006) Palliative care for patients with end-stage liver disease ineligible for liver transplantation. Gastroenterol Clin North Am 35:201–219. https://doi.org/10.1016/j.gtc.2005.12.007

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Sauerbruch T, Appenrodt B, Schmitz V, Spengler U (2013) The conservative and interventional treatment of the complications of liver cirrhosis: Part 2 of a series on liver cirrhosis. Dtsch Arztebl Int 110:126–132. https://doi.org/10.3238/arztebl.2013.0126

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Schönfeld I, Kraywinkel K (2018) Epidemiologie des hepatozellulären Karzinoms in Deutschland. Onkologe 24:653–658

    Article  Google Scholar 

  23. Ständer S, Zeidler C, Augustin M et al (2017) S2k-Leitlinie zur Diagnostik und Therapie des chronischen Pruritus – Update – Kurzversion. J Dtsch Dermatol Ges 15:860–873. https://doi.org/10.1111/ddg.13304_g

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Tapper EB, Parikh ND (2018) Mortality due to cirrhosis and liver cancer in the United States, 1999–2016: observational study. BMJ 362:k2817. https://doi.org/10.1136/bmj.k2817

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. Tegeder I, Geisslinger G, Lotsch J (1999) Einsatz von Opioiden bei Leber- oder Niereninsuffizienz. Schmerz 13:183–195

    Article  CAS  Google Scholar 

  26. Verma M, Bakitas MA (2021) Creating effective models for delivering palliative care in advanced liver disease. Curr Hepatol Rep. https://doi.org/10.1007/s11901-021-00562-0

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  27. Verma M, Tapper EB, Singal AG, Navarro V (2020) Nonhospice palliative care within the treatment of end-stage liver disease. Hepatology 71:2149–2159. https://doi.org/10.1002/hep.31226

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Viehrig M, Schlisio B, Thomas M et al (2018) SOP – Schmerztherapie bei Palliativpatienten. Onkologe 24:7–17. https://doi.org/10.1007/s00761-018-0416-x

    Article  Google Scholar 

  29. Woodland H, Hudson B, Forbes K et al (2020) Palliative care in liver disease: what does good look like? Frontline Gastroenterol 11:218–227. https://doi.org/10.1136/flgastro-2019-101180

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. World Health Organization (2018) Integrating palliative care and symptom relief into primary health care: a WHO guide for planners, implementers and managers. World Health Organization

    Google Scholar 

  31. Younossi Z, Stepanova M, Ong JP et al (2019) Nonalcoholic steatohepatitis is the fastest growing cause of hepatocellular carcinoma in liver transplant candidates. Clin Gastroenterol Hepatol 17:748–755.e3. https://doi.org/10.1016/j.cgh.2018.05.057

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Ali Canbay.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

N. Selbach, L. Bartke, J. Best und A. Canbay geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Redaktion

Andrea Riphaus, Frankfurt

Ali Canbay, Bochum

Alexander Dechêne, Nürnberg

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Selbach, N., Bartke, L., Best, J. et al. Die Palliativmedizin in der Hepatologie. Gastroenterologe 17, 158–165 (2022). https://doi.org/10.1007/s11377-022-00610-1

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11377-022-00610-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation