Zusammenfassung
Die Analfistel ist eine häufige Erkrankung, die meist aus dem Infekt einer Proktodealdrüse entsteht. Fisteln werden nach ihrer Beziehung zum Sphinkter als subanodermal, intersphinktär, transsphinktär, suprasphinktär und extrasphinktär klassifiziert. Distale Fisteln mit wenig beteiligter Schließmuskulatur werden komplett durchtrennt (Fistulotomie, Fistulektomie), proximale Fisteln werden mit einem muskelschonenden Verfahren, wie plastischer Fistelverschluss mit Mukosa-Flap, Fistulektomie mit primärer Sphinkterrekonstruktion, „ligation of the intersphincteric fistula tract (LIFT), Fistel-Plug, „over-the-scope clip“ (OTSC®), behandelt. Immer muss bei der Therapiewahl die Chance auf Heilung gegen das Risiko einer Kontinenzstörung abgewogen werden. Schlussendlich spielt die Erfahrung des koloproktologischen Operateurs eine entscheidende Rolle.
Abstract
Anal fistulas are a common condition mostly caused by an inflammation of the proctodeal anal glands. Anal fistulas are classified according to their relation to the anal sphincter muscles: subcutaneous, intersphincteric, transsphincteric, suprasphincteric, and extrasphincteric. Distal fistulas including small amounts of sphincter muscle are treated by lay open (fistulotomy, fistulectomy), while proximal fistulas are treated using sphincter-saving procedures, e.g. advancement flap, fistulectomy with primary sphincter reconstruction, ligation of the intersphincteric fistula tract (LIFT), fistula plugs, over the scope clip (OTSC®). When selecting the best surgical technique, the chance of healing and the risk of incontinence must be balanced. Finally, the experience of the colorectal surgeon plays an important role.
Literatur
Arroyo A, Pérez-Legaz J, Moya P et al (2012) Fistulotomy and sphincter reconstruction in the treatment of complex fistula-in-ano: long-term clinical and manometric results. Ann Surg 255:935–939
Buchberg B, Masoomi H, Choi J et al (2010) A tale of two (anal fistula) plugs: is there a difference in short-term outcomes? Am Surg 76:1150–1153
Buchmann P, Alexander-Williams J (1980) Classification of perianal Crohn’s disease. Clin Gastroenterol 9:323–330
Chan S, McCullough J, Schizas A et al (2012) Initial experience of treating anal fistula with the Surgisis anal fistula plug. Tech Coloproctol 16:201–206
Christoforidis D, Etzioni DA, Goldberg SM et al (2008) A treatment of complex anal fistulas with the collagen fistula plug. Dis Colon Rectum 51:1482–1487
Corman ML (2008) The Surgisis AFP anal fistula plug: report of a consensus conference. Colorectal Dis 10:17–20
Garcia-Olmo D, Herreros D, Pascual I et al (2009) Expanded adipose-derived stem cells for the treatment of complex perianal fistula: a Phase II clinical trial. Dis Colon Rectum 52:79–86
Gordon P (1999) Anorectal abscesses and fistula-in-ano. In: Gordon PH, Nivatvong S (Hrsg) Principles and practice of surgery for the colon, rectum and anus. Quality Medical Publishing St. Louis, S 241–286
Herold A (2011) Analfisteln. In: Brühl W, Herold V, Wienert A (Hrsg) Aktuelle Proktologie, 4. Aufl. UNI-MED Science, Bremen
Herold A, Joos A, Hellmann U, Bussen D (2009) Treatment of high anal fistula: is fistulectomy with primary sphincter repair an option? Colorectal Dis (Suppl 2):15
Koperen PJ van, Bemelman WA, Gerhards MF et al (2011) The anal fistula plug treatment compared with the mucosal advancement flap for cryptoglandular high transsphincteric perianal fistula: a double-blinded multicenter randomized trial. Dis Colon Rectum 54:387–393
Ommer A, Herold A, Berg A et al (2011) S3-Leitlinie: Kryptoglanduläre Analfistel. Coloproctology 33:295–324
Ommer A, Herold A, Joos A et al (2012) Gore BioA Fistula Plug in the treatment of high anal fistulas – initial results from a German multicenter-study. Ger Med Sci
Ortiz H, Marzo J, Ciga F et al (2009) Randomized clinical trial of anal fistula plug versus endorectal advancement flap for the treatment of high cryptoglandular fistula in ano. Br J Surg 96:608–612
Prosst R, Joos A, Ehni W et al (2014) Prospective pilot study of anorectal fistula closure with the OTSC Proctology. Colorectal Dis 17:81–86
Ratto C, Litta F, Parello A et al (2012) Gore Bio-A® Fistula plug, a new sphincter-sparing procedure for complex anal fistula. Colorectal Dis 14:e264–e269
Rojanasakul A (2009) LIFT procedure: a simplified technique for fistula-in-ano. Tech Coloproctol 13:237–240
Stelzner F (1981) Die anorectalen Fisteln, 3. Aufl. Springer, Berlin (Coloproctology 23, 17–21, 2001)
Wilhelm A (2011) A new technique for sphincter-preserving anal fistula repair using a novel radial emitting laser probe. Tech Coloproctol 15:445–449
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Interessenkonflikt. A. Herold gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Herold, A. Analfisteln. Gastroenterologe 10, 191–196 (2015). https://doi.org/10.1007/s11377-015-0990-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s11377-015-0990-z