Der Gastroenterologe

, 6:427 | Cite as

Nahrungsmittelallergien

CME Weiterbildung · Zertifizierte Fortbildung
  • 392 Downloads

Zusammenfassung

Nahrungsmittelallergien kommen mit etwa 5% in der Kindheit und 2% im Erwachsenenalter vor. Im Gegensatz zu medikamentös induzierten allergischen Reaktionen, zur Rhinoconjunctivitis allergica oder zum allergischen Asthma bronchiale ist jedoch die Symptomatik bei Nahrungsmittelallergien häufig uncharakteristisch und der Zusammenhang zur Allergenexposition nicht sofort ersichtlich, zumal auch verschiedene Organsysteme betroffen sein können. Während der Begriff der gastrointestinalen Allergie lediglich die Manifestation einer Allergie am Magen-Darm-Trakt beschreibt, beinhaltet der Begriff der Nahrungsmittelallergie nicht nur die gastrointestinale Manifestation, sondern weitere vielfältige Manifestationsorte außerhalb des Magen-Darm-Trakts. In erster Linie ist eine sorgfältige Anamnese mit einer exakten Erfassung der Ernährungs- und Lebensgewohnheiten erforderlich. Ein auf Nahrungsmittel zu beziehendes Beschwerdebild muss zunächst als Nahrungsmittelunverträglichkeit angesehen werden. Zahlreiche andere internistische Erkrankungen bzw. Syndrome müssen ausgeschlossen werden, um eine Allergie als Ursache vorliegender gastrointestinaler Symptome zu belegen. Der gezielte Einsatz allergologischer Untersuchungsmethoden liefert weitere Hinweise auf eine Nahrungsmittelallergie. Mit Hilfe von Provokationstests kann dann letztlich der Beweis geführt werden.

Schlüsselwörter

Gastrointestinal vermittelte Allergie Nahrungsmittelunverträglichkeit Allergen Provokationstest Allergenkarenz 

Food allergies

Abstract

Foodstuff allergies occur in approximately 5% in children and 2% in adults. In contrast to drug-induced allergic reactions, seasonal allergic rhinitis (hay fever) or allergic bronchial asthma, the symptoms of foodstuff allergies are often uncharacteristic and the association with exposure to allergens is not immediately obvious, in particular as various organ systems can also be affected. Whereas the term gastrointestinal allergy merely describes the manifestation of an allergy in the gastrointestinal tract, the term foodstuff allergy includes not only the manifestation in the gastrointestinal tract but also further multiple manifestation sites outside the gastrointestinal tract. First of all a thorough anamnesis with an exact description of nutritional and life-style habits is necessary. A pattern of symptoms related to foodstuffs must be initially considered as an incompatibility to foodstuffs. Many other internal medical diseases or syndromes must be excluded before an allergy can be confirmed as the cause of the gastrointestinal symptoms present. The targeted use of allergological examination methods provides further indication of a foodstuff allergy. The application of provocation tests can then deliver the final confirmation.

Keywords

Allergy, gastrointestinal Foodstuff incompatibility Allergen Provocation test Allergen avoidance 

Literatur

  1. 1.
    Wang J, Sampson HA (2011) Food allergy. J Clin Invest 121: 827–835PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Raithel M, Hahn EG, Baenkler HW (2002) Klinik und Diagnostik von Nahrungsmittelallergien (Gastrointestinal vermittelte Allergien Grad I–IV). Dtsch Ärztebl 99: A780–786Google Scholar
  3. 3.
    Bischoff S, Crowe SA (2005) Gastrointestinal food allergy: New insights into pathophysiology and clinical perspectives. Gastroenterology 128: 1089–1113PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Branum AM, Lukacs SL (2009) Food allergy among children in the United States. Pediatrics 124: 1549–1555PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Locke GR 3rd, Zinsmeister AR, Talley NJ et al (2000) Risk factors for irritable bowel syndrome: role of analgesics and food sensitivities. Am J Gastroenterol 95: 157–165PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Zar S, Kumar D, Benson MJ (2001) Food hypersensitivity and irritable bowel syndrome. Aliment Pharmacol Ther 15: 439–449PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Zopf Y, Baenkler HW, Silbermann A et al (2009) Differenzialdiagnose von Nahrungsmittelunverträglichkeiten. Dtsch Ärztebl 106: 359–370Google Scholar
  8. 8.
    Raithel M, Baenkler HW, Naegel A et al (2005) Significance of salicylate intolerance in diseases of the lower gastrointestinal tract. J Physiol Pharmacol 56: 89–102PubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Iacono G, Ravelli A, Di Prima L et al (2007) Colonic lymphoid nodular hyperplasia in children: Relationship to food hypersensitivity. Clin Gastroenterol Hepatol 5: 361–366PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Lack G, Fox D, Northstone K et al (2003) Avon longitudinal study of parents and children study team. Fastors associated with the development of peanut allergy in childhood. N Engl J Med 348: 977–985PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Sicherer SH, Furlong TJ, Maes HH (2000) Genetics of peanut allergy: a twin study. J Allergy Clin Immunol 106: 53–56PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Du Toit G, Katz Y, Sasieni P et al (2008) Early consumption of peanuts in infancy is associated with a low prevalence of peanut allergy. J Allergy Clin Immunol 122: 984–991CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Katz Y, Rajuan N, Goldberg MR et al (2010) Early exposure of cow’s milk protein is protective against IgE-mediated cow’s milk protein allergy. J Allergy Clin Immunol 126: 77–82PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Bischoff SC, Manns M (2001) Nahrungsmittelallergien. Internist (Berl) 42: 1108–1117Google Scholar
  15. 15.
    Sicherer SH, Sampson HA (2010) Food allergy. J Allergy Clin Immunol 125 (Suppl 2): S116–S125PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Jenkins JA, Breiteneder H, Mills EN (2007) Evolutionary distance from human homologs reflects allergenicity of animal food proteins. J Allergy Clin Immunol 120: 1399–1405PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Wang J (2010) Management of the patient with multiple food allergies. Curr Allergy Asthma Rep 10: 271–277PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Bischoff SC, Grabowsky J, Manns MP (1997) Quantification of inflammatory mediators in stool samples of patients with inflammatory bowel disorders and controls. Dig Dis Sci 42: 394–403PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Schwab D, Raithel M, Klein P (2001) Immunoglobulin E and eosinophilic cationic protein in segmental lavage fluid of the small and large bowel identify patients with food allergy. Am J Gastroenterol 96: 508–514PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Raithel M, Weidenhiller M, Abel R (2006) Colorectal mucosal histamine release by mucosa oxygenation in comparison with other established clinical tests in patients with gastrointestinally mediated allergy. World J Gastroenterol 12: 4699–4705PubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Bischoff SC, Mayer J, Wedemeyer J et al (1997) Coloscopic allergen provocation (COLAP): a new diagnostic approach for gastrointestinal food allergy. Gut 40: 745–753PubMedCrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Edwards AM (1995) Oral sodium cromoglycate: its use in the management of food allergy. Clin Exp Allergy 25 (Suppl): 31–33PubMedCrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Raithel M, Winterkamp S, Weidenhiller M et al (2007) Combination therapy using fexofenadine, disodium cromoglycate, and a hypoallergenic amino acid-based formula induced remission in a patient with steroid-dependent, chronically active ulcerative colitis. Int J Colorectal Dis 22: 833–839PubMedCrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Raithel M, Naegel A, Zopf Y et al (2010) Plasma histamine levels (H) during adjunctive H1-receptor antagonist treatment with loratadine in patients with active inflammatory bowel disease (IBD). Inflamm Res 59 (Suppl 2): S257–S258PubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Fisher HR, du Toit G, Lack G (2010) Specific oral tolerance induction in food allergic children: is oral desensitisation more effective than allergen avoidance? A meta-analysis of published RCTs. Arch Dis Child 96: 259–264PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 2011

Authors and Affiliations

  1. 1.Abteilung für GastroenterologieKlinik und Poliklinik für Innere MedizinRostockDeutschland

Personalised recommendations