Zusammenfassung
Bei älteren Patienten mit anhaltenden, unspezifischen Magen-Darm-Beschwerden sollte auch an das seltene Bouveret-Syndrom gedacht werden. Diese Komplikation einer symptomatischen Cholezystolithiasis wird in der Regel primär chirurgisch behandelt; unter bestimmten Konstellationen kann jedoch – wie in dem hier besprochenen Fall – ein konservatives Vorgehen gerechtfertigt sein.
Abstract
For elderly patients with persistent non-specific gastro-intestinal complaints, the rare Bouveret’s syndrome should also be considered. This complication of a symptomatic cholecystolithiasis is as a rule primarily treated surgically. However, under certain circumstances a conservative approach can be justified, as in the case described here.
Literatur
Bouveret L (1896) Sténose de pylore adhérent à la vésicule calceuse. Rev Med (Paris) 16: 1–16
Chou JW, Hsu CH, Liao KF et al (2007) Gallstone ileus: report of two cases and review of the literature. World J Gastroenterol 13: 1295–1298
Guntau J, Oelckers M, Rathgeber T et al (2007) Sonographic diagnosis of Bouveret’s syndrome. Dtsch Med Wochenschr 132: 315–318
Wittenburg H, Mössner J, Caca K (2005) Endoscopic treatment of duodenal obstruction due to a gallstone (Bouveret’s syndrome). Ann Hepatol 4: 132–134
Lowe AS, Stephanson S, Kay CL et al (2005) Duodenal obstruction by gallstones (Bouveret’s syndrome): a review of the literature. Endoscopy 37: 82–87
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Gundling, F., Helmberger, T. & Schepp, W. 78-jähriger Patient mit duodenaler Perforation und erhöhten Cholestaseparametern. Gastroenterologe 4, 446–449 (2009). https://doi.org/10.1007/s11377-009-0320-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s11377-009-0320-4