Advertisement

Panikattacken, depressive Verstimmung und Anfälle – Diagnostischer Gang von der Panikstörung über die Konversionsstörung zum fokalen epileptischen Anfall

  • Annamaria Painold
  • Raphael M. Bonelli
  • Hans-Peter Kapfhammer
Fallbericht
  • 76 Downloads

Zusammenfassung

Bei einer 28jährigen Patientin kam es über ein Jahr zunehmend zum Auftreten von panikattacken-ähnlichen Symptomen, die mit diskreten Sensationen an den Extremitäten einhergingen. Differentialdiagnostisch wurde die Symptomatik aufgrund unauffälliger somatischer Untersuchungsbefunde zunächst psychogenen Anfällen zugeordnet. Da zahlreiche ambulante Therapieversuche keinen Erfolg zeigten, wurde die Patientin einer stationär-psychiatrischen Behandlung zugewiesen. Im Laufe der weiteren diagnostischen Abklärung erwiesen sich die Symptome der mittelgradig depressiven Patientin als fokale epileptische Anfälle. Es konnte erst nach über einem Jahr Krankheitssymptomatik eine adäquate medikamentöse Therapie eingeleitet werden.

Schlüsselwörter

Panikstörung Psychogene Anfälle Fokale Epilepsie 

Panic attacks, depressive mood, and fits – From panic disorders and conversion disorder to focal epileptic seizure

Summary

A 28-year old female patient was admitted to inpatient-treatment after suffering from recurrent panic-like attacks for more than one year. The panic symptoms were accompanied by discrete sensible symptoms and motor signs in the upper, and sometimes in the lower extremities as well. All diagnostic measures including EEG and cranial MRI had been without pathological findings so far. In differential diagnosis both a panic disorder and a conversion disorder were discussed at time of admission. In the course of further diagnostic assessment organic correlates of a focal epileptic seizure could be detected. A specific antiepileptic and antidepressive treatment was started and leaded to a sufficient symptomatic remission.

Keywords

Panic disorder Psychogenic fits Focal epileptic seizure 

Literatur

  1. Savard G, Andermann F. Convulsive pseudoseizures: A review of current concepts. Behav Neurology, 3: 133–141, 1990Google Scholar
  2. Lesser RP. Treatment and outcome of psychogenic nonepileptic seizures. In: Hallet M, Fahn S, Jankovic J et al. (eds) Psychogenic movement disorders. Philadelphia, American Academy of Neurology Press, Lippincott Williams & Wilkins, 82–87, 2006Google Scholar
  3. Alemayehu S, Bergey GK, Barry E et al. Panic attacks as ictal manifestations of parietal lobe seizures. Epilepsia, 36: 824–830, 1995CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. Meyer MA, Zimmerman AW, Miller CA. Temporal lobe epilepsy presenting as panic attacks: Detection of interictal hypometabolism with positron emission tomography. J Neuroimaging, 10: 120–122, 2000PubMedGoogle Scholar
  5. Saegusa S, Takahashi T, Moriya J et al. Panic attack symptoms in a patient with left temporal lobe epilepsy. J Int Med Res, 32: 64–96, 2004Google Scholar
  6. Scalise A, Placidi F, Diomedi M et al. Panic disorder or epilepsy? A case report. J Neurol Sci, 246: 173–175, 2006CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. Krumholz A. Nonepileptic seizures: Diagnosis and management. Neurology, 53: 76–83, 1999Google Scholar
  8. Kapfhammer HP. Konversionsstörung. In: Möller HJ, Laux G, Kapfhammer HP (Hrsg) Psychiatrie und Psychotherapie. 3. Aufl. Berlin Heidelberg New York, Springer, 787–805, 2008Google Scholar
  9. Rothenhäusler HB. Organische psychische Störungen bei wichtigen somatischen Erkrankungen. In: Möller HJ, Laux G, Kapfhammer HP (Hrsg.) Psychiatrie und Psychotherapie, 3. Aufl. Berlin Heidelberg New York, Springer, 109–139, 2008Google Scholar
  10. Mendez MF, Cummings JL, Benson DF. Depression in epilepsy. Significance and phenomenology. Arch Neurol, 43: 766–770, 1986PubMedGoogle Scholar
  11. Seidenberg M, Hermann B, Noe A, Wyler AR. Depression in temporal lobe epilepsy. Interaction between laterality of lesion and Wisconsin Card Sort performance. Neuropsychiatry Neuropsychol Behav Neurol, 8: 81–87, 1995Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 2008

Authors and Affiliations

  • Annamaria Painold
    • 1
  • Raphael M. Bonelli
    • 1
  • Hans-Peter Kapfhammer
    • 1
  1. 1.Klinik für PsychiatrieMedizinische Universität GrazAustria

Personalised recommendations