Skip to main content
Log in

Posttraumatische Belastungssymptome als Folge schwerer körperlicher Erkrankungen – eine zunehmend relevantere konsiliarpsychiatrische Herausforderung

Posttraumatic stress symptoms subsequent to severe medical conditions – an increasingly important challenge to consultation-liaison psychiatry

  • Originalarbeit
  • Published:
Psychiatrie und Psychotherapie

Zusammenfassung

Zunehmend stärker ist ein klinisches Engagement des Konsiliarpsychiaters in speziellen, erst durch den Fortschritt der modernen Medizin selbst geschaffenen klinischen Settings wie Intensivstationen, Transplantationseinheiten und herzchirurgischen Stationen gefordert. In diesem Kontext ist das Risiko einer posttraumatischen Belastungsstörung (PTSD) zu nennen. Ergebnisse aus drei eigenen empirischen Untersuchungen zur psychiatrischen Komorbidität und gesundheitsbezogenen Lebensqualität bei Patienten nach akutem Lungenversagen (ARDS) im Langzeitverlauf, nach orthotoper Lebertransplantation (LTx) im Mittelzeitverlauf und nach Herzoperation unter Einsatz der Herz-Lungen-Maschine im Kurzzeitverlauf werden dargestellt. In der Zusammenschau kann festgehalten werden, dass PTSD als Folge schwerer körperlicher Erkrankungen und notwendiger Therapiemassnahmen nicht selten auftritt. Bleibt sie unbehandelt, kann PTSD, speziell das Auftreten von intrusiven Rekollektionen, Vermeidungsverhalten und Symptomen der autonomen Hyperaktivität, das Leben der betroffenen Patienten im Verlauf zum Teil stärker beeinträchtigen als die zugrunde liegende somatische Krankheit. Dies gilt auch für subsyndromale Verlaufsformen. Um gefährdete Patienten zeitgerecht zu diagnostizieren und einer adäquaten Therapie zuzuführen, ist eine enge Zusammenarbeit zwischen somatisch und konsiliarpsychiatrisch tätigen Ärzten essenziell.

Summary

Developing strategies for detecting and treating intensive care-, transplantation surgery-, and heart surgery-related mental disorders represents an increasingly important challenge to consultation – liaison (C – L) psychiatry, as there is evidence stemming from newly presented studies that the remarkable advances in intensive care treatment, organ transplantation medicine and cardiac surgery with cardiopulmonary bypass within the past decade have an important impact on the general hospital inpatients' psychosocial and psychological outcome. In this context, the risk of developing posttraumatic stress disorder (PTSD) has to be considered. Three own empirical studies examining psychiatric and psychosocial outcome of long – term acute respiratory distress syndrome (ARDS) survivors, intermediate – term survivors of orthotopic liver transplantation (OLT), and short–term patients of cardiac surgery employing cardiopulmonary bypass are presented. In conclusion, PTSD symptoms following severe medical conditions and treatment are not rare. If they are untreated, PTSD symptoms such as intrusive recollections, avoidance and hyperarousal may impair the patients' quality of life more than the primary disease. This seems to be also true for a subthreshold PTSD. To adequately diagnose and treat patients at risk of developing PTSD, close collaboration between physicians of all subspecialties and C – L psychiatrists will be necessary.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

LITERATUR

  • Kapfhammer HP, Rothenhäusler HB, Krauseneck T, Stoll C, Schelling G (2004) Posttraumatic stress disorder and health-related quality of life in long-term survivors of acute respiratory distress syndrome. Am J Psychiatry 161: 45–52

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Kapfhammer HP (2005) Pharmakotherapie der Akuten und Posttraumatischen Belastungsstörung. Psychiatrie & Psychotherapie 1: 25–34

    Article  Google Scholar 

  • Krauseneck T, Rothenhäusler HB, Schelling G, Kapfhammer HP (2005) Posttraumatische Belastungsstörungen bei somatischen Erkrankungen. Fortschr Neurol Psychiatr 73: 206–217

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Rothenhäusler HB, Ehrentraut S, von Degenfeld G, Weis M, Tichy M, Kilger E, Stoll C, Schelling G, Kapfhammer HP (2000) Treatment of depression with methylphenidate in patients difficult to wean from mechanical ventilation in the Intensive Care Unit. J Clin Psychiatry 61: 750–755

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Rothenhäusler HB, Ehrentraut S, Kapfhammer HP (2001a) Changes in patterns of psychiatric referral in a German general hospital: results of a comparison of two 1-year surveys 8 years apart. Gen Hosp Psychiatry 23: 205–214

    Article  Google Scholar 

  • Rothenhäusler HB, Ehrentraut S, Stoll C, Schelling G (2001b) The relationship between cognitive performance and employment and health status in long-term survivors of the acute respiratory distress syndrome: results of an exploratory study. Gen Hosp Psychiatry 23: 90–96

    Article  Google Scholar 

  • Rothenhäusler HB, Ehrentraut S, Kapfhammer HP, Lang C, Zachoval R, Bilzer M, Schelling G, Gerbes AL (2002) Psychiatric and psychosocial outcome of orthotopic liver transplantation. Psychother Psychosom 71: 285–297

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Rothenhäusler HB, Grieser B, Nollert G, Reichart B, Schelling G, Kapfhammer HP (2005) Psychiatric and psychosocial outcome of cardiac surgery with cardiopulmonary bypass: a prospective 12-month follow-up study. Gen Hosp Psychiatry 27: 18–28

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Rothenhäusler HB (2006) Pharmako- und psychotherapeutische Ansätze bei depressiven Patienten mit somatischen Krankheiten. Psychother Psychiatr Psychotherapeut Med Klin Psychol (im Druck)

  • Schelling G, Stoll C, Haller M, Briegel J, Manert W, Hummerl T, Lenhart A, Heyduck M, Polasek J, Meier M, Preuss U, Bullinger M, Schuffel W, Peter K (1998) Health-related quality of life and posttraumatic stress disorder in survivors of the acute respiratory distress syndrome. Crit Care Med 26: 651–659

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Stepan A, Baranyi A, Hönigl D, Stanzel R, Kapfhammer HP, Rothenhäusler HB (2005) Erste Erfahrungen mit einem neu strukturierten psychiatrischen Konsiliardienst an einem österreichischen Universitätsklinikum. Nervenarzt 76(Suppl 1): S336

    Google Scholar 

  • Stoll C, Schelling G, Goetz AE, Kilger E, Bayer A, Kapfhammer HP, Rothenhäusler HB, Kreuzer E, Reichart B, Peter K (2000) Health-related quality of life and post-traumatic stress disorder in patients after cardiac surgery and intensive care treatment. J Thorac Cardiovasc Surg 120: 505–512

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rothenhäusler, HB., Kapfhammer, HP. Posttraumatische Belastungssymptome als Folge schwerer körperlicher Erkrankungen – eine zunehmend relevantere konsiliarpsychiatrische Herausforderung. Psychiatrie 2, 15–22 (2006). https://doi.org/10.1007/s11326-006-0014-1

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11326-006-0014-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation