Skip to main content
Log in

Goethe’s Venus: Aesthetics and Reality

  • Published:
Neophilologus Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Taking its starting point from the two versions of Goethe’s drama Stella (“Schauspiel für Liebende” 1776, “Trauerspiel” 1806), this essay argues that the figure of Venus was paradigmatic for Goethe’s aesthetic development from his years as a Stürmer und Dränger through his middle age and maturation. Three focal points of his oeuvre and activity are highlighted and analyzed as illustrative of his twofold understanding of Venus, as an aesthetic figure of beauty, and as a link to the earthy, quotidien world of love, sex and the marketing of art. The argument discusses Venus in Goethe’s “Künstler” poems and dramatic fragments as the first focal point, his aesthetic writings in Die Propyläen as the second, and the Venus depictions in his own drawings and vast art collections as the third, before arriving at a concluding summary of Goethe’s understanding of Venus and its significance for his work.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  • Apel, Helmut and Jochen Klauß. “Katalog einer Ausstellung der Nationalen Forschungs- und Gedenkstätten der klassischen deutschen Literatur in Weimar (NFG) in Zusammenarbeit mit der Präsidialabteilung der Stadt Zürich, Strauhof Zürich,” in Goethe als Sammler. Kunst aus dem Haus am Frauenplan in Weimar. Eds. Margarete Oppel, Werner Schubert. 2 November. 1989–21 January. 1990. Zürich: Strauhof/Offizin, 1989.

  • Eckardt, Dieter and Margarete Oppel, Eds. “Kostbarkeiten aus Goethes Kunstsammlung. Ausstellung der Nationalen Forschungs- und Gedenkstätten der klassischen deutschen Literatur in Weimar. DDR. Goethe-Nationalmuseum. Begleitheft und Katalog einer Ausstellung im Niederrheinischen Museum der Stadt Duisburg,” 12. Mai bis 21. Juni 1987. 11. Duisburger Akzente. Einblicke. Kunst und Kultur aus der Deutschen Demokratischen Republik. Erbe und Gegenwart. Duisburg: Stadt Duisburg, 1987.

  • Femmel Gerhard (Eds) (1958-1973) Corpus der Goethezeichnungen. Hrsg. von den Nationalen Forschungs- und Gedenkstätten der klassischen deutschen Literatur in Weimar Seemann Leipzig

    Google Scholar 

  • Gerhard Femmel (1977) Die Gemmen aus Goethes Sammlung Seemann Leipzig

    Google Scholar 

  • Femmel, Gerhard. Goethes Grafiksammlung. Die Franzosen. Katalog und Zeugnisse. Goethes Sammlungen zur Kunst, Literatur und Naturwissenschaft. Hrsg. von den Nationalen Forschungs- und Gedenkstätten der klassischen deutschen Literatur in Weimar. München: Beck, Leipzig: Seemann, 1980.

  • Gerhard Femmel Michel Christoph (Eds) (1992) Die Erotica und Priapea aus den Sammlungen Goethes. Insel Frankfurt am Main

    Google Scholar 

  • Goethe, Johann Wolfgang. in Sämtliche Werke nach Epochen seines Schaffens. Münchner Ausgabe [MA], Eds. Karl Richter, Herbert G. Göpfert, Norbert Miller and Gerhard Sauder. Vol. 1.1. Gerhard Sauder ed. München: Hanser, 1985.

  • Goethes Werke. “Hrsg. im Auftrag der Großherzogin Sophie von Sachsen.” 4 Abt., 133 (=143) vols. [Weimarer-Ausgabe, WA], Weimar: Böhlau, 1887–1919. Rpt. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 1987.

  • Simon Hornblower Spawforth Antony (1996) The Oxford Classical Dictionary EditionNumber3 Oxford University Press Oxford, New York

    Google Scholar 

  • John, David G. “A New Ending to Goethe’s Stella,” in Analagon Rationis. Festschrift für Gerwin Marahrens zum 65. Geburtstag. Eds. Marianne Henn and Christoph Lorey. Edmonton: University of Alberta, 1994. pp. 99–10. Revised, with Stefan Endres and Gabriele Franke as: “Ein neuer Schluß für Goethes ‘Stella’.” Goethe-Jahrbuch 111 (1994): 91–101.

    Google Scholar 

  • Christian Schuchardt (1976) Goethe’s Kunstsammlungen. 3 Bände in einem Band. Jena 1848–1849 Rpt. Olms Hildesheim, New York

    Google Scholar 

  • Sabine Schulze (Eds) (1994) Goethe und die Kunst Catalogue of exhibition in the Schirn Kunsthalle Hatje Stuttgart

    Google Scholar 

  • John Warrington (1961) Everyman’s Classical Dictionary. 800 B.C.–A.D 337 Dent, Dutton London, New York

    Google Scholar 

  • Winckelmann, Joachim. Geheimnis der Talismane und Amulette. Freiburg im Breisgau: H. Bauer, 1955.

  • Witte, Bernd. “Theo Buck, Hans-Dietrich Dahnke, Regine Otto and Peter Schmidt’’. Goethe Handbuch. 4 vols. in 5. Stuttgart/Weimar: Metzler, 1996–1999.

  • Konrat Ziegler Sontheimer Walter (Eds) (1975) Der kleine Pauly Lexikon der Antike auf der Grundlage von Pauly’s Realencyclopädie der Classischen Altertumswissenschaft. Drückenmüller München

    Google Scholar 

  • J. E Zimmerman (1971) Dictionary of Classical Mythology. Bantam New York

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to David G. John.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

John, D.G. Goethe’s Venus: Aesthetics and Reality. Neophilologus 89, 261–276 (2005). https://doi.org/10.1007/s11061-004-0958-6

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11061-004-0958-6

Keywords

Navigation