Skip to main content

Advertisement

Log in

Lungentransplantation

Lung transplantation

  • Weiterbildung · Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
Der Pneumologe Aims and scope

Zusammenfassung

Die Lungentransplantation ist ein Therapieverfahren für Patienten in Endstadien von Lungenerkrankungen. Häufig zugrunde liegende Krankheitsbilder sind die zystische Fibrose, die Lungenfibrose und das Lungenemphysem. Wichtige Kontraindikationen stellen unkontrollierbare Infektionsherde, schwere kardiovaskuläre Begleiterkrankungen, extremes Über- oder Untergewicht oder fortgeschrittene muskuläre Dekonditionierung dar. Potenzielle Kandidaten und das Verfahren (einseitige, doppelseitige oder Herz-Lungen-Transplantation) müssen im Sinne einer Nutzen-Risiko-Abschätzung sorgfältig ausgewählt werden. Die Langzeitergebnisse der Lungentransplantation liegen noch hinter denen der Übertragungsverfahren anderer solider Organe zurück. Nach 5 Jahren können inzwischen Überlebensraten von ca. 60% erreicht werden.

Abstract

Lung transplantation is an option for patients with end-stage pulmonary diseases without contraindications. Common underlying diseases are cystic fibrosis, idiopathic pulmonary fibrosis and emphysema. Important contraindications are uncontrollable infectious sources, severe cardiovascular problems, morbid obesity and cachexia or advanced muscular deconditioning. Selection of transplant candidates and the surgical procedure (single, double or heart-lung-transplantation) is essential to provide a reasonable risk-benefit ratio. Life expectancy after lung transplantation is still shorter than in patients with other solid organ transplantations. A 5-year survival after lung transplantation averages, in some centers, 60%.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7

Literatur

  1. Charman SC, Sharples LD, McNeil KD, Wallwork J (2002) Assessment of survival benefit after lung transplantation by patient diagnosis. J Heart Lung Transplant 21:226–232

    Google Scholar 

  2. De Perrot M, Snell G, Babcock W et al. (2004) Strategies to optimize the use of currently available lung donors. J Heart Lung Transplant 23:1127–1134

    Article  Google Scholar 

  3. Deutsche Stiftung Organtransplantation (DSO) Bericht über die Tätigkeit der Transplantationszentren 2003. http://www.dso.de/Transplantation/Transplantationszentren

  4. Fischer S, Strüber M, Simon A et al. (2001) Video-assisted minimally invasive approach in clinical bilateral lung Transplantation. J Thorac Cardiovasc Surg 122:1196–1198

    Article  Google Scholar 

  5. Galie N, Seeger W, Naeije R et al. (2004) Comparative analysis of clinical trials and evidence-based treatment algorithm in pulmonary arterial hypertension. J Am Coll Cardiol 43:S81–88

    Article  Google Scholar 

  6. Glanville AR, Estenne M (2003) Indications, patient selection and timing of referral for lung transplantation. Eur Resp J 26:1–15

    Google Scholar 

  7. Herrera JM, Keith D, McNeil KD (2001) Airway complications after lung transplantation: treatment and long-term outcome. Ann Thorac Surg 71:989–994

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Kotloff RM, Ahya, VN, Stephen W. Crawford SW (2004) Pulmonary complications of solid organ and hematopoietic stem cell transplantation. Am J Respir Crit Care Med 170:22–48

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Lands LC (1999) Maximal exercise capacity and peripheral skeletal muscle function following lung transplantation. J Heart Lung Transplant 18:113–120

    Google Scholar 

  10. Liou T et al. (2001) Survival benefit of lung transplantation among patients with cystic fibrosis. JAMA 286:2683–2689

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Meyer DM, Bennett LE, Novick RN, Hosenpud, JD (2001) Single vs bilateral, sequential lung transplantation for end-stage emphysema: influence of recipient age on survival and secondary end-points. J Heart Lung Transplant 20:935–941

    Google Scholar 

  12. Schwaiblmaier M (1999) Cardiopulmonary exercise testing before and after lung and heart-lung-transplantation. Am J Respir Crit Care Med 159:1277–1283

    PubMed  Google Scholar 

  13. Tegtbur U, Sievers C, Busse MW et al. (2004) Lebensqualität und körperliche Leistungsfähigkeit bei Patienten nach Lungentransplantation. Pneumologie 58:72–78

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Trulock EP, Edwards, LB, Taylor DO et al. (2004) The registry of the International Society for Heart and Lung Transplantation: Twenty-first Official Adult Lung and Heart-Lung Transplant Report—2004. J Heart Lung Transplant 23:804–815

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Gottlieb.

Electronic Supplementary Material

dltx_stenose_bim_oli.mpg (1.9 MB)

2. DLTX Stenosen Bim nach Dil Nach Ballondilatation (10 mm) in flexibler Bronchoskopie Rekanalisierung des Bronchus intermedius, Schleimhauteinrisse medial und lateral. Nach Rezidivstenose wurde später an gleicher Stelle ein Nitinol-Stent implantiert (hier nicht abgebildet)

dltx_stenose_bim_nach_dil.mpg (2.1 MB)

dltx_stenose_oli_nach_dil.mpg (1.8 MB)

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Gottlieb, J., Simon, A. & Welte, T. Lungentransplantation. Pneumologe 2, 131–142 (2005). https://doi.org/10.1007/s10405-005-0030-7

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10405-005-0030-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation