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Das retrocavale extraadrenale Phäochromozytom als Zufallsbefund

An incidental finding of retrocaval extraadrenal pheochromocytoma

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Zusammenfassung

Im Rahmen der Abklärung eines 71- jährigen Patientens mit therapierefraktärer Hypertonie auf sekundäre Formen wurde eine extraadrenale Raumforderung gefunden. Nach weiterführender Bildgebung und biochemischer Abklärung wurde ein extraadrenales Phäochromozytom diagnostiziert, welches nach Alpha-Rezeptorblockade über einen posterioren Zugang laparoskopisch entfernt werden konnte. Das Phäochromozytom ist mit einer Inzidenz von 1–2 von 100.000 ein seltener katecholamin-produzierender Tumor. In etwa 1–25 % ist er extraadrenal lokalisiert. Zur Diagnosesicherung sollten die Hormonaktivität mittels Katecholaminbestimmung im Harn bzw. Plasma sowie eine Bildgebung erfolgen. Nach Blockade mit einem Alpha-Blocker stellt die komplette chirurgische Resektion die Therapie der Wahl dar.

Abstract

As part of diagnostic work-up of a 71-year-old patient with resistant hypertension, a extraadrenal mass was found. After further imaging and biochemical evaluation an extraadrenal pheochromocytoma was diagnosed and after alpha-receptor blockade was removed via posterior approach laparoscopically in the course. The pheochromocytoma is a rare catecholamine-producing tumor with an incidence of 1–2 per 100 000. In about 1–25 % it is located extraadrenal. Establishing the diagnosis is dependent on the demonstration of significant catecholamine excess. Afterwards imaging with CT or MRI should be performed. After administration of alpha-blockers, the complete surgical resection is the treatment of choice.

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Literatur

  1. Yeo H, Roman S. Pheochromocytoma and functional paraganglioma. Curr Opin Oncol. 2005;17(1):13–8.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Bravo EL, Tagle R. Pheochromocytoma: state-of-the-art and future prospects. Endocr Rev. 2003;24(4):539–53.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Benn DE, Robinson BG. Genetic basis of phaeochromocytoma and paraganglioma. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab. 2006;20(3):435–50.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Ilias I, Pacak K. Current approaches and recommended algorithm for the diagnostic localization of pheochromocytoma. J Clin Endocrinol Metab. 2004;89(2):479–91.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Lenders JW, Eisenhofer G, Mannelli M, Pacak K. Phaeochromocytoma. Lancet. 2005;366(9486):665–75.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Mannelli M, Ianni L, Cilotti A, Conti A. Pheochromocytoma in Italy: a multicentric retrospective study. Eur J Endocrinol. 1999;141(6):619–24.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Plouin PF, Degoulet P, Tugaye A, Ducrocq MB, Menard J. [Screening for phaeochromocytoma: in which hypertensive patients? A semiological study of 2585 patients, including 11 with phaeochromocytoma (author’s transl)]. Nouv Presse Med. 1981;10(11):869–72.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Adler JT, Mack E, Chen H. Isolated adrenal mass in patients with a history of cancer: remember pheochromocytoma. Ann Surg Oncol. 2007;14(8):2358–62.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Lenders JW, Pacak K, Walther MM, Linehan WM, Mannelli M, Friberg P, et al. Biochemical diagnosis of pheochromocytoma: which test is best? JAMA. 2002;287(11):1427–34.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Gonsior A, Pfeiffer H, Fuhrer D, Liatsikos E, Schwalenberg T, Stolzenburg JU. [Adrenal tumors. Principles of diagnostics and operative treatment]. Urologe A. 2010;49(5):659–68; (quiz 69–70).

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Baba S, Miyajima A, Uchida A, Asanuma H, Miyakawa A, Murai M. A posterior lumbar approach for retroperitoneoscopic adrenalectomy: assessment of surgical efficacy. Urology. 1997;50(1):19–24.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Janetschek G, Finkenstedt G, Gasser R, Waibel UG, Peschel R, Bartsch G, et al. Laparoscopic surgery for pheochromocytoma: adrenalectomy, partial resection, excision of paragangliomas. J Urol. 1998;160(2):330–4.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Kimura N, Watanabe T, Noshiro T, Shizawa S, Miura Y. Histological grading of adrenal and extra-adrenal pheochromocytomas and relationship to prognosis: a clinicopathological analysis of 116 adrenal pheochromocytomas and 30 extra-adrenal sympathetic paragangliomas including 38 malignant tumors. Endocr Pathol. 2005;16(1):23–32.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Amar L, Servais A, Gimenez-Roqueplo AP, Zinzindohoue F, Chatellier G, Plouin PF. Year of diagnosis, features at presentation, and risk of recurrence in patients with pheochromocytoma or secreting paraganglioma. J Clin Endocrinol Metab. 2005;90(4):2110–6.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Katharina Maria Bretterbauer MD.

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Bretterbauer, K.M., Colleselli, D., Magdy, A. et al. Das retrocavale extraadrenale Phäochromozytom als Zufallsbefund. Wien Med Wochenschr 165, 406–409 (2015). https://doi.org/10.1007/s10354-015-0374-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-015-0374-5

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