Zusammenfassung
Grundlagen
Das Erstellen guter Arztbriefe macht vor allem Berufsanfängern Schwierigkeiten. Seit fünf Jahren lehren wir das Verfassen von Arztbriefen im vierten Studienjahr. Ziel ist es, unseren Studenten den Start in die klinische Arbeit zu erleichtern und ihnen gleichzeitig ein Schema an die Hand zu geben, sich Krankengeschichten besser zu merken. Zwei Jahre nach der Übung baten wir unsere Absolventen, die Übung hinsichtlich ihres Lerneffektes und klinischen Nutzens zu bewerten.
Methoden
Insgesamt 1228 Studenten im vierten Studienjahr verfassten nach entsprechender Anleitung einen Arztbrief über einen von ihnen im Blockpraktikum Innere Medizin mitbetreuten Patienten. Alle Arztbriefe wurden von jeweils einem Oberarzt gelesen, kommentiert und benotet. 310 Absolventen wurden 2 Jahre später gebeten, die Übung über einen online-Fragebogen zu evaluieren.
Ergebnisse
106 (34 %) der eingeladenen Absolventen nahmen an der Umfrage teil. Die Beurteilung der Übung war sehr divergent. Tendenziell stimmten die Befragten zu, dass es sich um einen wichtigen Baustein im Studium handele und sie Krankengeschichten nun besser aufarbeiten könnten. Einen praktischen Nutzen für die Stationsarbeit konnten sie mehrheitlich aber nicht erkennen. Die in der Übung schlechteren Studenten fanden ihre Note weniger zutreffend als die besseren.
Schlussfolgerungen
Obwohl das Hauptziel der Übung aus Sicht der befragten Absolventen nicht erreicht wurde, ergab sich eine tendenziell positive Bewertung. Probleme dieser Übung liegen in dem erheblichen Korrekturaufwand und dem eher entmutigenden Effekt von Noten auf die Studenten, die noch Schwierigkeiten mit der Aufgabe hatten.
Summary
Background
Preparing high quality discharge summaries is difficult for first year residents. For 5 years we have been training fourth year students how to write discharge summaries. Our goal is to facilitate the students’ start into clinical work. Moreover, we intend to provide the students with a scheme to better memorize patients’ histories. Two years after the tutorial the graduates were asked to evaluate the tutorial and to comment on its learning effects.
Methods
A total of 1228 fourth year students wrote a discharge summary on a patient in whose care the specific student was involved during his or her training in internal medicine. All summaries were read, commented on and graded by a consultant. Two years after the tutorial 310 graduates were invited to complete an online survey on this tutorial.
Results
106 (34 %) of all invited graduates completed the survey. The opinions on the tutorial greatly differed. In principal the students agreed that the tutorial was an important part of medical training and helped to better structure patients' medical data. The majority of the surveyed graduates, however, were not convinced of its practical usefulness for daily work. The students with the poorer grading found their grade less appropriate than the students with the better grading.
Conclusions
Though our main goal could not be achieved in the view of the graduates, the overall opinion was rather positive. Problems with this kind of tutorial lay in the enormous effort of correction and in the discouraging effect of grading on the students with difficulties in the task.
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Literatur
Semler P. Ende gut – Epikrise gut. Dtsch Arztebl. 1999;96:A2885–90.
Unnewehr M, Schaaf B, Friedrichs H. Die Kommunikation optimieren. Dtsch Arztebl. 2013;110:A1672–6.
Kripalani S, LeFevre F, Phillips CO, et al. Deficits in communication and information transfer between hospital-based and primary care physicians: implications for patient safety and continuity of care. JAMA. 2007;297:831–41.
Hesselink G, Schoonhoven L, Barach P, et al. Improving patient handovers from hospital to primary care: a systematic review. Ann Intern Med. 2012;157:417–28.
Macaulay EM, Cooper GG, Engeset J, et al. Prospective audit of discharge summary errors. Br J Surg. 1996;83:788–90.
Wilson S, Ruscoe W, Chapman M, et al. General practitioner-hospital communications: a review of discharge summaries. J Qual Clin Pract. 2001;21:104–8.
van Walraven C, Taljaard M, Bell CM, et al. A prospective cohort study found that provider and information continuity was low after patient discharge from hospital. J Clin Epidemiol. 2010;63:1000–10.
Legault K, Ostro J, Khalid Z, et al. Quality of discharge summaries prepared by first year internal medicine residents. BMC Med Educ. 2012;12:77.
Flyer B, Rubenstein LZ, Robbins AS, et al. An intervention to improve the hospital discharge summary. J Med Educ. 1988;63:407–9.
Myers JS, Jaipaul CK, Kogan JR, et al. Are discharge summaries teachable? The effects of a discharge summary curriculum on the quality of discharge summaries in an internal medicine residency program. Acad Med. 2006;81(10 Suppl):5–8.
Key-Solle M, Paulk E, Bradford K, et al. Improving the quality of discharge communication with an educational intervention. Pediatrics. 2010;126:734–9.
Bischoff K, Goel A, Hollander H, et al. The Housestaff Incentive Program: improving the timeliness and quality of discharge summaries by engaging residents in quality improvement. BMJ Qual Saf. 2013;22:768–74.
Axon RN, Penney FT, Kyle TR, et al. A hospital discharge summary quality improvement program featuring individual and team-based feedback and academic detailing. Am J Med Sci. 2014;347:472–7.
Coit MH, Katz JT, McMahon GT. The effect of workload reduction on the quality of residents’ discharge summaries. J Gen Intern Med. 2011;26:28–32.
Touchie C, De Champlain A, Pugh D, et al. Supervising incoming first-year residents: faculty expectations versus residents' experiences. Med Educ. 2014;48:921–9.
Greysen SR, Schiliro D, Curry L, et al. “Learning by doing”–resident perspectives on developing competency in high-quality discharge care. J Gen Intern Med. 2012;27:1188–94.
Bloom BS, Madaus GF, Hastings JT. Evaluation to improve learning. New York: Mcgraw-Hill; 1981.
Turner SR, de Gara CJ. Medical students and recent graduates may disagree on the importance of procedural skills education. Med Teach. 2010;32:182.
Weitz G, Twesten C, Hoppmann J, et al. Differences between students and physicians in their entitlement towards procedural skills education–a needs assessment of skills training in internal medicine. GMS Z Med Ausbild. 2012;29:Doc07.
Noel GL, Herbers JE, Jr., Caplow MP, et al. How well do internal medicine faculty members evaluate the clinical skills of residents? Ann Intern Med. 1992;117:757–65.
van Walraven C Rokosh E. What is necessary for high-quality discharge summaries? Am J Med Qual. 1999;14:160–9.
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Weitz, G., Friederichs, H., Twesten, C. et al. Curriculare Übung zum Verfassen von Arztbriefen im vierten Jahr des Medizinstudiums – Einschätzungen der Teilnehmer nach zwei Jahren. Wien Med Wochenschr 165, 86–90 (2015). https://doi.org/10.1007/s10354-015-0345-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-015-0345-x