Summary
Severe dyspnoea is the most threatening symptom of the dying and one of the main reasons for undesirable hospitalisation in end of life. Especially in home care there is a need for a noninvasive, safe and highly effective method for symptom control. Fentanyl is an appropriate drug because of its fast onset and short duration of action. Since 2003 medicated the Palliative Net Easthessia (PNO) more than 600 home care patients with nasal Fentanyl (naF). The method is simple and the user should bear in mind that the substance is highly effective. Both physician and pharmacist should inform themselves adequately before the first use about the basics of the manufacturing and use. Two typical case reports will be shown. Clinical experience let us assume that intranasal administration against dyspnoea is not inferior to the intravenous symptom control. In ambulant care caused by the use of the caring relatives or the patients themselves non-invasivity is a great advantage. Prospective studies are in need to prove the method.
Zusammenfassung
Schwere Atemnot ist das bedrohlichste Symptom Sterbender und einer der häufigsten Gründe unerwünschter Krankenhauseinweisungen am Lebensende [1]. Besonders in der häuslichen Umgebung wäre eine nicht invasive, sichere und hocheffektive Methode zur Kontrolle der Dyspnoe erwünscht. Fentanyl scheint wegen seines schnellen und effizienten Wirkungseintritts zur Behandlung der Dyspnoe besonders geeignet zu sein. Seit 2003 hat das PalliativNetz Osthessen (PNO) über 600 Patienten im ambulanten Bereich mit nasalem Fentanyl (naF) versorgt. Die Anwendung von naF ist sehr einfach, die Anwender sollten aber vor Augen haben, dass man mit der Reinsubstanz eines hocheffektiven Analgetikums behandelt. Sowohl Ärzte als auch Apotheker müssen sich vor den ersten Anwendungen ausreichend über die Grundlagen der Herstellung und Anwendung informieren. Hierzu werden zwei typische Fälle aus der Praxis vorgestellt. Die klinische Erfahrung lässt vermuten, dass die intranasale Anwendung bei akuter Dyspnoe der intravenösen Symptomkontrolle nicht unterlegen ist. Im ambulanten Setting mit der Anwendung durch den Patienten selber oder pflegende Angehörige, ist die Nicht-Invasivität somit ein großer Gewinn für die Therapie. Prospektive Studien hierzu sind notwendig um die Methode zu überprüfen.
Similar content being viewed by others
Literatur
Kern M, Ostgathe E, Wessel H. Ambulante palliative Betreuung in Bonn – Einflussfaktoren auf eine stationäre Einweisung am Lebensende. Z f Palliativmedizin, 8: 155–161, 2007
Jennings AL, Davies AN, Higgins JP, Broadley K. Opioids for the palliation of breathlessness in terminal illness. [Review] [70 refs]. Cochrane Database of Systematic Reviews (4):CD002066, 2001
Abernethy AP CD, Frith P, Fazekas BS, McHugh A, Chuong B. Randomised, double blind, placebo controlled crossover trial of sustained release morphine for the management of refractory dyspnoea. BMJ, 327: 523–528, 2003
Qaseem A, Snow V, Shekelle P, Casey D, Cross T, Owens D. Evidence-based interventions to improve the palliative care of pain, dyspnea, and depression at the end of life: a clinical practice guideline from the American College of Physicians. Ann Intern Med, 148: 141–146, 2008
Burburan SM. Effect of nebulized fentanyl in patients with refractory dyspnea. Vortrag EAPC, Wien, 2009
Sitte T, Bausewein C. Intranasal fentanyl for episodic breathlessness. J Pain Symptom Manage, 36: 3–6, 2008
Clemens KE, Klaschik E. Diagnostik und Therapie der Atemnot in der Palliativmedizin. Z Palliativmed, 8: 141–154, 2007
Coyne PJ, Viswanathan R, Smith TJ. Nebulized fentanyl citrate improves patients' perception of breathing, respiratory rate, and oxygen saturation in dyspnea. J Pain Symptom Manage, 23: 157–160, 2002
Benitez-Rosario MA, Martin AS, Feria M. Oral transmucosal fentanyl citrate in the management of dyspnea crises in cancer patients. J Pain Symptom Manage, 30: 395–397, 2005
Arzneimittelkommission d. Deutschen Apotheker. Neues Rezeptur-Formularium (NRF). Eschborn, Govi-Verlag. ISBN-10: 3774100101
Dale O, Hjortkjaer R, Kharasch ED. Nasal administration of opioids for pain management in adults. Acta Anaesthesiol Scand, 46(7): 759–770, 2002
Zeppetella G. An assessment of the safety, efficacy, and acceptability of intranasal fentanyl citrate in the management of cancer-related breakthrough pain: a pilot study. J Pain Symptom Manage, 20: 253–258, 2000
Sarkar MA. Drug metabolism in the nasal mucosa. Pharm Res, 9: 1–9, 1992
Takala A, Kaasalainen V, Seppala T, Kalso E, Olkkola KT. Pharmacokinetic comparison of intravenous and intranasal administration of oxycodone. Acta Anaesthesiol Scand, 41: 309–312, 1997
Eriksen J, Jensen NH, Kamp-Jensen M, Bjarno H, Friis P, Brewster D. The systemic availability of buprenorphine administered by nasal spray. J Pharm Pharmacol, 41: 803–805, 1989
Striebel HW, Kramer J, Luhmann I, Rohierse-Hohler I, Rieger A. [Pharmacokinetics of intranasal Fentanyl.]. Schmerz, 7: 122–125, 1993
Lim S, Paech MJ, Sunderland B, Robert MJ, Banks SL, Rucklidge MWM. Pharmacokinetics of nasal fentanyl. J Pharm Pract Res, 33(1): 59–63, 2003
Dale O, Hjortkjaer R, Kharasch ED. Nasal administration of opioids for pain management in adults. Acta Anaesthesiol Scand, 46: 759–770, 2002
Striebel HW, Koenigs D, Kramer J. Postoperative pain management by intranasal demand-adapted fentanyl titration. Anesthesiology, 77: 281–285, 1992
Zeppetella G. An assessment of the safety, efficacy, and acceptability of intranasal fentanyl citrate in the management of cancer-related breakthrough pain: a pilot study. J Pain Symptom Manage, 20: 253–258, 2000
Sitte T, Bausewein C. Intranasal fentanyl for episodic breathlessness. J Pain Symptom Manage, 36: 3–6, 2008
Christrup LL, Foster D, Popper LD, Troen T, Upton R. Pharmacokinetics, efficacy, and tolerability of fentanyl following intranasal versus intravenous administration in adults undergoing third-molar extraction: A randomized, double-blind, double-dummy, two-way, crossover study. Clin Ther, 30: 469–481, 2008
Portenoy R, Wallace M, Taylor D, Rauck R, Galan V, Burton A, on behalf of the Fentanyl Nasal Spray Study 043 Investigators Group. Fentanyl Pectin Nasal Spray (FPNS) with PecSys®: efficacy, tolerability and onset of action in the treatment of Breakthrough Cancer Pain (BTCP). Posterbeitrag, Jahrestagung APS 5/2009
George R, Regnard C. Lethal opioids or dangerous prescribers. Pall Med, 21: 77–80, 2007
Clemens K, Klaschik E. Sauerstoffinsufflation versus Opiodapplikation bei Dyspnoe. Posterbeitrag. Palliativkongress 2008, Wiesbaden
Wiese C, Bartels U, Nauck F, Graf B, Hanekop G. Notärztliche Behandlung von Palliativpatienten im weit fortgeschrittenen Krankheitsstadium mit Dyspnoe. Posterbeitrag, Palliativkongress 2008, Wiesbaden
Kern M, Ostgathe E, Wessel H. Ambulante palliative Betreuung in Bonn – Einflussfaktoren auf eine stationäre Einweisung am Lebensende. Z f Palliativmedizin, 8: 155–161, 2007
Waldvogel HH. Analgetika, Antinozizeptiva, Adjuvantien. Handbuch für die Schmerztherapie. Springer, Berlin Heidelberg New York, 2004
Produktinformation, Beipackzettel Durogesic®, 2008
Produktinformation, Beipackzettel Actiq®, 2008
Produktinformation, Beipackzettel Abstral®, 2009
Produktinformation, Beipackzettel Effentora®, 2009
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Sitte, T. Nasale Anwendung von Fentanylzitrat zur Kupierung von Atemnot in der Palliativversorgung – Überblick und Fallbeispiel. Wien Med Wochenschr 159, 566–570 (2009). https://doi.org/10.1007/s10354-009-0724-2
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-009-0724-2