Skip to main content
Log in

Psychometrische Tests bei primärem Raynaud-Phänomen – Untersuchungsergebnisse an einem Tiroler Patientenkollektiv

Psychometric investigation of Tyrolean patients with primary Raynaud's phenomenon

  • Themenschwerpunkt
  • Published:
Wiener Medizinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Summary

Primary Raynaud's phenomenon (PRP) is provoked by digital vasospasm induced by cold and emotional strain. By use of established psychometric test instruments (Freiburger Aggressionsfragebogen (FAF), Fragebogen zur Abschätzung psychosomatischen Krankheitserlebens (FAPK), Stressverarbeitungsfragebogen (SVF 120)) we examined the patients' ways of dealing with aggression and distress as well as their experience of psychosomatic illness. In all psychometric tests performed there were no statistically significant differences between the patients and the controls, indicating that patients with PRP depict no specific ways of dealing with aggression and distress, and do not experience psychosomatic illness. The subgroup of patients with affective disorders and the subgroup of patients with impaired psychological well-being, displayed a 'depressive style' of dealing with life events. Patients with major physical complaints of symptoms of Raynaud's phenomenon showed either an inability or a propensity to deny aggression. Patients with impaired psychological well-being tended to complain more often about severe physical symptoms associated with Raynaud's phenomenon. Psychometric testing in patients with primary Raynaud's phenomenon cannot be recommended without additional psychiatric diagnostic. In patients with primary Raynaud's phenomenon and psychiatric comorbidity psychometric testing can additionally provide useful clinical information.

Zusammenfassung

Das primäre Raynaud-Phänomen wird durch Vasospasmen der akralen Gefäße hervorgerufen, die überwiegend durch Kälte oder emotionalen Stress induziert werden. Ziel unserer Untersuchung war es, an einer gut selektionierten Patientengruppe durch etablierte psychometrische Testverfahren (Freiburger Aggressionsfragebogen (FAF), Fragebogen zur Abschätzung psychosomatischen Krankheitserlebens (FAPK), Stressverarbeitungsfragebogen (SVF 120)) Erkenntnisse zum Umgang dieser Patienten mit Aggression und Stress zu gewinnen und zu klären, ob bei ihnen ein psychosomatisches Krankheitserleben vorliegt. In keinem der durchgeführten psychometrischen Testverfahren konnten signifikante Unterschiede zwischen den Eichstichproben dieser Tests und der Gesamtgruppe der Patienten gefunden werden. Während sich in der Untergruppe der Raynaud-Patienten mit schlechtem seelischen Befinden Hinweise für ein depressives Krankheitserleben feststellen ließen, fand sich bei Patienten mit starker körperlicher Beeinträchtigung durch das Raynaud-Phänomen eine Verleugnung bzw. Unfähigkeit zu aggressivem Verhalten. Patienten mit schlechtem seelischem Befinden zum Untersuchungszeitpunkt klagten häufiger über eine schwere körperlicher Beeinträchtigung durch das Raynaud-Phänomen. Die Durchführung der beschriebenen psychometrischer Testverfahren bei Patienten mit primärem Raynaud-Phänomen ohne begleitende psychiatrische Diagnostik ist nicht sinnvoll. Bei Patienten mit primärem Raynaud-Phänomen und psychiatrischer Komorbidität hingegen können sich durch das Hinzuziehen psychometrischer Testverfahren wichtige klinische Zusatzinformationen ergeben.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Raynaud M (1862) De l'asphyxie locale et de la gangrène symétrique des extrémités. Paris 1862. Übersetzung von Heribert Marx, Darmstadt und Robert Stemmer, Strasbourg. Deutsche Gesellschaft für Angiologie (Hrsg) Darmstadt 1994

  • Heidrich H (1993) Das Raynaud-Syndrom. Definition, Klinik, Diagnostik, Therapie. Dtsch Arztebl 90: B2437–B2442

    Google Scholar 

  • Heidrich H (1998) Raynaud-Syndrom. Pathogenese, Klinik und Diagnostik. In: Amendt K, Diehm C (Hrsg) Handbuch akrale Durchblutungsstörungen. Johann Ambrosius Barth Verlag, Heidelberg Leipzig: S21–S34

    Google Scholar 

  • Block JA, Sequeira W (2001) Raynaud's phenomenon. Lancet 357: 2042–2048

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gasser P, Flammer J, Guthauser U, Mahler F (1990) Do vasospasms provoke ocular diseases? Angiology 41: 213–220

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Leppert J, Åberg H, Ringqvist I, Sörensson S (1987) Raynaud's phenomenon in a female population: prevalence and association with other conditions. Angiology 38: 871–877

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Miller D, Waters DD, Warnica W, Szlachcic J, Kreeft J, Théroux P (1981) Is variant angina the coronary manifestation of a generalized vasospastic disorder? N Engl J Med 304: 763–766

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Brand FN, Larson MG, Kannel WB, McGuirk JM (1997) The occurrence of Raynaud's phenomenon in a general population: the Framingham Study. Vasc Med 2: 296–301

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Gelber AC, Wigley FM, Stallings RY, Bone LR, Barker AV, Baylor I, Harris CW, Hill MN, Zeger SL, Levine DM (1999) Symptoms of Raynaud's phenomenon in an inner-city African-American community: prevalence and self-reported cardiovascular comorbidity. J Clin Epidemiol 52: 441–446

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Montiel I, Asensio M, Diaz C, Galiano L, Martin R, Matias-Guiu J (1995) La prevalencia de antecendentes de enfermedad cardiovascular en los pacientes con migraña. Rev Neurol (Barc) 23: 743–748

    CAS  Google Scholar 

  • Weigel I, Klein-Weigel P, Kinzl J, Biebl W, Fraedrich G, Heidrich H (2005) Psychiatrische untersuchungen bei Tiroler Patienten mit primärem Raynaud-Phänomen. Wien Med Wochenschr 155 (17–18): 416–421

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Merikangas KR, Angst J, Isler H (1990) Migraine and psychopathology. Results of the Zurich cohort study of young adults. Arch Gen Psychiatry: 849–853

  • Hampel R, Selg H (1975) FAF. Fragebogen zur Erfassung von Aggressivitätsfaktoren. Handanweisung. Hogrefe Verlag für Psychologie, Göttingen Toronto Zürich

  • Koch C (1996) FAPK. Fragebogen zur Abschätzung psychosomatischen Krankheitsgeschehens. Theoretische Grundlagen und Handanweisung. Beltz-Test-Verlag, Göttingen

  • Janke W, Erdmann G, Kallus KW, Boucsein W (1997) Stressverarbeitungsfragebogen SVF 120. Kurzbeschreibung und grundlegende Kennwerte. Hogrefe Verlag für Psychologie, Göttingen Bern Toronto Seattle

  • Mikrozensus (2001) Jahresergebnisse. Herausgeber Statistik Austria, Wien 2002, S 18 ff sowie vorläufige Ergebnisse der Pressekonferenz vom 14.11.2001

  • Marty P, M'Uzan MD de (1978) Das operative Denken ("Pensée opératoire"). Psyche 32: 974–984

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Freedman RR, Ianni P (1983) Role of cold and emotional stress in Raynaud's disease and scleroderma. Brit Med J 287: 1499–1502

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Freedman RR, Ianni P, Ettedgui W, Pohl R, Rainey JM (1984) Psychophysiological factors in panic disorder. Psychopathology 17(Suppl 1): 66–73

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Freedman RR, Ianni P (1985) Effects of general and thematically relevant stressors in Raynaud's disease. J Psychosom Res 29: 275–280

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Graham DT (1955) Cutaneous vascular reactions in Raynaud's disease and in states of hostility, anxiety, and depression. Psychosom Med 17: 200–206

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Consoli S, Bayle O, Baudin M, Fiessinger JN, Vayssairat M, Housset E (1986) Évaluation clinique de la personnalité des patients présentant un phénomene de Raynaud. Psychiatrie et Psychobiologie 4: 288–297

    Google Scholar 

  • Bayle O, Consoli SM, Baudin M, Vayssairat M, Fiessinger JN, Housset E (1990) Phénomène de Raynaud idiopathique et secondaire. Approche psychosomatique comparative. Presse med 19: 741–745

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Brandmair H (1990) Psychosomatische und psychometrische Untersuchungen bei primärem Raynaud-Syndrom. Diplomarbeit, Ludwig-Maximilians-Universität, Fakultät für Psychologie und Pädagogik, München, S17–S19, 32–40, 82–89

  • Heidrich H, Wilke-Burger H, Moldenhauer U (1978) Psychiatrische und testpsychologische Untersuchungen bei Raynaud-Syndromen. Dtsch Med Wochenschr 103: 1338–1341

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Iris Weigel.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Weigel, I., Klein-Weigel, P., Kinzl, J. et al. Psychometrische Tests bei primärem Raynaud-Phänomen – Untersuchungsergebnisse an einem Tiroler Patientenkollektiv. Wien Med Wochenschr 156, 574–582 (2006). https://doi.org/10.1007/s10354-006-0338-x

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-006-0338-x

Keywords

Schlüsselwörter

Navigation