Summary
BACKGROUND: Hypertension is a leading cause of cardiovascular diseases. To evaluate sex-specific differences in the prescription pattern of antihypertensive therapy, registry data from the regional health insurance fund "Burgenländische Gebietskrankenkasse" (BGKK) were analyzed. MATERIAL AND METHODS: In a retrospective cross sectional cohort study data from 41499 individuals covered by the BGKK in 2003, and who had been treated with cardiovascular drugs were analyzed. Data were evaluated according to drug classifications. RESULTS: Among subjects treated with cardiovascular medication 38.3 % were males and 61.7 % females. The drug classes acting on the renin-angiotensin-system were prescribed more frequently than β-blockers, calcium channel blockers, diuretics and antihypertensives. Women were treated more often with diuretics and β-blockers, whereas men received more antihypertensives and drugs acting on the renin angiotensin system (p < 0.01 between groups of sexes). CONCLUSION: Sex-specific differences exist regarding the prevalence of antihypertensive drug prescriptions between men and women. Further, the prescription pattern of equivalently effective medications differs between sexes.
Zusammenfassung
HINTERGRUND DER STUDIE: Die arterielle Hypertonie ist ein wichtiger Risikofaktor kardiovaskulärer Erkrankungen. In der vorliegenden Studie wurden geschlechtsspezifische Unterschiede bei der Verschreibung antihypertensiver Medikamente mittels Abrechnungsdaten der Burgenländischen Gebietskrankenkasse (BGKK) untersucht. MATERIAL UND METHODEN: In einer retrospektiven Querschnittsstudie wurde die Verschreibung von Herz-Kreislaufmedikamenten aus dem Jahr 2003 an 41.499 Anspruchsberechtigte der BGKK erhoben. Die Daten wurden nach Substanzklassen analysiert. ERGEBNISSE: In dem erhobenen Kollektiv mit Herz-Kreislaufmedikamenten waren 38,3 % Männer und 61,7 % Frauen. Die Substanzklassen Mittel mit Wirkung auf das Renin-Angiotensin-System wurden häufiger verschrieben als β-Adrenozeptor-Antagonisten, Calciumkanalblocker, Diuretika und Antihypertonika. Frauen erhielten häufiger Diuretika und β-Adrenozeptor-Antagonisten als Männer, denen vermehrt Antihypertonika und Mittel mit Wirkung auf das Renin-Angiotensin-System verordnet wurden (p < 0,01 zwischen den Gruppen). SCHLUSSFOLGERUNG: Geschlechtsspezifische Unterschiede bestehen in der Häufigkeit der Verordnung von Herz-Kreislaufmedikamenten an Frauen sowie in der Wahl der Substanzklasse antihypertensiv gleichwertiger Medikamente.
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Literatur
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Pühringer, P., Gouya, G., Reichardt, B. et al. Geschlechtsspezifische medikamentöse Therapie der Hypertonie. Wien Med Wochenschr 156, 498–500 (2006). https://doi.org/10.1007/s10354-006-0334-1
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