Skip to main content
Log in

Therapiekonzepte bei fortgeschrittenen Larynxkarzinomen in Hinblick auf die Lebensqualität der betroffenen Patienten

Therapy options of advanced laryngeal carcinomas with regard to the quality of life of the patients

  • Fallberichte / Case Reports
  • Published:
Wiener Medizinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Summary

Advanced laryngeal carcinomas are in most cases still associated with a very poor prognosis and highly reduced quality of life. This case report shows the various and severe complications that occurred after a total laryngectomy in spite of intensive medical treatment. Currently the development and introduction of new organ preserving procedures in advanced laryngeal cancer, without a loss of the prognostical outcome, represents one of the most up to date clinical oncological fields of research in head and neck cancer. This case report critically scrutinizes the current options of therapy available for patients suffering from advanced laryngeal carcinomas, as it is essential in the author's opinion that the decision on treatment is made within the scope of an intensive interdisciplinary strategy of therapy, and is reached by including all possible options available in order to achieve the best possible quality of life for the patients.

Zusammenfassung

Auch heute gehen fortgeschrittene Larynxkarzinome in den meisten Fällen mit einer sehr schlechten Prognose und einer hochgradig eingeschränkten Lebensqualität der Patienten einher. Die vorliegende Fallstudie beschreibt die vielfältigen und schwerwiegenden Komplikationen nach Durchführung einer totalen Laryngektomie, trotz intensiver medizinischer Betreuung. Die Entwicklung und Einführung neuer organerhaltender Verfahren bei fortgeschrittenen Larynxkarzinomen, ohne Einbußen für das onkologisch- prognostische Ergebnis, stellen gegenwärtig eines der aktuellsten klinisch onkologischen Forschungsgebiete bei den Kopf- Halstumoren dar. Anhand des vorliegenden Patientenbeispiels werden die aktuellen Therapiemöglichkeiten bei Patienten mit fortgeschrittenem Larynxkarzinom kritisch hinterfragt. Nach Meinung der Autorin ist es zur Erzielung der besten Lebensqualität der Patienten erforderlich, die Wahl der Therapie im Rahmen einer intensiven interdisziplinären Therapieplanung unter Einbeziehung aller zur Verfügung stehenden Therapieoptionen zu treffen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  • Correa A, Burkey B (1999) Current Options in Management of Head And Neck Cancer Patients. Medical clinics of North America 83: 235–246

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Werner J, Engenhart-Cabillic R (2005) Kehlkopfkrebs-Diagnostik und Therapie im Wandel der Zeit. Hessisches Ärzteblatt 2: 122–127

    Google Scholar 

  • Burian M, Selzer E, Kornek G (2002) Fortschritte in der Behandlung von HNO- Tumoren. Onkologie 25: 26–30

    Article  Google Scholar 

  • Deutsche Krebsgesellschaft AMWF- online Leitlinien Onkologie Deutsche Krebsgesellschaft (2003) Karzinome des oberen Aerodigestivtraktes. Interdisziplinäre kurzgefasste Leitlinien der deutschen Krebsgesellschaft und ihrer Arbeitsgemeinschaften für Hals-Nasen- Ohren- Heilkunde Kopf- und Halschirurgie und der deutschen Gesellschaft für Mund- Kiefer- und Gesichtschirurgie 3: http://www.uni-duesseldorf.de/WWW/AWMF/II/032–031.htm

  • Jakse R, Vinzenz K, Auberger Th, Beck-Managetta J. (1999) Kopf/Hals Malignome, Malignome des Larynx und Hypopharynx. Österreichische Gesellschaft für Chirurgische Onkologie: http://www.aco.at/manual/kopfhals/kap_I.html

  • Dietz A, Kortmann R (2004) Kehlkopfkrebs – Wandel der onkologischen Strategie in Richtung Organerhalt. Ärzteblatt Sachsen 11: 520–525

    Google Scholar 

  • Bausewein C (2003) Betreuung von Patienten mit HNOTumoren in der letzten Lebensphase. Manual Kopf-Hals-Malignome. Tumorzentrum München und W. Zuckerschwerdt Verlag München, S83–S93

    Google Scholar 

  • Survival Larynxkarzinom, deutsche Krebsgesellschaft eV.

  • Koscielny S, Beleites E, Schumann D (2000) Indikation zur palliativen Kopf-Hals-Tumorchirurgie. Zeitschrift für Palliativmedizin http://www.thieme.de/abstracts/palliativmedizin/abstracts2000/daten/f6_5.html

  • Walz A, Bausewein C, Kuprella T, Wollenberg B (2004) Palliativmedizinische Betreuung von Patienten mit Kopf-Hals-Tumoren. Georg Thieme, Stuttgart New York

    Google Scholar 

  • Horiot J (1998) Controlled clinical trials of hyperfractionated and accelerated radiotherapy in otorhinolarynologic cancers. Bull Acad Natl Med 182: 1247–1260

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Horiot J, Bontemps P, van den Bogaert W, Le Fur R (1997) Accelerated fractionation (AF) compared to conventional fraction (CF) improves loc-regional control in the radiotherherapy of advanced head and neck cancers: results of the EORTC 22851 randomized trial. Radiother Oncol: 111–121

  • Kies M, Haraf D, Athanasiadis I, Kozloff M (1998) Induction Chemotherapy Followed by Concurrent Chemoradiation for Advanced Head and Neck Cancer: Improved Disease Control and Survival. J Clin Oncol 16: 2715–2721

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Mantz C, Vokes E, Stenson K, Kies M (2001) Induction Chemotherapy followed by Concomidant Chemo Radiotherapy in the Treatment of locoregionally advanced Oropharyngeal Cancer. The Cancer Journal 7: 140–148

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Mantz C, Vokes E, Kies M, Mittal B (2001) Sequential induction chemotherapy and concomitant chemoradiotherapy in the management of locoregionally advanced laryngeal cancer. Ann Oncol 12: 343–347

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Saunders M, Rojas A (2004) Management of Cancer of the Head and Neck- A Cocktail with your PORT? N Engl J Med 350: 1997–1999

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Pignon J, Bourhis J, Domenge C, Designé L (2000) Chemotherapy added to locoregional treatment for head and neck squamous- cell carcinoma: tree meta-analyses of updated individual data. Lancet 355: 949–955

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Forastiere A, Goepfert H, Maor M, Pajak T (2000) Concurrent Chemotherapy and Radiotherapy for Organ Preservation in advanced laryngeal cancer. N Engl J Med 349: 2091–2098

    Article  Google Scholar 

  • Vokes E, Haraf D, Kies M (2000) Seminars in Oncology. The Use of Concurrent Chemotherapy and Radiotherapy for Locoregionally Advanced Head and Neck Cancer 27: 34–38

  • Psyrri A, Kwong M, Distasio S, Kassar M (2004) Cisplatin, Fluorouracil, and Leucovorin Induction Chemotherapy Followed by Concurrent Cisplatin Chemoradiotherapy for Organ Preservation and Cure in Patients with Advanced Head and Neck Cancer: Long-Term Follow-Up. J Clin Oncol 22: 3061–3069

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Ang K (2004) Concurrent Radiation Chemotherapy for locally advanced Head and Neck Carcinoma: Are We Addressing Burning Subjects? J Clin Oncol 22: 4657–4659

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Liu T, Zhang W, Taylor D, Roth J (1994) Growth suppression of human head and neck cancer cells by the introduction of wild- type p 53 gene via a recombinant adenovirus. Cancer Res 54: 3662–3667

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • D'Cruz A, Robinson M, Biel M (2004) MTHPC- mediated photodynamic therapy in patients with advanced, incurable head and neck cancer. Head Neck 26: 232–240

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Elke Hayn.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hayn, E., Burian, M. & Meran, J. Therapiekonzepte bei fortgeschrittenen Larynxkarzinomen in Hinblick auf die Lebensqualität der betroffenen Patienten. Wien Med Wochenschr 156, 263–269 (2006). https://doi.org/10.1007/s10354-006-0287-4

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-006-0287-4

Keywords

Schlüsselwörter

Navigation