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Psychiatric investigation of Tyrolean patients with primary Raynaud's phenomenon

Psychiatrische Untersuchungen bei Tiroler Patienten mit primärem Raynaud-Phänomen

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Wiener Medizinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Summary

Raynaud's phenomenon is provoked by digital vasospasm, mostly induced by cold and emotional strain. While studies dealing with other vasospastic disorders, e.g., migraine, described an increased comorbidity with affective and anxiety disorders, only little evidence has been reported for such an association in Raynaud's phenomenon. 70 Tyrolean patients (55 females and 15 males) with primary Raynaud's phenomenon presented more often with psychiatric morbidity on DSM-IV axis-I during their life-time than prevalence studies in the general population of North America and Europe would have led to expect. No psychotic (0%) and fewer somatoform disorders (2.9%) were found, whereas anxiety disorders (77.1%), affective disorders (48.6%), and eating disorders (14.3%) were clearly overrepresented. We would therefore recommend a psychiatric evaluation in primary Raynaud's phenomenon along with the vascular diagnostic assessment to ensure that any psychiatric comorbidity can be identified and treated.

Zusammenfassung

Raynaud-Phänomene werden durch Vasospasmen der akralen Gefäße hervorgerufen, die überwiegend durch Kälte oder emotionalen Stress induziert werden. Während Studien zur Komorbidität psychischer Störungen bei vergleichbaren anfallsartig auftretenden Störungen, wie z. B. Migräne, eine signifikante Vergesellschaftung mit affektiven und Angststörungen erbrachten, existieren nur wenige entsprechende Untersuchungen für das primäre Raynaud-Phänomen. 70 Tiroler Patienten (55 Frauen und 15 Männer) mit primärem Raynaud-Phänomen wiesen im Vergleich zur erwarteten Häufigkeit in der Allgemeinbevölkerung eine höhere Lebenszeitprävalenz psychischer Störungen auf Achse-I nach DSM-IV auf. Angst- (77,1 %), affektive (48,6 %) und Essstörungen (14,3 %) waren deutlich überrepräsentiert. Um therapiebedürftige Störungen nicht zu übersehen, sollte daher bei diesen Patienten nicht nur eine angiologische, sondern auch eine psychiatrische Diagnostik durchgeführt werden.

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Weigel, I., Klein-Weigel, P., Kinzl, J. et al. Psychiatric investigation of Tyrolean patients with primary Raynaud's phenomenon. Wien Med Wochenschr 155, 416–421 (2005). https://doi.org/10.1007/s10354-005-0201-5

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