Zusammenfassung
GRUNDLAGEN: In 5–47 % der Fälle kommt es nach ventrikuloperitonealem Shunt zu abdominellen Komplikationen. Eine seltene Komplikation ist die abdominelle zerebrospinale Flüssigkeits-Pseudozyste, die meist bei Kindern vorkommt. Abdominale Pseudozysten und intraabdominelle Katheter-Migration sind bei Erwachsenen selten. Obstruktion des Shunts führt zu erhöhtem Hirndruck und bedarf einer sofortigen Intervention. METHODIK: Fallbericht. ERGEBNISSE: Wir berichten über das erfolgreiche Management einer 20-jährigen Frau, die eine solche Pseudozyste mit Migration des abgebrochenen Katheters in die Bauchhöhle 9 Jahre nach Hydrozephalus-Therapie entwickelte. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Laparoskopisch kann die abdominelle Komplikation eines solchen Shunts gut therapiert werden.
Summary
BACKGROUND: Abdominal complications after ventriculoperitoneal (VP) shunt placement are reported in 5–47% of cases. Abdominal cerebrospinal fluid (CSF) pseudocyst is an uncommon complication of a VP shunt, the majority being reported in children. Abdominal pseudocysts and intra-abdominal catheter migration are rare in adult patients. Ventriculoperitoneal shunt obstruction or malfunction results in elevated intracranial pressure, representing an indication for immediate intervention. METHODS: Case report. RESULTS: The authors report a case of successful laparoscopic management in a 20-year-old female patient who developed CSF pseudocyst combined with migration of the fractured catheter in the abdominal cavity nine years after VP shunting for hydrocephalus. CONCLUSIONS: Laparoscopic approach is a safe and useful treatment modality for combined peritoneal complications of VP shunt.
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Ghidirim, G., Mishin, I., Zastavnitsky, G. et al. Laparoscopic management of associated abdominal complications of ventriculoperitoneal shunt: case report. Eur Surg 42, 184–186 (2010). https://doi.org/10.1007/s10353-010-0543-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10353-010-0543-0
Schlüsselwörter
- Ventrikuloperitonealer Shunt
- Pseudozyste
- Laparoskopie
Keywords
- Ventriculoperitoneal shunt
- Cerebrospinal fluid pseudocyst
- Laparoscopic management