Skip to main content

Advertisement

Log in

Intrapancreatic accessory spleen mimicking a pancreatic tumor

Intrapankreatische Nebenmilz

  • Case Report
  • Published:
European Surgery Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

GRUNDLAGEN: Intrapankreatische Nebenmilzen wurden in bis zu 1,7 % beschrieben, die Läsionen werden aber in den seltensten Fällen richtig diagnostiziert. Die meisten Patienten mit kleinen Rundherden im Pankreasschwanz werden mit der Verdachtsdiagnose "Pankreastumor" operiert. METHODIK: Wir berichten über eine 68-jährige Patientin mit einer 1,4 cm großen Läsion im Pankreasschwanz, welche mittels bildgebender Verfahren diagnostiziert wurde. Es wurde eine Pankreaslinksresektion mit Splenektomie durchgeführt. ERGEBNISSE: Die histopathologische Aufarbeitung des Operationspräparates ergab eine intrapankreatische Nebenmilz. Die Entlassung der Patientin erfolgte am 15. postoperativen Tag in beschwerdefreiem Zustand. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Patienten mit kleinen, gut abgrenzbaren Läsionen im Pankreasschwanz, welche im CT ein gering Kontrastmittel aufnehmendes Verhalten zeigen, sollten mit nicht-invasiven Methoden weiter abgeklärt werden. Falls sich dabei eine intrapankreatische Nebenmilz bestätigt, sollte auf eine Operation verzichtet und Verlaufskontrollen durchgeführt werden.

Summary

BACKGROUND: Accessory intrapancreatic spleens occur in about 1.7% of the population, but they are rarely diagnosed accurately. Most patients with small round lesions in the pancreatic tail are operated because a tumor is suspected. METHODS: We report a 68-year-old woman with a well-circumscribed lesion in the pancreatic tail measuring 1.4 cm in largest diameter, which was diagnosed by CT and MR imaging. Pancreatic resection with splenectomy was performed. RESULTS: Histopathologic resection of the specimen showed intrapancreatic accessory splenic tissue. The patient was discharged on postoperative day 15 without complaints. CONCLUSIONS: Patients with small lesions in the pancreatic tail with regular margins and low density in CT scan should be examined with specific non-invasive methods. If accessory intrapancratic spleen is diagnosed radiologically, patients should be prevented from operation and followed up.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

References

  • Halpert B, Gyorkey F. Lesions observed in accessory spleens of 311 Patients. Am J Clin Pathol 1959;32:165–8

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Ota T, Ono S. Intrapancreatic accessory spleen: diagnosis using contrast enhanced ultrasound. Br J Radiol 2004;77:148–9

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Meyer-Rochow GY, Gifford AJ, Samra JS, Sywak MS. Intrapancreatic splenunculus. Am J Surg 2007;194:75–6

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Churei H, Inoue H, Nakajo M. Intrapancreatic accessory spleen: case report. Abdom Imaging 1998;23:191–3

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Brasca LE, Zanello A, De Gaspari A, De Cobelli F, Zerbi A, Fazio F, Del Maschino A. Intrapancreatic accessory spleen mimicking a neuroendocrine tumor: magnetic resonance findings and possible diagnostic role of different nuclear medicine tests. Eur Radiol 2004;14:1322–3

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Hamada T, Isaji S, Mizuno S, Tabata M, Yamagiwa K, Yokoi H, Uemoto S. Laparoscopic spleen-preserving pancreatic tail resection for an intrapancreatic accessory spleen mimicking a nonfunctioning endocrine tumor: report of a case. Surg Today 2004;34:878–81

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Forsmark CE, Albert CA, Lambiase L. Diagnostic test for pancreatic cancer. Gastrointest Endosc 1993;39:A314 (abstract)

    Google Scholar 

  • Swobodnik W, Janowitz P, Binder T. Abhängigkeit der Aussagekraft ultraschallgesteuerter diagnostischer Feinnadelpunktionen von Größe, Lokalisation und Echocharakteristika des Punktionsziels. Ultraschall Klin Prax 1991;5:241–8

    Google Scholar 

  • Bartsch D, Schilling T, Ramaswamy A. Management of non-functioning islet cell carcinomas. World J Surg 2000;24:1418–24

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Lillemore KD. Current management of pancreatic carcinoma. Ann Surg 1995;221:133–48

    Article  Google Scholar 

  • Pauser U, Kosmahl M, Sipos B, Klöppel G. Mesenchymal tumors of the pancreas. Surprising, but not uncommon. Pathologe 2005;26(1):52–8

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Ota T, Tei M, Yoshioka A, Mizuno M, Watanabe S, Seki M, Nakata H, Yamamoto I, Morita R. Intrapancreatic accessory spleen diagnosed by technetium-99 m heat-damaged red blood cell SPECT. J Nucl Med 1997;38:494–5

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Armas RR. Clinical studies with spleen specific radiolabeled agents. Semin Nucl Med 1985;15:260–75

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Bidet AC, Dreyfuss SG, Mas J, Combe J, Milleret P, Bidet R. Diagnosis of splenosis: the advantages of splenic scintiscanning with Tc99 m-heat-damaged red blood cells. Eur J Nucl Med 1986;12:357–8

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Gunes I, Yilmazlar T, Sarikaya I, Akbunar T, Irgil C. Scintigraphic detection of splenosis: superiority of tomographic selective spleen scintigraphy. Clin Radiol 1994;49:115–7

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Phillpott JW, Cumming WA. Torsion of the spleen: an unusual presentation of congenital diaphragmatic hernia. Pediatr Radiol 1994;24:150–1

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Tschmelitsch.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Eberl, T., Langner, C., Lackner, H. et al. Intrapancreatic accessory spleen mimicking a pancreatic tumor. Eur Surg 40, 253–255 (2008). https://doi.org/10.1007/s10353-008-0424-y

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10353-008-0424-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation