Skip to main content
Log in

Epileptische Anfälle bei zerebralen Kavernomen

Epileptic seizures in cerebral cavernomas

  • Leitthema
  • Published:
Zeitschrift für Epileptologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Bedeutung von zerebralen Kavernomen bei akut symptomatischen Anfällen.

Fragestellung

Sind epileptische Anfälle bei zerebralen Kavernomen akut symptomatische Anfälle?

Material und Methode

Zusammenfassung und Diskussion ausgewählter und relevanter Literatur.

Ergebnisse

Bei Kavernomen treten epileptische Anfälle in 23–50 % der Patienten auf. Das Risiko für das erstmalige Auftreten von Anfällen liegt bei 1,5–2,4 % pro Jahr. Nach einem ersten Anfall liegt das Risiko für weitere Anfälle bei 94 %, es besteht damit definitionsgemäß eine Epilepsie.

Schlussfolgerungen

Anfälle bei zerebralen Kavernomen kennzeichnen eine beginnende Epilepsie und sind somit keine akut symptomatischen Anfälle.

Abstract

Background

The role of cerebral cavernomas in acute symptomatic seizures.

Objective

Do first-ever seizures in cerebral cavernomas represent acute symptomatic seizures?

Material and methods

Summary and discussion of selected and relevant literature.

Results

Epileptic seizures occur in 23–50% of patients with cavernomas. The risk of first-ever seizures is 1.5–2.4% per year. The risk of seizure recurrence after a first seizure is 94% and according to the definition is therefore an epilepsy.

Conclusion

Seizures in cerebral cavernomas indicate a beginning epilepsy and therefore do not represent acute symptomatic seizures.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Baumgartner C, Pirker S (2019) Video-EEG. Handb Clin Neurol 160:171–183

    Article  Google Scholar 

  2. Benbadis SR, Tatum WOT, Murtagh FR et al (2000) MRI evidence of mesial temporal sclerosis in patients with psychogenic nonepileptic seizures. Neurology 55:1061–1062

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Dammann P, Wrede K, Jabbarli R et al (2017) Outcome after conservative management or surgical treatment for new-onset epilepsy in cerebral cavernous malformation. J Neurosurg 126:1303–1311

    Article  Google Scholar 

  4. Del Curling O Jr, Kelly DL Jr, Elster AD et al (1991) An analysis of the natural history of cavernous angiomas. J Neurosurg 75:702–708

    Article  Google Scholar 

  5. Ene C, Kaul A, Kim L (2017) Natural history of cerebral cavernous malformations. Handb Clin Neurol 143:227–232

    Article  Google Scholar 

  6. Fisher RS, Acevedo C, Arzimanoglou A et al (2014) ILAE official report: a practical clinical definition of epilepsy. Epilepsia 55:475–482

    Article  Google Scholar 

  7. Flemming KD, Graff-Radford J, Aakre J et al (2017) Population-based prevalence of cerebral cavernous malformations in older adults: Mayo Clinic study of aging. JAMA Neurol 74:801–805

    Article  Google Scholar 

  8. Flemming KD, Lanzino G (2020) Cerebral cavernous malformation: what a practicing clinician should know. Mayo Clin Proc 95:2005–2020

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Horne MA, Flemming KD, Su IC et al (2016) Clinical course of untreated cerebral cavernous malformations: a meta-analysis of individual patient data. Lancet Neurol 15:166–173

    Article  Google Scholar 

  10. Josephson CB, Leach JP, Duncan R et al (2011) Seizure risk from cavernous or arteriovenous malformations: prospective population-based study. Neurology 76:1548–1554

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Kapadia M, Walwema M, Smith TR et al (2021) Seizure outcome in patients with cavernous malformation after early surgery. Epilepsy Behav 115:107662

    Article  Google Scholar 

  12. Mayer C, Mauer UM, Bluhm G et al (2018) Cavernomas of the central nervous system: observational study of 111 patients. Nervenarzt 89:163–168

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Menzler K, Chen X, Thiel P et al (2010) Epileptogenicity of cavernomas depends on (archi-)cortical localization. Neurosurgery 67:918–924

    Article  Google Scholar 

  14. Moran NF, Fish DR, Kitchen N et al (1999) Supratentorial cavernous haemangiomas and epilepsy: a review of the literature and case series. J Neurol Neurosurg Psychiatry 66:561–568

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Moriarity JL, Wetzel M, Clatterbuck RE et al (1999) The natural history of cavernous malformations: a prospective study of 68 patients. Neurosurgery 44:1166–1171 (discussion 1172–1163)

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Oehl B, Altenmüller DM, Schulze-Bonhage A (2009) Presurgical video EEG monitoring of lesional epilepsy patients. Nervenarzt 80:464–467

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Rosenow F, Alonso-Vanegas MA, Baumgartner C et al (2013) Cavernoma-related epilepsy: review and recommendations for management—report of the Surgical Task Force of the ILAE Commission on Therapeutic Strategies. Epilepsia 54:2025–2035

    Article  Google Scholar 

  18. Stavrou I, Baumgartner C, Frischer JM et al (2008) Long-term seizure control after resection of supratentorial cavernomas: a retrospective single-center study in 53 patients. Neurosurgery 63:888–896 (discussion 897)

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Christoph Baumgartner.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

C. Baumgartner, J.P. Koren und S. Pirker geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Baumgartner, C., Koren, J.P. & Pirker, S. Epileptische Anfälle bei zerebralen Kavernomen. Z. Epileptol. 34, 379–382 (2021). https://doi.org/10.1007/s10309-021-00446-9

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10309-021-00446-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation