Zusammenfassung
Hemisphärotomien werden überwiegend im Kindesalter durchgeführt. Meist sind vorbestehende neurologische Defizite (homonyme Hemianopsie, Hemiparese) Vorraussetzung. Wir berichten von einer 17-jährigen Patientin mit medikamentenrefraktärer Epilepsie bei Sturge-Weber-Syndrom, die trotz fehlender Hemiparese und zusätzlicher idiopathisch generalisierter Epilepsie mit einer modifizierten Hemisphärotomie behandelt wurde. Postoperativ (11 Monate) war die Patientin anfallsfrei und gab trotz postoperativer spastischer Parese des linken Fußes eine deutliche Verbesserung der Alltagsfunktionalität und Lebensqualität an.
Abstract
Hemispherotomy is predominantly carried out in childhood. It can generally be assumed that preoperative neurological deficits (homonymous hemianopsia, hemiparesis) are present. We report on a 17-year-old patient with refractory epilepsy with Sturge-Weber syndrome who was treated with a modified hemispherotomy despite absence of hemiparesis and additional idiopathic generalized epilepsy. Postoperatively (11 months) the patient was seizure-free and, despite postoperative spastic paresis of the left foot, reported clearly improved everyday functioning and quality of life.
Literatur
Basheer SN, Connolly MB, Lautzenhiser A et al (2007) Hemispheric surgery in children with refractory epilepsy: seizure outcome, complications, and adaptive function. Epilepsia 48:133–140
Bourgeois M, Crimmins DW, Santos de Oliveira R et al (2007) Surgical treatment of epilepsy in Sturge-Weber syndrome in children. J Neurosurg 106:20–28
Devlin AM, Cross JH, Harkness W et al (2003) Clinical outcomes of hemispherectomy for epilepsy in childhood and adolescence. Brain 126:556–566
Di Rocco C, Tamburrini G (2006) Sturge-Weber syndrome. Childs Nerv Syst 22:909–921
Kossoff EH, Buck C, Freeman JM (2002) Outcomes of 32 hemispherectomies for Sturge-Weber syndrome worldwide. Neurology 59:1735–1738
Kossoff EH, Vining EPG, Pillas DJ et al (2003) Hemispherectomy for intractable unihemispheric epilepsy etiology vs outcome. Neurology 61:887–890
Lüders H, Acharya J, Baumgartner C et al (1998) Semiological seizure classification. Epilepsia 39:1006–1013
Schramm J, Kral T, Clusmann H (2001) Transsylvian keyhole functional hemispherectomy. Neurosurgery 49:891–900
Steinhoff BJ, Staack AM, Bilic S et al (2009) Functional hemispherectomy in adults with intractable epilepsy syndromes: a report of 4 cases. Epileptic Disorder 11:251–257
Tuxhorn I, Holthausen H, Kotagal P, Pannek H (2008) In: Lüders HO (Hrsg) Textbook of epilepsy surgery. Informa, London, S 1249–1253
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Hermsen, A., Reif, P., Haag, A. et al. Hemisphärotomie bei einer 17-jährigen Patientin mit Sturge-Weber-Syndrom. Z. Epileptol. 23, 259–263 (2010). https://doi.org/10.1007/s10309-010-0140-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10309-010-0140-z